Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مدیرکل نساجی وزارت صنعت از تشکیل کارگروهی در این وزارتخانه برای رفع مشکلات صنعت نساجی خبر داد و گفت: پیشنهاداتی برای حمایت از صنعت نساجی تهیه شده که در آن اختصاص 300 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی در مرحله اول به این صنعت پیش‌بینی شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گلنار نصرالهی در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، درمورد برنامه وزارت صنعت برای حمایت از صنعت نساجی اظهار داشت: بر اساس جلساتی که در ریاست جمهوری پیگیری شد، کارگروهی در وزارت صنعت تشکیل شده تا پیشنهادات خود را برای بهبود صنعت نساجی از طریق این کارگروه به ریاست جمهوری ارایه کنیم.
وی تصریح کرد: یکی از پیشنهادات مطرح شده در این کارگروه اختصاص 300 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صنعت نساجی در مرحله اول است که امیدواریم محقق شود تا بابت سرمایه در گردش به این واحدها اختصاص یابد.
وی تصریح کرد: البته واحدهای نساجی و بخش خصوصی نیز باید برای سرمایه‌گذاری تمایل داشته باشند که با برداشته شدن تحریم‌ها پیش‌بینی می‌شود تمایل به سرمایه‌گذاری در این صنعت افزایش یابد.
نصراللهی با اشاره به تهیه سند استراتژی صنعت نساجی با رویکرد صادراتی و برندسازی گفت: سند راهبردی صنعت پوشاک نیز در حال تدوین است و علاوه بر این مسائلی در خصوص برندسازی و اعطای تسهیلات به صنعت نساجی در حال پیگیری است.
مدیرکل نساجی وزارت صنعت با بیان اینکه بازسازی و نوسازی واحدهای فعلی نساجی و توسعه واحدهای موجود در اولویت کاری وزارت صنعت قرار دارد، گفت: بزرگترین مشکل صنعت نساجی واردات غیررسمی است که در این سند با وجود واردات رسمی، شاهد آن هستیم.
وی با اشاره به قاچاق 700 میلیون دلاری پوشاک به ایران در سال 2014 گفت: حدود 40 درصد بازار پوشاک ایران به محصولات خارجی اختصاص دارد و در چنین شرایطی استفاده از مارک‌های غیرایرانی بر روی محصولات ایرانی باعث افزایش مشکلات این صنعت شده است.
نصراللهی با بیان اینکه بیشترین واردات پوشاک از کشور چین صورت گرفته است گفت: سهم کالاهای چینی در واردات به 80 درصد می‌رسد.
وی در ادامه درمورد اجرای طرح کنترل پوشاک قاچاق در کشور به خبرنگار فارس گفت: کار ثبت برندها تمام شده، تعدادی از شرکت‌ها مدارک خود را ارایه کرده‌اند که در حال بررسی است و در عین حال ابلاغ دو بخشنامه به گمرکات نیز در حال پیگیری است.
نصراللهی همچنین در مورد تمایل شرکت های خارجی به سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی ایران گفت: درخواست‌های زیادی در این مورد ارایه شده که می‌توان به پیشنهاد سرمایه‌گذاری در صنعت چرم و کفش از ایتالیا و سرمایه‌گذاری در زمینه تولید نخ‌های پشمی از استرالیا اشاره کنیم.
وی تصریح کرد: پیشنهاداتی نیز از سوی سرمایه‌گذاران ترکیه در حال بررسی است.
به گزارش فارس محمد مروج رئیس انجمن نساجی نیز در این نشست با بیان اینکه از 800 هزار میلیارد تومان سرمایه مردم در بانک‌ها فقط 100 هزار میلیارد تومان آن فعال است گفت: به همین دلیل بانک‌ها تسهیلاتی را با سود مناسب در اختیار تولید قرار نمی‌دهند.
وی ادامه داد: در حال حاضر بخش زیادی از پوشاک وارداتی از ترکیه در واقع تولید چین هستند که در واقع پوشاک چینی از طریق دبی به ترکیه وارد می‌شود.

 

تاریخ: چهارشنبه 19 اسفند 1394