Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

پنجمین جشنواره مد و لباس فجر با انجام تغییرات مختلف به سمت تخصصی شدن می‌رود.
 جشنواره مد و لباس فجر در پنجمین دوره خود به جایگاه نسبتاً تثبیت‌شده‌ای رسیده است. امسال جشنواره مد و لباس در حالی برگزار می‌شود که بخش فروش از آن جدا شده است و کسانی که به تالار وحدت می‌روند تنها شاهد حضور بخش‌های علمی، هنری و صنعتی خواهند بود. رخ دادن این اتفاق که ضرورت آن در دوره‌های قبلی جشنواره بارها از سوی هنرمندان و طراحان لباس مطرح شده بود باعث می‌شود جشنواره مد و لباس جنبه تخصصی پیدا کند و با افزایش سطح هنری و علمی آن، هنرمندان و فعالان بیشتری برای شرکت در این جشنواره ترغیب شوند. 
با توجه به تأکید این دوره جشنواره مد و لباس بر پارچه ایرانی، به نظر می‌رسد یکی از نخستین نکاتی که توجه بینندگان نمایشگاه را جلب می‌کند چیدمانی رنگارنگ از قطعات پارچه است. این چیدمان که با مشاوره سیامک احصایی، طراح صحنه باسابقه تئاتر و سینما اجرا می‌شود، متشکل از 250 مدل پارچه ایرانی است که توسط 30 مجموعه ایرانی به تولید رسیده‌اند. این چیدمان علاوه بر جنبه زیبایی‌شناسانه، محلی برای نمایش توانمندی تولیدکنندگان پارچه ایرانی است.
یکی از اتفاقات مهم این دوره از جشنواره برگزاری یک کارگاه سه روزه آموزشی در هتل هما است. این کارگاه که "هنر تا تجارت" نام دارد به موضوع طراحی و توسعه آن تا مرحله تولید می‌پردازد و اساتیدی از دانشگاه "پلی مدا" ایتالیا با برگزاری ورکشاپ‌های مبتدی و پیشرفته به آموزش متقاضیان خواهند پرداخت. این کارگاه در روزهای 12 تا 14 اسفندماه توسط نیکولو اسبارالیا و گابریل موسکین با موضوع طراحی و مدیریت مد و لباس برگزار می‌شود.
اعطای گواهی مالکیت معنوی به آثار داوری‌شده در جشنواره مد و لباس فجر یکی دیگر از اقدامات جشنواره مد و لباس است. بر این اساس آثار داوری شده و راه‌یافته به بخش نمایش پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گواهی مالکیت معنوی دریافت می‌کنند. امسال علاوه بر طراحان لباس، طراحان کیف، کفش و پارچه نیز نشان مالکیت معنوی را در مراسمی دریافت می‌کنند.
ایجاد ارتباط بین طراحان لباس و تولیدکنندگان یکی از ضروریات حوزه مد و لباس است که بارها توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور مطرح شده است. گفته شده در جشنواره پنجم آثار منتخب راه‌یافته به بخش نمایش مورد حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس قرار خواهند گرفت و زمینه عقد قرارداد میان طراحان لباس و تولیدکنندگان در محل نمایشگاه فراهم می‌شود.
در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر علاوه بر طراحی پارچه‌هایی که بر روی مقوا انجام شده و به نمایش درمی‌آیند، بخش پارچه‌بافی نیز وجود دارد و آثاری در زمینه بافت پارچه‌های سنتی و اصیل ایرانی به نمایش درمی‌آید. همچنین در این دوره از جشنواره توجه خاصی به پارچه‌سازی شده است. این شیوه که امروزه در دنیای مد نقش مهمی برای ایجاد لباس‌های خاص و تک دارد، حاصل ترکیب پارچه‌های مختلف یا ایجاد تغییراتی با رنگ، سوزاندن، دوختن و... روی پارچه است.
با توجه به نقش مهم هنرمندان و بازیگران سینما و تلویزیون در جامعه و تأثیرگذاری آن‌ها بر مردم، کارگروه ساماندهی مد و لباس توجه ویژه‌ای به پوشش هنرمندان و تأثیر آن بر شکل‌گیری سلیقه پوششی اجتماع دارد. بر این اساس از تعدادی از هنرمندان مطرح دعوت شده است تا در افتتاحیه جشنواره حضور داشته باشند. علاوه بر آن ممکن است در زمان گشت‌وگذار در جشنواره هم با هنرمندانی روبه‌رو شوید که برای دیدن آثار طراحان لباس به جشنواره آمده‌اند.
بخش مهم دیگری که امسال برای اولین بار به جشنواره اضافه شده است"ویترین ملی" نام دارد. در این بخش 20 برند مد و لباس ایرانی اسلامی به نمایش محصولات خود می‌پردازند تا دستاوردهای صنعتگران ایرانی را به جامعه معرفی کنند.
شاید بتوان مهم‌ترین بخش جشنواره مد و لباس فجر را برگزاری مسابقه زنده طراحی لباس دانست. در این مسابقه که از 11 تا 13 اسفندماه برگزار می‌شود طراحان لباس بر اساس موضوعی که به آن‌ها داده شده از مرحله ایده تا تولید محصول را به اجرا درمی‌آورند. این مسابقه که قرار است ضبط تلویزیونی شده و به نمایش درآید، توانایی طراحان لباس را به محک می‌گذارد تا آن‌ها با نخ و پارچه ایرانی، طراحی و محصول ایرانی را به جامعه معرفی ‌کنند. همچنین روز 15 اسفندماه مسابقه طراحی چادر برگزار می‌شود تا طرح‌های ایرانی چادر در این زمینه ارائه شود.
از میان 1600 اثری که طراحان لباس به دبیرخانه جشنواره ارائه کرده‌اند، پس از دو مرحله داوری، آثاری که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند در تالار وحدت به نمایش درمی‌آیند. آثار برگزیده نهایی توسط کارشناسان مختلف انتخاب شده و در مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند. اما نکته جالب در این بخش اضافه شدن بخش آرای مردمی است. بنابراین بازدیدکنندگان نمایشگاه می‌توانند لباس‌های مورد پسند خود را انتخاب کرده و در رأی‌گیری اینترنتی جشنواره شرکت کنند.
اهمیت بخش نساجی و ضرورت آشنایی طراحان لباس و تولیدکنندگان پوشاک با قابلیت‌های صنعت نساجی باعث شده است برگزارکنندگان جشنواره تصمیم بگیرند تور آموزشی برای طراحان و تولیدکنندگان در نظر بگیرند تا در طول برگزاری جشنواره مد و لباس، آن‌ها با ظرفیت‌های موجود در تولیدات پارچه ایرانی آشنا شوند.
برگزاری مراسم بزرگداشت فعالان حوزه مد و لباس از قسمت‌های دیگر این جشنواره است که توسط بخش‌های مختلف جشنواره انجام می‌شود. بر این اساس بخش‌های صنعت، تولید و فروش، علمی و دانشگاهی از بزرگان خود تقدیر به عمل می‌آورند.
حضور 14 دانشگاه و مرکز آموزشی مد و لباس در جشنواره فجر از بخش‌های دیگر این جشنواره است. این کار با نگاه پژوهش محور و با هدف ارتقاء سطح علمی حوزه مد و لباس و کاربردی شدن آن در تولید، انجام می‌شود. همچنین برگزاری 15 نشست و کارگاه تخصصی از دیگر بخش‌های کاربردی جشنواره مد و لباس است.

تاریخ: یکشنبه 9 اسفند 1394