Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

تاریخ خبر : 94/06/21

رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: اگر در بخشنامه جدید وزارت صنعت برای مبارزه با قاچاق پوشاک، پوشاک جمع آوری شده دوباره در حراج عرضه و توسط فرد قاچاقچی خریداری نشود، اجرای طرح موفق خواهد بود.
محمود نبوی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد اجرای بخشنامه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از عرضه پوشاک قاچاق در کشور، اظهار داشت: اگر این بخشنامه به طور کامل اجرا شود، در کنترل قاچاق تأثیرگذار خواهد بود، اما اگر مانند دفعات قبل پوشاک قاچاق، دوباره عرضه شود و چوب حراج به آن بزنند، مؤثر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه پوشاک قاچاق جمع آوری شده باید معدوم شود، ادامه داد: در صورتی که مانند دفعات قبل، پوشاک قاچاق پس از جمع آوری، دوباره در معرض فروش قرار گیرند و واردکننده این پوشاک بتواند نسبت به خرید آن اقدام کند، کار درستی نخواهد بود و طرح موفقی محسوب نمی شود.

به گفته وی، در گذشته نیز طرح هایی برای جلوگیری از قاچاق پوشاک در کشور اجرایی شد، اما در آخر به جمع آوری این پوشاک و عرضه دوباره آن در حراجی ها منتهی شد و واردکننده این پوشاک نسبت به خرید دوباره و عرضه این پوشاک اقدام می کرد.

به گزارش فارس، براساس بخشنامه جدید وزارت صنعت، عرضه پوشاک وارداتی (واردات رسمی) در بازار مصرف از جمله واحدهای صنفی و تجاری از ابتدای آبان 94 منوط به الصاق برچسب شناسه کالا (کد GS1) خواهد بود.

همچنین مهلت اتمام کالاهای وارداتی بدون برچسب شناسه کالا (کد GS1) در سطح عرضه، از تاریخ ابلاغ بخشنامه حداکثر 6 ماه است و فروشندگان موظفند، برای این گونه پوشاک فاکتورهای مربوط به خرید کالا که دارای اطلاعات مربوط به شرکت توزیع کننده و یا واحد عمده فروش هستند، ارائه کنند.

طبق این بخشنامه، تمام عرضه کنندگان پوشاک باید از پروانه کسب معتبر در رسته توزیع پوشاک برخوردار باشند ضمن اینکه تمام عرضه کنندگان رسمی پوشاک با برند خارجی ملزم به أخذ مجوز نمایندگی از مرکز امور اصناف هستند.

نبوی در ادامه با بیان اینکه طی نیمه اول امسال، تولید واحدهای تولیدکننده پوشاک در کشور کاهش یافته است، گفت: موانعی مانند کمبود مواد اولیه و قاچاق مانع اصلی افزایش تولید در این بخش بوده است.

وی با بیان اینکه صنعت پوشاک لکوموتیو صنعت نساجی محسوب می شود، اظهار داشت: در حال حاضر اگر یک تولیدکننده پوشاک نیازمند 2 هزار متر از یک نوع پارچه باشد، نمی تواند آن را از داخل تأمین کند، زیرا تولید این میزان پارچه و در حد کم برای واحدهای داخلی مقرون به صرفه نیست، ولی به راحتی امکان واردات آن فراهم است.

رئیس اتحادیه نساجی با بیان اینکه در حال حاضر تنها 30 تا 40 درصد پوشاک عرضه شده در بازار محصول ایرانی هستند، گفت: البته بخشی از پوشاکی که با برند خارجی عرضه می شوند نیز تولید داخل هستند که به دلیل نبود مشتری برای عرضه از برندهای خارجی استفاده می کنند.

به گفته وی، در حال حاضر واحدهای تولیدکننده پوشاک با 40 درصد ظرفیت خود فعال هستند.
تاریخ: شنبه 21 شهریور 1394