Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران معتقد است که فرآیند صادرات باید تخصصی شود، چرا که صادرات یک تخصص است و صادرکنندگان با عمل کردن به دانسته‌های جدید و قدیم خود می‌توانند به اقتصاد کشور خدمت کنند.

 

به گزارش ایسنا، عدنان موسی‌پور گفت: صادرات باید از حالت سنتی به فرآیندی حرفه‌ای تبدیل شود که در این زمینه پیشنهاد می‌شود "مدرسه عالی صادرات" تاسیس شود؛ به طوری که در این مدرسه یا آکادمی، صادرات به شکل یک فرهنگ عمومی تقویت و سعی شود همزمان با پیشرفت تکنولوژی، صادرکنندگان ما با ابزارهای جدید بازاریابی آشنا شوند و این مدرسه یا آکادمی می تواند صادرات ما را از حالت سنتی به یک فرآیند حرفه‌ای تبدیل کند.

 

وی نگاه سنتی به صادرات را از مشکلات این بخش عنوان کرد که رفع آن به تلاش خود صادرکنندگان نیاز دارد.

 

موسی‌پور در ادامه در مورد مهم‌ترین مشکلات پیش روی صادرات غیرنفتی که حل آن مرتبط با دولت است، گفت: قوانین دست و پاگیر، عدم حمایت سیستم بانکی از صادرکنندگان، عدم اجرای صحیح یا کامل معافیت‌های صادراتی و قطع شدن مشوق‌های صادراتی از جمله مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان است.

 

وی ادامه داد: البته به این مشکلات می‌توان مواردی مانند نبود مدیریت واحد و قوی در مرزهای مهمی مانند چذابه و دیگر مرزها و همچنین مشکلات کندی و هزینه‌بر بودن تمدید کارت بازرگانی برای صادرکنندگان را نیز اضافه کرد.

 

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بخش صادرات کشور، فاقد یک متولی دلسوز و مختص این کار است و به همین دلیل بعضی از فعالان اقتصادی پیشنهاد تشکیل معاونت صادرات را در دولت داده‌اند.

 

به گفته موسی‌پور که خود تاکنون چند بار عنوان صادرکنندگان نمونه را کسب کرده است، دولت باید بستر مناسب و سازو کارهای لازم را به شکل سیستماتیک و حرفه‌ای فراهم و مشکلاتی که پیش پای صادرکنندگان هست را برطرف کند.

وی پنج ساله شدن مدت زمان اعتبار کارت بازرگانی برای صادرکنندگان، حل مشکل مالیاتی صادرکنندگان، کمک به صادرکنندگان برای حضور در بازارهای بین المللی برای رقابت با دیگر کشورها، جبران آثار کاهش قیمت نفت از راه بها دادن بیشتر به صادرات و هماهنگی عملکرد بخش سیاسی دولت با بخش اقتصادی آن برای تقویت حضور تجار در بازارهای هدف را از جمله پیشنهاداتی دانست که اجرایی شدن آنها می‌تواند به توسعه صادرات غیرنفتی در کشور کمک ‌کند.

موسی‌پور با اشاره به فرصت رفع تحریم‌ها در بخش صادرات نیز گفت: به طور حتم، با رفع تحریم‌ها، شرایط بهتر برای صادرات غیرنفتی و دسترسی به بازارهای جدید مهیا می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: با بازگشت روابط بانکی به حالت اول خود، ما نیز باید در این بخش طوری عمل کنیم تا کالاهای ما مطلوب دیگر بازارها شود و منتظر اجازه آنها نباشیم و به شکلی در بازارهای هدف، نفوذ کنیم که رقابت کردن با ما سخت باشد.

تاریخ: دوشنبه 27 مهر 1394