Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

تاریخ خبر : 94/06/22

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محسن جلال‌پور ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران به نسخه بخش خصوصی برای دوره پسا تحریم، حل مشکل رکود و ‌افزایش اعزام هیات‌های تجاری اشاره کرد و گفت: از زمان انتخابات دوره هشتم اتاق ایران پسا تحریم اصلی‌ترین بحث روز اتاق بازرگانی بوده است و به تبع آن در همه اتاق‌های کشور ستاد استانی پسا تحریم تشکیل شده است تا تمام ظرفیت‌های اقتصادی بنگاه‌ها در هر استان احصا کنند.

*آنهایی که در سال‌های سخت تحریم در کشور ما سرمایه‌گذاری کرده‌اند ارجح هستند

وی ادامه داد: با توجه به نیاز سرمایه‌گذاری جدید برای توسعه کشور باید بتوانیم سرمایه‌گذار خارجی را که به کشور ورود می‌کنند به نیازها وصل کنیم و آنهایی که در سال‌های سخت تحریم در کشور ما سرمایه‌گذاری کرده‌اند ارجح هستند.

وی به برنامه‌ریزی اتاق برای زمان‌بندی منظم برای رویارویی تجار ایرانی با هیات‌های خارجی که به ایران سفر می‌کنند اشاره کرد و گفت: از آنجایی که هیات‌های تجاری زمان محدودی را در کشور حضور خواهند داشت تمام شرکت‌های معتبر ایرانی روبروی طرف تجاری خود قرار می‌گیرند همانطور که 230 نفر از تجار اتریشی با یک هزار نفر از روسای شرکت‌های ایرانی دیدار داشتند که به اذعان رئیس جمهور این کشور برنامه‌ریزی‌ها منظم بود.

*هیات‌های اعزامی به شکل تخصصی و دسته‌بندی

وی در پاسخ به سوال فارس، مبنی بر اینکه برخی نگران حضور صرف هیات‌های خارجی در ایران هستند و می‌پرسند چرا بازرگانان ایرانی به کشور های دیگر سفر نمی‌کنند گفت: نخستین هیات‌های تجاری ایران به سایر کشورها از مهرماه آغاز می‌شود و سعی کردیم که هیات‌های اعزامی به شکل تخصصی و دسته‌بندی باشد. وی افزود: البته در طول سال‌های گذشته اعزام هیات‌های تجاری به بلوک شرق، آمریکای لاتین و عربی انجام می‌شد اما اکنون با هیات تجاری چک، اسپانیا، اتریش هماهنگی‌های لازم انجام شده و اعلام آمادگی کرده‌اند تا هیات تجاری به این کشورها اعزام شود.

به گفته وی، همچنین با ایتالیایی‌ها قرار گذاشته‌ایم تا بازرگانان ما برای مساله SME (بنگاه‌های کوچک و متوسط) به ایتالیا بروند و با فرانسه هم همین قرار را داریم.

جلال‌پور با اشاره به شرایط سخت تحریم در سال‌های گذشته و تاثیر آن بر حجم مبادلات تجاری با کشورهای اروپایی گفت: در همین راستا حجم مبادلات ما با کشورها اروپایی به حداقل رسید اما اکنون این کشورها با به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و 1+5 با حضور رئیس جمهور و دو سه وزیر در هر هیات برای حضور در ایران مسابقه گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: باید ببینیم چگونه می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد تا مراودات تجاری به ثمر بنشیند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران به تاثیر تسهیلات بانکی بر رونق در بازار و حل مشکلات بخش تولیدی کشور گفت: طبق آمار سال گذشته 380 میلیارد تومان تسهیلات داده شده که شاید کمتر از یک پنجم آن تسهیلات جدید بوده است و بقیه تسهیلات معوقی است که دوباره تمدید شده است.

*بنگاه‌های ما از کمبود نقدینگی رنج می‌برند

جلال‌پور خاطر نشان کرد: همچنین در طی دو دهه گذشته ما همواره دچار تورم دو رقمی بوده‌ایم اما در کشور حسابداری تورمی اعمال نشده است در حالی که تولید کننده هم به سهامداران سود داده است و هم پرداخت‌‌های مالیاتی داشته در حالی که این پول‌ها سود حاصل از تورم بوده است و نتیجه آن می‌شود که با وجود 700 - 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی بنگاه‌های ما از کمبود نقدینگی رنج می‌برند.

*پیشنهاد جدید اتاق ایران در شورای پول و اعتبار برای حل مشکل بنگاه‌های کوچک و متوسط

رئیس اتاق بازرگانی ایران از پیشنهاد جدید اتاق ایران در شورای پول و اعتبار برای حل مشکل بنگاه‌های کوچک و متوسط خبر داد و گفت: پیشنهاد کرده‌ایم از یک و نیم تا 3 درصد ذخایر سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی کم شود تا آن را به عنوان تسهیلات جدید به بنگاه‌های کوچک و متوسط بدهند که رقمی حدود 60 هزار میلیارد تومان پول به بنگاه‌ها تزریق خواهد شد.

وی با اشاره به سیاست انقباضی دولت در سال‌های اخیر برای کنترل تورم گفت: معتقدیم خروج از رکود حتی به قیمت اینکه تورم به دو سه درصد اضافه شود ضروری است اگر چه دولت یازدهم در سال اول فعالیت با کنترل نقدینگی و سیاست‌های انقباضی تورم را به شدت کاهش داد اما در سال 94 کنترل تورم منجر به تشدید رکود شده است.

جلال‌پور در مورد پیشرفت‌های مورد سرمایه‌گذار خارجی در کشور نیز به سه شرط شفافیت، امنیت سرمایه‌گذاری و فضای رقابتی اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذار خارجی می‌خواهد در فضایی سرمایه‌گذاری کند که شفافیت وجود داشته باشد و از آن جایی که یک زمانی قوانین و مصوبات دولت بیش از روزهای هفته بود سرمایه‌گذار خارجی می‌خواهد از این شرایط مطمئن شود.

وی همچنین با اشاره به دسترسی آسان ایران به کشورهای همسایه همچون عراق، سوریه و افغانستان گفت: ما برای آنکه بتوانیم از ظرفیت اقتصادی این کشورها استفاده کنیم هزینه کردیم و اکنون هر کشوری مانند کشورهای اروپایی نمی توانند به راحتی وارد بازار این کشورها شوند.

وی ادامه داد:به همین دلیل می‌توانیم از ظرفیت این کشورها به همراه ارتباط ایران و تکنولوژی کشورهای اروپایی در مثلثی سه ضلعی به سرمایه‌گذاری مشترک فکر کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران از برگزاری اجلاسی بین‌المللی با حضور 15 کشور همسایه ایران خبر داد و گفت: در دوران شرایط سخت تحریم آموخته‌ایم که کشورهای همسایه بیش از دیگران می‌توانند در کنار ما باشند و به دور از مسائل سیاسی و نظام حاکمیتی در راستای مسائل اقتصادی گرد هم خواهیم آمد.

جلال پور همچنین از دیدار نمایندگان بخش خصوصی با مقام معظم رهبری طی هفته‌های آینده خبر داد و گفت: در راستای شرایط جدید اقتصادی و الگوی اقتصاد مقاومتی مطالبی را خدمتشان عرض خواهیم کرد.

وی در مورد ورود سرمایه ‌گذار خارجی و پروژه‌های نیمه تمام و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی گفت: در مورد پروژه‌های نیمه تمام طرحی را ارائه کرده‌ایم که در شورای اقتصاد هم مطرح شده است که بخشی از آن پذیرفته شده و بخش دیگری در حال پذیرش است و معتقدیم در این راستا باید فضای رقابتی و به‌دور از رانت و نگاه ویژه ایجاد شود.

* سه راهکار بخش خصوصی برای فروش محصولات داخلی

جلال پور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه ضمانتی برای فروش محصولات در بخش تولید کشور حتی با ورود نقدینگی از سوی بانک‌ها وجود دارد چرا که گاهاً تولید از 8 تا 10ماه پیش در انبارها مانده‌اند گفت: اقتصاد زنجیره‌ای است که مانند بادکنک هر طرف‌اش را می‌گیرید مانند بادکنک طرف دیگرش بیرون می‌زند از طرفی تحریک تقاضا از طرف دولت به گونه‌ای است که تورم ایجاد می‌کند.

رئیس اتاق ایران به این نکته اشاره کرد که سه راهکار در این راستا پیشنهاد کرده‌ایم که نخست اینکه فضای صادرات با در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی باید تسهیل شود تا بخشی از انبارها و تولیدات تخلیه شده و روانه بازارهای جهانی شود.

وی دیگر راهکار را فروش برخی از کالاهای تولید داخل در قالب بن‌کالا به عنوان بخشی از یارانه‌ای که اکنون به صورت خرد و نقدی به مردم داده می‌شود عنوان کرد و افزود: با این کار می‌توان مجموعه‌ای از کالاها را به بازار عرضه کرد.

وی ادامه داد:سومین راهکاری که رئیس اتاق ایران برای رونق در بخش تولید عنوان کرد حرکت در بازار آزاد و فضای رقابتی بود تا خود بازار عرضه و تقاضا را به سمت فضای واقعی ببرد چرا که اکنون این ذهنیت در بین مصرف‌کنندگان به وجود آمده که همه چیز ارزان می‌شود و عدم تقاضای مصنوعی  به دلیل شرایط توهمی به وجود آمده است.

* کمپین نخریدن کالای داخلی در شرایط فعلی به صلاح نیست/ارتقای کیفیت ضروری است

وی در مورد کمپین‌های اخیر برای نخریدن برخی محصولات تولید داخل از جمله خودرو، گفت: اگر چه قبول داریم که کیفیت محصولات داخلی باید ارتقا یابد اما کمپین نخریدن محصول داخلی امروز به صلاح کشور نیست و اینکه باید در کارخانه به کیفیت محصولات بپردازیم نیز مورد تائید است اما راه و روش خاص خود را دارد.

تاریخ: یکشنبه 22 شهریور 1394