Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق تهران گفت: پیش‌بینی پذیر نبودن نرخ ارز، نبود تبلیغات فرامرزی را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صادرات عنوان کرد.
محسن بهرامی ارض اقدس رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چالش‌های پیش روی صادرات غیرنفتی گفت: صادرات در کشور به قصه پرغصه‌ای تبدیل شده است و متأسفانه به دلایل مختلف شرایط رقابت پذیر بودن را از دست داده است.
وی افزود: در صادرات غیرنفتی به میعانات گازی و محصولات پتروشیمی سهم 51 درصدی دارند و همین امر موجب شده تا تغییر قیمت نفت بر ارزش صادرات اثرگذار باشد.
وی تصریح کرد: صادرات غیر نفتی در کشور ما به شدت به نفت وابسته است و به طور مثال در شرایط کنونی که قیمت نفت به کمتر از 40 دلار می‌رسد ارزش صادرات نیز کاهش می‌یابد.
بهرامی افزود: مشکل دیگر در بحث صادرات مسئله پیش‌بینی ‌پذیر نبودن نرخ ارز است چرا که صادرکنندگان نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که ارز حاصل از صادرات خود را به چه قیمتی دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: در حالی که تعیین تکلیف نرخ ارز باید هر سال انجام شود و با توجه به تفاضل تورم در کشور و تورم جهانی افزایش یابد این اتفاق نمی‌افتد.
به گفته عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مشوق‌های صادراتی موضوع دیگری است که بر صادرات تأثیر می‌گذارد که باید مورد توجه دولت قرار بگیرد.
بهرامی حمایت‌های سیاسی توسط نمایندگان و رایزنان ایران در کشورهای هدف صادرات را موضوع تأثیرگذار بر صادرات عنوان کرد و گفت: باید از تجار و صادرکنندگان پشتیبانی و حمایت سیاسی و قضایی شود که متأسفانه در این بخش نیز با مشکل مواجه هستیم.
وی گفت: تبلیغات فرامرزی در رسانه‌های بین‌المللی مسئله‌ای است که از عهده صادرکنندگان خرد بر نمی‌آید و باید توسط دولت بستر آن فراهم شود و در کنار آن برندها و نشان‌های تجاری برجسته ایران در بازارهای جهانی معرفی شود.
وی به این موضوع نیز اشاره کرد که متأسفانه در سال‌های گذشته برخی از شرکت‌های صادرکننده که با همت خود بازارهایی را به دست آورده بودند بر اثر تحریم این بازارها را از دست دادند و حضور مجدد در بازارهای صادراتی با توجه به شرایط سخت رقابت بسیار مشکل است.
رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تورم گفت: تورم داخلی بلای جان صادرکنندگان است و موجب می‌شود قیمت تمام شده محصولات صادراتی در کشور افزایش یافته و نتوانیم با این قیمت بالا با سایر رقبا رقابت کنیم.
وی افزود: تسهیلات بانکی و تسهیلات مروبط به صندوق ضمانت صادرات نیز نقش بسیار مهمی را در توسعه صادرات ایفا می‌کند و برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی باید ضمانت‌نامه‌ای صادر شود که در پروژه‌ها با ضمانت بانک مرکزی بتوانند شرکت کند و ارز را به کشور وارد کنند.
عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مسائل بانکی را از چالش‌های مهم پیش روی صادرات عنوان کرد و گفت: قطع ارتباط ما با شبکه بانکی بین‌المللی موجب شده که صادرکنندگان نتوانند به طور مستقیم ارز حاصل از صادرات را به کشور وارد کنند و ارز حاصل از صادرات با تأخیر و با ریسک بالا به کشور وارد می‌شود در حالی که سایر رقبای ما چنین مشکلی را ندارند.
وی ادامه داد: همچنین ناتوانی شبکه بانکی برای ارائه تسهیلات به صادرکنندگان مانع دیگری است که صادرات را تحت تأثیر قرار داده است و در حال حاضر بانک‌ها توان تأمین نقدینگی مورد نیاز برای ارائه تسهیلات صادرات را ندارند.
بهرامی تصریح کرد: متأسفانه در کشور امکانات اجرایی مانند بنادر، ‌کشتیرانی و گمرک مقررات عمدتا واردات محور هستند و به عنوان یک کشور صادراتی زیرساختهای صادرات مهیا نیست که باید در جهت توسعه صادرات مورد توجه دولت قرار گیرد.

تاریخ: یکشنبه 12 مهر 1394