Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

به‌گفته دکتر حمید قبادی- مشاور معاون وزیر ارشاد اسلامی و دبیر کارگروه ساماند‌هی مد و لباس کشور- طبق آخرین آمار رسمی کشور، سرانه مصرف پوشاک هر ایرانی 500 هزار تومان است در حالی‌که بررسی‌های موجود، بیانگر رقم یک میلیون و 500 هزار تومانی در این بخش است. 
به گزارش نساجی امروز، وی که یکی از سخنرانان اولین گردهمایی انجمن صنایع پوشاک ایران به شمار می‌آمد، ادامه داد: حجم مصرف پوشاک در کشور بالغ بر صد هزار میلیارد تومان است (‌نزدیک به 30 میلیارد دلار) اگرچه اعداد و ارقام فوق در شاخص‌های بانک مرکزی به این شکل تصویر نشده‌اند اما معتقدم که با توجه به میزان واردات غیر رسمی، حجم انبوه قاچاق‌ و میزان تولید الیاف، نخ و پارچه در کشور، رقم صد هزار میلیارد تومان، عدد بسیار بزرگ و قابل‌توجهی است.
قبادی، مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین نکته در حوزه مد و لباس را تقاطع حوزه مد و لباس در 15 مولفه اساسی در اجتماع و عوامل جامعه عنوان کرد و افزود: در کارگروه ساماندهی مد و لباس مولفه‌های مربوط به مد و لباس اندازه‌گیری و شاخص‌گذاری شدند و این حوزه به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین کالاهای مصرفی کشور مدنظر قرار گرفتند.
به‌گفته مشاور معاون وزیر ارشاد اسلامی، ارتباط لباس با موضوع امنیت ملی، بهداشت فردی و اجتماعی، روابط بین‌الملل و ... به‌صورت کاملاً هدفمند در قالب‌های تخصصی در حال رشد و پیگیری هستند و صورت هموار شدن جریان مد و لباس در کشور، بیش از 40 موضوع شغلی در حوزه مد و لباس فعال خواهند شد.
وی سپس به مقوله رنگ لباس پرداخت و گفت: در کارگروه ساماندهی ‌مد و لباس، خون دل‌های بسیاری خورده شد تا محدودیت‌های خود ساخته و سلیقه‌ای در کشور پیرامون موضوع رنگ برطرف گردد.
قبادی با بیان این مطلب که از نظر آمار و ارقام در حوزه صنعتی مد و لباس، حداکثر 1500 واحد صنعتی فعال در کشور وجود دارند، افزود: این در حالی‌است که حوزه صنفی ما در بخش تولید بیش از 20 هزار واحد صنفی کشور را در بر می‌گیرد و پوشاک ایران برخلاف تصور، بیش از آنکه در اختیار صنعت باشد در اختیار اصناف قرار دارد. 
دبیر کارگروه ساماند‌هی مد و لباس کشور اذعان داشت: تا زمانی که مقوله مد و لباس در چرخه باطن سنتی خویش به حرکت ادامه دهد در چرخه معیوب خود گردش خواهیم کرد این اتفاقی است که تمام مسئولان وزارت‌خانه‌های ارشاد اسلامی، صنعت و معدن، کار و امور اجتماعی، باید به این مقوله توجه کنند که اگر بناست نگاه حرفه‌ای به موضوع داشته باشیم باید روش سنتی را تغییر دهیم که این تغییر نگاه الزاماً به‌معنای پرداخت هزینه‌های کلان نیست.  
قبادی اضافه کرد: در حال حاضر مخاطب، تعیین‌کننده نیست و ذائقه مخاطب بازار را هدایت نمی‌کند این در حالی‌است که هیچ برند و هیچ تولیدکننده‌ای در دنیا بدون دریافت نقطه‌نظرات مصرف‌کننده به ارائه محصولات جدید نمی‌پردازد. 
وی ضمن انتقاد از وجود سرفصل‌ها و مأخذ علمی تکراری، تقلیدی و کهنه در دانشگاه‌ها‌، بیان داشت: در تمام دانشگاه‌های مد دنیا‌، دانشجویان با دانشگاه با مفاهیم بازاریابی و فروش آشنا می‌شوند در حالی‌که در دانشگاه‌های طراحی ایران، فقط دو واحد به درس بازاریابی اختصاص پیدا می‌کند! خوشبختانه در این زمینه با همکاری وزارت علوم، 14 گروه بررسی و ارزیابی واحدهای درسی در دانشگاه الزهرا (س) شکل گرفته و سرفصل‌های درسی در حال بازبینی و اصلاح هستند.
به‌گفته این مقام مسئول، بیش از 35 درصد ارزش افزوده مد و لباس در مقوله فرهنگ‌ و روش‌های فرهنگی و تجاری است و طراحی 15 درصد ارزش افزوده حوزه لباس را در برمی‌گیرد به‌همین دلیل هر خوشه، واحد و شهرک صنعتی که در حوزه پوشاک راه‌اندازی می‌شود باید واحد طراحی را تشکیل دهد و با اتکا به این بخش حرکت نماید. 
قبادی یادآور شد: دیگر زمان ارائه مد‌های سریع  (Fast fashion) ، فصل نیست ‌و طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته از برند زارا، مشخص شد که این برند هفته‌ای یک‌بار در 84 هزار و 300 فروشگاه مستقر در 85 کشور به ارائه محصولات جدید می‌پردازد. به‌عبارت دیگر سرعت ارائه مدهای سریع در برندی مانند زارا از سرعت فکر کردن ما در این حوزه به‌مراتب بیشتر است! 
وی به برگزاری جلسات مختلف کارگروه ساماندهی مد و لباس با سازمان صدا و سیما نیز اشاره کرد و گفت: بخش بازرگانی این سازمان پذیرفته که تعرفه‌های محاسبه تبلیغات پوشاک را با حداقل هزینه و حداکثر تخفیف اعمال نماید. 
به‌اعتقاد مشاور معاون وزیر ارشاد اسلامی، بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی، مد و لباس را به‌عنوان «نیاز جدی مردم» می‌دانند. 
قبادی در پایان از موسسین انجمن صنایع پوشاک ایران خواست به فراگیر شدن فعالیت‌های انجمن (به‌عنوان ضامن بقای هر تشکلی) و انسجام بخشی آن توجه ویژه نشان دهند. 

تاریخ: شنبه 16 آبان 1394