Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

موج-رئيس ستاد روز ملي صادرات از تخصيص 100 ميليارد تومان براي حمايت از صادرات خبر داد و گفت: با اجماع دولت و بخش خصوصي قرار است اين مبلغ صرف حمايت‌هاي غيرنقدي از صادرات شود.
به گزارش خبرگزاري موج، محمدرضا مودودي با اعلام اين خبر گفت: 50 ميليارد تومان از اين مبلغ تخصيص يافته و پرداخت آن وارد مرحله اجرايي شده است و قرار است طبق مذاکراتي که با بخش خصوصي انجام گرفته، بخش عمده اين مبلغ در زيرساخت‌هاي مورد نياز صادرکنندگان از جمله راه‌اندازي خطوط منظم کشتي‌راني و هوايي، کمک هزينه شرکت در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي خارجي و مشوق‌هايي براي صادرکنندگان خدمات فني ـ مهندسي و صنايع هاي‌تک هزينه شود.
وي با بيان اينکه اين مبلغ از محل صندوق توسعه ملي کشور تأمين شده است، گفت: علاوه بر اين 200 ميليارد تومان اعتبار هم در قالب يارانه توليد به حوزه صنعت ومعدن اختصاص پيدا کرده است.
معاون کمک‌هاي تجاري سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: اگرچه پرداخت نقدي جوايز صادراتي تحرکي را در اين بخش ايجاد مي‌کند اما اين تحرک نمي‌تواند پايدار باشد؛ به همين دليل دولت بر آن است که حمايت‌هاي خود را به ايجاد زيرساخت‌هاي صادراتي معطوف کند تا از طريق طيف بيشتري از اين امکانات بهره‌مند شوند.
وي يادآور شد: لازمه تداوم در پرداخت مشوق‌هاي صادراتي اين است که دولت منابع پايداري را براي اين موضوع در نظر بگيرد، در غير اين صورت استمرار اين فرايند در سال‌هاي آينده متوقف شده و با مشکل برخورد خواهد کرد.
مودودي در پاسخ به سوالي در باره پرداخت مطالبات صادرکنندگان سال‌هاي قبل، گفت: دولت در شرايط حاضر با کمبود نقدينگي مواجه است و با توجه به افت شديد قيمت نفت و تحريم‌ها، دست دولت براي پرداخت جوايز صادراتي سال‌هاي قبل چندان باز نيست و نمي‌تواند همه مطالبات را پوشش دهد.
وي ابراز اميدواري کرد: در آينده نزديک و با توجه به برداشته شدن تحريم‌ها و افزايش قيمت نفت، دست دولت بازتر مي‌شود و مي‌تواند حمايت‌هاي بيشتري از صادرکنندگان غيرنفتي داشته باشد.
مودودي افزود: دولت مصمم است از حوزه تجارت به عنوان موتور محرک توليد ناخالص داخلي، به صورت ويژه حمايت کند اما منابع محدود اين اجازه را در شرايط حاضر نمي‌دهد، بنابراين بهتر است که هزينه‌هاي تخصيص يافته، بيشتر در حوزه زيرساخت‌هاي امر صادرات هزينه شود.
وي گفت: در اين شرايط بهترين کار، هزينه در بخش‌هاي حمل‌ونقل است ضمن اينکه با دعوت از سرمايه‌گذاران خارجي و ايجاد رقابت در عرصه تجارت مي‌توان کمبود‌ها را جبران کرد.
معاون کمک‌هاي تجاري در مورد حمايت از صادرکنندگان خدمات فني ـ مهپندسي نيز خاطرنشان کرد: بررسي‌ها نشان داده که اگر دولت از صادرات خدمات فني‌ ـ مهندسي به اندازه 2 درصد حمايت کند، آن‌ها قادرخواهند بود در مناقصات بيشتري حضور داشته و پرو‌ژ‌ه‌هاي بيشتري را در کشورهاي هدف به دست بگيرند؛ به همين دليل حمايت از صادرات خدمات فني ـ مهندسي با پرداخت جايزه نقدي همراه خواهد بود.
مودودي در ادامه به اهميت صادرات خدمات فني و مهندسي اشاره کرد و گفت: اين حوزه از ظرفيت بالايي براي خلق ثروت برخوردار است و ارزش افزوده بيشتري نيز براي کشور به همراه دارد. اما در بخش صادرات کالا تعريف‌ها متفاوت است و از طرق مختلف مي‌توان صادرکنندگان را مورد حمايت قرار داد.
وي در مورد چگونگي بررسي و حمايت دولت از صادرکنندگان نيز گفت: ما براي پايداري صادرات ايران در بازار هدف مطالعه مثلث بازار هدف، شرکت‌هاي قابل رقابت و گروه‌هاي کالايي مزيت‌دار را در دستور کار قرار داده‌ايم، در همين راستا راه‌اندازي دفاتر تجاري در بازارهاي هدف، افزايش تعداد رايزنان بازرگاني، مطالعه براي اعزام و جذب هيات‌هاي تجاري، کاهش هزينه‌هاي حمل‌ونقل، حضور در نمايشگاه‌هاي مهم بين‌المللي، حتي نمايشگاه‌هايي که بازار هدف نيستند اما در تجارت جهاني اثربخش هستند و ...از گزينه‌ها مد نظر بوده است.
وي در ادامه به اقدام متفاوت سازمان توسعه تجارت در بزرگداشت روز ملي صادرات اشاره کرد وگفت: براي نخستين بار در طول 19 دوره برگزاري روز ملي صادرات، در نظر است به دو نفر از صادرکنندگان نمونه کشور مدال افتخار صادرات اهداء شود.
مودودي تصريح کرد: اين مدال به پاس تلاش‌هاي صورت گرفته اين دو بنگاه براي افزايش سهم صادرات غيرنفتي ايران در ساليان متمادي به آنان اهداء مي‌شود؛ چراکه اهتمام آنان به امر توسعه صادرات غيرنفتي به دولت ثابت شده است.
وي با بيان اين که دريافت کنندگان مدال افتخار صادرات ديگر نيازي نيست که در فرآيند ارزيابي صادرکننده نمونه قرار بگيرند، افزود: قطعاً شرکت‌هاي داراي مدال افتخار صادرات از بيشترين حمايت‌هاي صادراتي دولت برخوردار خواهند شد.
معاون کمک‌هاي تجاري سازمان توسعه تجارت و رئيس‌ستاد روز ملي صادرات در ادامه ابراز اميدواري کرد: مراسم روز ملي صادرات با حضور رئيس‌جمهوري با شکوهتر از سال‌هاي گذشته برگزار شود تا علاوه بر ديدار و گفت‌وگو صادرکنندگان با مسوولان عالي کشور، روحيه و انگيزه آنان در ادامه اين راه سخت و دشوار بيشتر شود.

 

تاریخ: یکشنبه 26 مهر 1394