Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
ایجاد کمپین تبلیغاتی در اروپا همزمان با برگزاری نمایشگاه فرش و کفپوش با عنوان دموتکس هانوفر در ژانویه سال ۲۰۱۶ با هدف معرفی فرش دستباف ایرانی به نسل جدید اروپا ازجمله جدیدترین اقداماتی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار اعطای تسهیلات جدید برای خرید و فروش فرش دستباف در جهان آغاز کرده است.
به گفته حمید کارگر، رییس مرکز ملی فرش ایران، این پروژه در حالی از سوی متولیان وزارت صنعت، معدن و تجارت کلید می‌خورد که تاکنون جز تعداد اندکی پروژه تبلیغاتی در اروپا که به شکل پراکنده انجام شده حرکتی معنادار و اصولی برای معرفی فرش ایرانی در جهان انجام نشده است. بدون شک پروژه تبلیغ فرش دستباف ایران در بازارهای اروپایی اثرات مثمر و پرفایده‌ای برای معرفی فرش ایرانی به نسل جدید اروپا که آشنایی اندکی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد فرش ایرانی دارند، خواهد داشت؛ به‌ویژه اکنون که ما با ظهور رقیبان سرسخت و پرکنشی مانند نپال، چین، پاکستان، هند و افغانستان مواجه هستیم. به‌طور قطع لزوم آشنایی خریدار اروپایی با ویژگی‌های فرش ایرانی و رضایت مشتری برای پرداخت بهای بیشتر جهت خریداری فرش با نشان(برند) ایرانی یک ضرورت انکارناپذیر به شمار می‌آید.
از این‌رو به درخواست و اصرار اتحادیه صادرکنندگان فرش و به‌دلیل دغدغه‌هایی که صادرکنندگان فرش کشورمان با آن مواجه هستند، سفری به بندر هامبورگ که در زمره قدیمی‌ترین بنادر دپوی فرش ایران و صادرات فرش کشورمان به شمار می‌رود داشتیم تا کمپین تبلیغاتی جدیدی را پایه‌گذاری کنیم. امری که با موافقت و خرسندی وزیر صنعت، معدن و تجارت همراه شد و بنا شد تا در این سفر با تعدادی از معروف‌ترین آژانس‌های تبلیغاتی اروپا در کمترین زمان و مبلغ برای این امر وارد شور شویم. درنهایت قرار بر این شد تا از ۲۴ دی سال‌جاری همزمان با آغاز نمایشگاه دموتکس تبلیغات این آژانس‌ها برای فرش ایرانی نیز آغاز شود.
لاوه بر این اکنون که در آستانه لغو تحریم امریکایی‌ها از کالاهای ایرانی قرار داریم این موضوع فرصت خوبی است تادر نمایشگاه دموتکس هانوفر با برگزاری میزگردهایی با حضور تاجران امریکایی، اروپایی وایرانی در زمینه صادرات فرش به گفت‌وگو بنشینیم. بررسی تجارب محدود ما در زمینه معرفی فرش دستباف در برخی شبکه‌های هدف‌گذاری شده مثل یورونیوز که ۷ سال پیش رقم خورد نشان می‌دهد شبکه‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی ظرفیت‌های مناسبی را برای معرفی فرش ایرانی در اختیار دارند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم با مذاکره و گنجاندن آیتم‌های مختلف برای معرفی فرش در مجلات مد، مطبوعات مکتوب و غیرمکتوب و سریال‌های خارجی برای طبقات و گروه‌های سنی مختلف در اروپا نیز وارد عمل شویم. درحال‌حاضر براساس آخرین آمارهای ارائه شده از گمرک ایران میزان صادرات فرش دستباف در ۶ ماه نخست سال‌جاری ۱۱۳میلیون دلار با وزن بیش از ۲هزار و ۱۰۰ تن گزارش شده که امیدواریم با اجرای تبلیغاتی که مدنظر داریم در ۶ماه دوم سال جاری این رقم افزایش یابد.
باید اضافه کرد برنامه‌های حمایتی دولت از تجارت فرش تنها منحصر به صادرکنندگان و بازارهای خارجی نیست ودولت در نظر دارد تا با اجرای طرح خرید فرش دستباف در طرح خرید کالای ایرانی قدم‌های ویژه‌ای را برای حمایت از فروشندگان داخلی فرش و رونق بازار داخلی آغاز کند. در این راستا مکاتباتی را با اتحادیه لوازم‌خانگی ایران انجام داده که درنهایت مقرر شد پس از آماده‌سازی مقدمات طرح، فرش دستباف نیز در زمره کالاهای مشمول طرح قرار گیرد. البته در این زمینه چالش‌هایی مانند فقدان بارکد یا کدهای رهگیری در فرش‌های دستباف، نبود فهرست تولیدکنندگان و عرضه کنندگانی از فرش دستباف که امکان ارتباط‌گیری مستقیم با سیستم بانکی به هنگام فروش فرش داشته باشند، مناسب نبودن نرخ سود لحاظ شده در سایر کالاها برای فرش دستباف، روشن نبودن چگونگی نظارت بر شیوه عرضه و فروش فرش‌های دستباف و چگونگی ممانعت از صدور فاکتورهای غیرواقعی و بدون دادوستد فرش، چگونگی ارائه ضمانتنامه به مشتریان و مسائلی از این دست به عنوان موانع بازدارنده مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و در نهایت این طرح با همکاری اتحادیه‌های مرتبط از اول اسفند اجرایی می‌شود.
تاریخ: چهارشنبه 4 آذر 1394