Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

تاریخ خبر : 94/05/28

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه مخالف تجارت در بازارچه‌های مرزی با هدف حمایت از معیشت مرزنشینان نیستیم، گفت: نباید عده‌ای از این فرصت سوء استفاده کنند و به نام مرزنشینان کالاهای خارجی در فرآیند غیررسمی و مبتنی بر رانت‌خواری وارد بازار اصلی کشور شود.
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی الله افخمی راد، اظهار داشت: بازارچه‌های مرزی در دادوستد خارجی خود در محدوده مشخصی از تخفیف های گمرکی برخوردارند و با توجه به سیاست‌های دولت و ضرورت حمایت از مرزنشینان این رویکرد منطق اقتصادی هم دارد.
وی تصریح کرد: اما نباید اجازه دهیم این دادوستدها در فضای غیرمنطقی گسترش یابد و به اقتصاد رسمی و تجارت قانونی کشور آسیب بزند.
افخمی راد گفت: واردکنندگان باید حقوق گمرکی و حقوق دولتی را پرداخت کنند و خوشبختانه بازارچه‌های مرزی آسیبی به تجارت رسمی نمی‌زند اما نباید اجازه دهیم عده‌ای از این فرصت و مزیت سوءاستفاده و کالاهای قاچاق وارد کنند و به نام بازارچه‌های مرزی تمام شود.
وی افزود: همچنین باید شرایط دادوستد در بازارچه‌ها متناسب با شرایط اقتصادی مرزنشینان در هر کجا از مرزهای کشور باشد و مکان هایی که به نقطه صفر مرزی نزدیک است و در طرف مقابل هم مرزنشینان به این نقطه نزدیک هستند دادوستد تجاری به خوبی توجیه دارد مانند مرز باجگیران در خراسان و باید شرایط آن با مکان‌هایی که فاصله مرزنشینان از نقطه صفر مرزی زیاد است متفاوت و متمایز باشد.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: البته تجارت غیررسمی از بازارچه‌های مرزی وجود ندارد یا خیلی محدود و اندک است.
افخمی راد افزود: از همه نهادهای مسئول انتظار داریم از واردات غیررسمی از دیگر مبادی خارج از بازارچه‌های مرزی و گمرکات کشور جلوگیری کنند و سازمان توسعه تجارت از هرگونه تلاش برای معیشت مرزنشینان حمایت می‌کند.
وی تصریح کرد: اما نباید اجازه دهیم مبادلات مرزی از حد متعارف بگذرد و همچنین کالاهایی که خارج می‌شود نباید تجارت رسمی را تحت تأثیر منفی قرار دهد که به ضرر اقتصاد ایران خواهد بود.

تاریخ: چهارشنبه 28 مرداد 1394