Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

 از ابتدای هفته، نمایشگاه مطبوعات در مصلای تهران آغاز به کار کرده و این روزها محفلی برای برقراری ارتباط نزدیک‌تر از همیشه اهالی رسانه با مسئولان و نیز مخاطبان شده است.
درباره صنایع نساجی و مستهلک بودن ماشین‌آلات آن که باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصولات می‌شود وزارت صنعت، معدن و تجارت چه تسهیلاتی را در نظر گرفته است؟
برای صنایع نساجی باید گفت که چند سالی است کمتر مورد عنایت و توجه قرار گرفته و یک‌سال‌وخرده‌ای است که گروه‌هایی را تشکیل داده‌ایم. در زمینه محصولات پوشاک و مواد اولیه و ماشین‌آلات نیز همکاران ما فعالیت‌هایی را انجام دادند، خوشبختانه در برنامه راهبردی نیز به این موضوع اهمیت داده شده و ما از شرکت‌ها خواهش کردیم که نسبت به تولیدات خودشان اقدام کنند. این را نیز عرض کنم که ما در گذشته دو ماشین نساجی، یکی در تبریز و یکی در یزد داشتیم که متاسفانه در این چند سال این دو کارخانه را واگذار و ماشین‌آلات آن را جابه‌جا کرده‌اند و در عمل تولید آن متوقف شده است.
درحال‌حاضر ما دنبال این هستیم که با گسترش صنعت بخشی از صنایع نساجی در داخل تولید شود. باید به این نکته توجه داشت که نساجی پس از صنایع مواد غذایی جزو اولویت‌های زندگی ماست و اگر به آن توجه نکنیم بازار تولید در اختیار دیگران قرار می‌گیرد. به همین دلیل هم باید تولید را بیشتر کنیم، هم مواد اولیه و هم پوشاک را.
خبرنگار دیگری درباره مجوز آرد از وزیر سوال کرد و درباره نقش شهرداری‌ها در مجوز اصناف پرسید. وزیر در پاسخ گفت: مجوز اصناف ازجمله نانوایی‌ها را اتحادیه‌های آنها صادر می‌کند و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این امر نقشی ندارد. ولی حرف ما این است که اگر در جایی نانوایی به دلایل مختلف بسته می‌شود باید یکی جایگزین آن باز شود و یا از کوچه‌ای به کوچه دیگر منتقل شود و ما این دستورات را به اصناف می‌دهیم که در صورت مراجعه به آن رسیدگی کنند. البته در بسیاری از مناطق نانوایی‌ها کم هستند و باید به آن اضافه شود به‌ویژه محله‌های جدید که جمعیت بالایی دارد. باید به این ظرفیت‌ها توجه کرد.
گاهی می‌بینیم که مطلب همان است و اما ظرفیت نانوایی‌ها زیاد از و در برخی شهرها این روند رو به تعدیل است بنابراین برخی جاها کمبود داریم و برخی جاها مازاد و باید این روند جایگزین شود. اتحادیه‌ها مرکزی نیست. در هر روستا و شهرستان یک اتحادیه هست که در سیاستگذاری‌های کلان به این نکات نیز توجه خواهد شد. یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در جمع درباره اعتبار خرید کالا سوال کرد و درباره تفاوت بین نشان آن و به عنوان دومین سوال نیز از وزیر درباره قیمت خودروها پرسید. وزیر در پاسخ به دو سوال این خبرنگار گفت: درباره فهرست شرکت‌هایی که اعلام شده یا به تدریج اعلام خواهد شد همه را منعکس کردیم و گفتیم هر شرکتی که کالای خود را با این روش عرضه می‌کند باید به سایت وزارتخانه مراجعه و فرم پر کرده و براساس ضوابطی که ما تعیین کردیم اولا باید استاندارد داشته باشند، دوما معتبر باشند و خدای نکرده گزارشی علیه آنها و کیفیت‌شان ارائه نشده باشد و بتوانند کالا را تحویل دهند و اینگونه نباشد که پول را از شما بگیرند و نتوانند بعد آن را تحویل دهند بنابراین، این شرط ماست که باید آن را اجرا کرده و فهرست این شرکت‌ها کامل شود و اگر هم هر شرکتی این ویژگی‌ها را داشته باشد، ما نام آنها را اضافه می‌کنیم.
درباره خودرو نیز اولا بحث وام خودرو تنها برای محصولات داخلی خودرو است اما به عنوان نمونه شرکت پژو که نامی فرانسوی است ما نمونه آن را در داخل تولید می‌کنیم اما در زمان تحریم، مشکلات بین‌المللی داشتیم و برخی کشورها با ما کار نکردند. در همین راستا ما دو کار می‌توانستیم انجام دهیم؛ یکی اینکه کارخانه به کل تعطیل شود و یا اینکه با شرکت‌های دیگری قرارداد ببندیم و از نام و برند آنها استفاده کنیم. در هر صورت تحت لیسانس آن شرکت خارجی تولیدمان را ادامه دادیم و این خودرو که تحت لیسانس یک شرکت داخلی تولید می‌شود،‌ یک تولید داخلی است. بعضی خودروها تا صددرصد تولید داخلی و بعضی نیز درصدی از آن داخل تولید می‌شوند. بعضی نشان(برند)های داخلی مانند «سمند» و «تیبا»صددرصد تولید داخلی هستند. ضمنا طرح خرید کالا با استقبال مردم روبه‌رو شده و تسهیلات ۱۶ درصد امکان خوبی را برای مردم فراهم کرده است.

تاریخ: سه شنبه 19 آبان 1394