Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

موج-بلاتکليفي ناشي از عدم رسيدگي به برجام باعث کاهش ميزان صادرات شده است.
محمد لاهوتي، رئيس کنفدراسيون صادرات در گفت و گو با خبرنگار موج با بيان اين که آمار 6 ماهه گمرک نشان از کاهش 14 درصدي ميزان صادرات و 20 درصدي واردات طي اين مدت دارد؛گفت: مشکلات موجود در حوزه تجارت خارجي و ابهاماتي که در بحث برجام وجود دارد؛ تاثيرات مثبت و منفي ناشي از تصويب يا رد آن باعث بلاتکليفي تجار شده است.
وي ادامه داد: از سوي ديگر رکود اقتصادي حاکم، بر تجارت خارجي نيز تاثير گذاشته و روند کاهشي صادرات همچنان ادامه دارد.البته در آمار 6 ماهه نسبت به آمار 5 ماه گذشته تغييرات مثبت جزئي در صادرات مشاهده مي شود اما در مجموع نسبت به سال گذشته صادارت 15/14 درصد و واردات 43/20 درصد رشد منفي داشته اند.
وي با اشاره به هدف گذاري 60ميليارد دلاري ميزان صادرات براي امسال گفت: اين رشد منفي فاصله را براي رسيدن به هدف 60 ميليارد دلاري مشکل کرده است و بعد از سال ها رشد مداوم متاسفانه امسال شاهد رشد منفي هستيم.
لاهوتي با بيان اين که بيشترين رشد را در بحث ميعانات گازي داريم که 40 درصد از صادرات غير نفتي را به خود اختصاص داده؛ تصريح کرد: ميزان صادرات اين بخش هيچ تغييري نداشته است.در بقيه کالاها، شامل کالاهاي صنعتي، کشاورزي و معدني حدود 7 درصد کاهش داشته ايم. اين موضوع بيانگر تاثير کاهش قيمت جهاني نفت بر صادرات کشور است.از سوي ديگرکاهش واردات نشان مي هد رکود در واردات هم تاثير گذاشته است و به همين دليل شاهد همه سينگال هاي منفي در حوزه اقتصاد هستيم.
رئيس کنفدراسيون صادرات ايران در ادامه با تاکيد بر اين که عدم رسيدگي به موضوع برجام در مجلس باعث بلاتکليفي تجار و صادرکنندگان شده است؛ اظهار داشت: بررسي برجام ديروز بعد از گذشت 5 ماه از توافق اوليه با يک فوريت به کميسيون امنيت ملي مجلس ارجاع شد.تک تک اين لحظات در اقتصاد تاثير دارد.
لحظاتي که بعد ازهجمه ناجوانمردانه تحريم ها اکنون بعد از توافق هسته اي در فضاي بلاتکليفي به سر مي برد. در واقع روند طولاني شدن رسيدگي به برجام تاثيرات منفي بر توليد و تجارت کشور گذاشته است .مديريت زمان تحريم ها آسان تر از مديريت بلاتکليفي اين چند ماه بوده است. تا کنون هيچ صبحتي در خصوص اجرايي شدن توافقات نشده و چنانچه برجام پس از بررسي در مجلس تصويب هم شود اجراي آن چندين ماه طول مي کشد و اين باعث بلاتکليفي بيشتر مي شود.
به گزارش موج لاهوتي با اشاره به رفت و آمد هيات هاي تجاري به کشور گفت:اين ها برنامه ريزي براي آينده است و پيش بيني مي شود در سال 2016 اجرايي شود که در صورت اجرا شدن نيز ماه ها طول مي کشد تا تاثيرات آن در اقتصاد کشور نمايان شود.
وي تاکيد کرد: اکنون فعالان اقتصادي نمي دانند، پس از تصويب برجام و در شرايط پسا تحريم نرخ ارز به چه صورت خواهد بود آيا دلارهاي آزاد شده که الان در کشورهاي ديگر بلوکه شده اند در خدمت توليد قرار مي گيرد يا واردات. آيا مانند گذشته سياست هايي که به دنبال رفاه نسبي اند در پيش گرفته مي شود و دلار با نرخ ارزان در اختيار واردات قرار مي گيرد؟اين ها ابهاماتي است که براي فعالان اقتصادي جود دارد و تقريبا مي توان گفت غير قابل پيش بيني اند و تا در آن شرايط قرار نگيريم نمي توانيم تصميمي اتخاذ کنيم.
وي مشکلات ديگر توليد و تجارت را اين گونه بر شمرد: رکود داخلي، مشکل نقدينگي واحدهاي توليدي، عدم تقاضا و عدم توان خريد مردم همه بر اين موضوع تاثير گذاشته و باعث شده اند تا 4 وزير اقتصادي دولت براي رهايي از اين شرايط ،در نامه اي به رئيس جمهور از وي درخواست کمک کنند.
توجه به صادرات به شرايط ارزآوري و قيمت نفت بستگي دارد
لاهوتي در پاسخ به سوالي درباره برگزاري روز ملي صادرات تصريح کرد: معمولا در شرايطي که درآمدهاي نفتي کاهش پيدا مي کند؛صادرات امر مقدسي شمرده مي شود و حمايت از صادرات در دستور کار دولت ها قرار مي گيرد.براي مثال در شرايطي که در دولت نهم و دهم قيمت نفت به ميزان افسانه اي 180 دلار رسيد؛عملا دولت وقت اعلام کرد که اين ميزان ارز آوري تاثيري در اقتصاد کشور ندارد.اکنون که قيمت جهاني نفت رو به کاهش است باز مشاهده مي کنيم که دولت شعار حمايت از صادرات سر داده است.بنابراين توجه به صادرات به شرايط ارزآوري و قيمت نفت بستگي دارد.
وي ادامه داد: فقط در يک دوره بود که علي رغم وجود مشکلات اقتصادي بسيار و قيمت پايين نفت،حمايت از صادرات در دستور کار قرار گرفت و يک روز را در تاريخ تقويم کشور به عنوان روز ملي صادرات نام گذاري کردند که از آن روز هر ساله اين جشن برگزار و از صادرکنندگان نمونه تقدير مي شود. صادرکنندگان نيز مي توانند سالي يک بار به طور مستقيم مشکلات خود را با مسوولان در ميان بگذارند.

 

تاریخ: سه شنبه 14 مهر 1394