Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نعمت‌زاده گفت: ایران در بعضی زمینه‌ها مانند پتروشیمی فولاد و خودروسازی دارای واحدهای صنعتی بزرگ است ولی 90 درصد صنایع کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد.
 به گزارش بازار خبر، همایش تجاری ایران و ایتالیا در روز جاری در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین معاون وزیر و وزرای اقتصادی کشورهای ایتالیا برگزار شد.
در همین راستا وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص روابط تجاری ایران و ایتالیا گفت: پس از دو سال بحث و گفتگوی فراوان بین کشور ایران و 1+5 با تلاش‌های طرف‌های گفتگو به توافق منطقی و منصفانه‌ای منجر شد.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر فضای جدی در صحنه بین‌المللی برای همکاری‌های مشترک بین ایران و سایر کشورها ایجاد شده است این مذاکرات نشان می‌‌دهد که تمام مسائل منطقه خاورمیانه و ایران را می‌توان با گفتگو و تدبیر حل کرد.
نعمت‌زاده در خصوص روابط ایران و ایتالیا افزود: ایران این توانایی را دارد که با تمام کشورهای جهان به خصوص ایتالیا همکاری‌های اقتصادی و تجاری داشته باشد چرا که روابط فرهنگی و اقتصادی دو کشور به سال‌های گذشته برمی‌گردد.
نعمت‌زاده در خصوص تأثیرات تحریم در شرایط مبادلات تجاری کشور گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه حجم مبادلات کشور به حداقل رسید ولی در همین شرایط سخت میزان این مبادلات 1.5 میلیارد دلار برآورد شد.
وی در همین راستا خاطرنشان کرد: علی‌رغم تحریم‌ها علیه کشور ایران دانشمندان و صنعتگران و کارآفرینان تلاش کردند با تمام توان و ظرفیت‌های علمی، فنی و صنعتی فاصله خود را با تکنولوژی‌های دنیا کاهش دهند.
نعمت‌زاده تصریح کرد: فناوری‌های امروز کشور ایران افزایش یافته و لذا سیاست‌های پیشنهادی ما برای تداوم روابط تجاری تغییر کرده است؛ اولویت‌های ایران بر مبنای همکاری‌های دراز مدت و استراتژیک است هدف تأمین بازار داخل با تکیه بر فناوری‌های نوین است.
وی در ادامه افزود: ایران در بعضی زمینه‌ها مانند پتروشیمی فولاد و خودروسازی دارای واحدهای صنعتی بزرگ است ولی 90 درصد صنایع کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در همین راستا ادامه داد: باید از اتحادیه‌ها برای همکاری‌های بیشتر در توسعه صنایع کوچک استفاده کرد.
نعمت‌زاده با بیان اینکه امید است ضمن مذاکرات دو جانبه انجمن‌ها در تحکیم روابط درازمدت به توافق برسند گفت: انتظار داریم از فرصت‌های پیش آمده برای روابط بیشتر و مشترک بین دو کشور حداکثر استفاده را ببریم.
وی گفت: حضور 10 بانک ایتالیایی به همراه مدیران بیمه صادراتی ساچه گویای این واقعیت است که ایتالیا برای ارتباط با ما مصر و جدی هستند .
وی در خصوص آمادگی بانک‌های کشور گفت: بانک‌های کشور آماده هستند تا برای تسهیل روابط تجاری، اعلام آمادگی کنند زیرا بدون ارتباط بانکی تجارت بین کشورها چندان موفقیت‌‌آمیز نخواهد بود.
نعمت‌زاده تصریح کرد: ایران با ظرفیت‌های بالا و انرژی فراوان  همچنی فرآوردهای نفتی و پتروشیمی و زیرساخت‌های لازم و وجود چندین مناطق آزاد و بازارهای بزرگ داخلی که 400 میلیون نفر را در منطقه شامل می‌شود شریک خوبی برای کشور ایتالیا است.
وی در پایان در خصوص جذب سرمایه‌گذاری خارجی افزود: قانون جذب و حمایت از سرمایه‌‌گذاری خارجی، حقوق مساوی را برای آنها قائل است و از سفارتخانه‌های دو کشور تقاضا داریم تسهیلات لازم برای تجار را که موجب تحریک بیشتر کارآفرینان باشد مبذول بدارد.

تاریخ: دوشنبه 9 آذر 1394