Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

ساری- ایرنا- مدیرعامل بانک ملی ایران از اعلام آمادگی این بانک برای توسعه فعالیت کارخانه نساجی مازندران خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، عبدالناصر همتی روز دوشنبه در آیین گشایش پلمب ماشین آلات کارخانه نساجی مازندران واقع در قائمشهر گفت: پیش از این بانک ملی برای رفع مشکلات این واحد صنعتی بزرگ و مهم کشور و مازندران تلاش هایی را انجام داده است .
وی ادامه داد : حقوق و معوقات کارگران که معضل چندین ساله کارخانه نساجی مازندران به شمار می رفت با دستور مسئولان ارشد کشوری سال گذشته رفع و حقوق و معوقات پرداخت شد .
مدیر عامل بانک ملی ایران بدهی معوقه به بانک ملی را مشکل اصلی کارخانه نساجی مازندران برشمرد و گفت: این مشکل می تواند مانعی برای توسعه و پیشرفت کارخانه باشد .
وی ادامه داد: به ازای بدهی کارخانه نساجی به بانک ملی، زمین این کارخانه واقع در شهر قائمشهر با قیمت گذاری کارشناسی به این بانک داده می شود .
به گفته همتی با انجام این روند، مشکل مهم کارخانه نساجی مازندران رفع خواهد شد . 
نخستین کارخانه نساجی مازندران در سال 1309 به عنوان یکی از صنایع بزرگ ایران فعالیت خود را در قائمشهر آغاز کرد و در گذشته نه چندان دور کارخانه های نساجی مازندران در قالب سه کارخانه بزرگ نساجی شماره یک، دو و سه هر کدام به تنهایی از صفر تا صد تولید پارچه شامل ریسندگی (تولید نخ از پنبه)، بافندگی، رنگرزی و عرضه آن به بازار را انجام می داد و در سراسر کشور شعبه های فروش پارچه داشت.
این کارخانه ها مانند بسیاری دیگر از برندهای ملی کشور از 10 تا 15 سال پیش رو به زوال رفت و یکی یکی قدرت تولید و رونق خود را از دست داد و سه کارخانه شماره یک ، دو و سه بتدریج دچار آنچنان رکودی شد که طی دو سال 90 و 91 به طور کامل تعطیل شد و کارگرانش خانه نشین شدند.
کارشناسان و مسئولان اقتصادی مازندران معتقدند که گرچه اجرای اصل 44 و خصوصی سازی ادارات و صنایع دولتی در واقع طرحی است برای افزایش کیفیت تولیدات، افزایش رقابت، افزایش سطح تولید و در نتیجه اشتغالزایی بیشتر، اما از آنجا که نساجی قائمشهر که صنعتی دولتی و متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، در فرآیند خصوصی سازی به اهل آن سپرده نشد و به تامین اجتماعی (یک نهاد دولتی دیگر)، بانک ها یا افراد غیرمتخصص در بخش خصوصی واگذار شد، این صنعت را بتدریج به ضعف، رکود و تعطیلی کشاند.
از دو سال پیش فعالیت کارخانه های تعطیل شده قائمشهر از سرگرفته شد و اکنون دو کارخانه شماره یک و سه تقریبا فعال شده و کارگران کارخانه شماره دو نیز به کارخانه شماره سه منتقل شده اند.

تاریخ: چهارشنبه 22 مهر 1394