Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

حضور طراحان ایرانی در خارج از کشور و از سوی دیگر حضور اساتید خارجی در ایران، از اتفاقاتی بود که باعث ارتباط بیشتر فعالان مد و لباس ایران با جامعه جهانی شد.
 در حوزه رو به رشد مد و لباس فعالیت‌های مختلفی در بخش خصوصی و دولتی در حال انجام است. برگزاری نمایشگاه‌های مختلف لباس و مسابقات طراحی از بخش‌های ضروری این صنعت هستند که توجه به آنها روز به روز در حال افزایش است. در این گزارش به مرور اتفاقات مختلف حوزه مد و لباس در سه ماه زمستان می‌پردازیم.
جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس برگزار شد
نخستین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس به میزبانی دانشکده شریعتی روز اول دی‌ماه آغاز به کار کرد. در بخش مسابقه این جشنواره 100 اثر برگزیده از دانشجویان سراسر کشور در قالب مانتوی اجتماع، مانتوی مجلسی، چادر و لباس فرم به همراه شناسنامه هر اثر نمایش داده شد. علاوه بر آن لباس‌های موجود در آرشیو دانشکده شریعتی که محصول پروژه‌های دانشجویی بودند در قالب لباس تاریخ اروپا، لباس ایران باستان و لباس اقوام ایرانی به نمایش درآمدند. برگزاری کارگاههای آموزشی روزانه نیز از دیگر برنامه های این جشنواره بود.
جشنواره لباس اقوام ایرانی در فرهنگستان هنر
جشنواه پیوند و پوشاک اقوام ایرانی 6 دی ماه در نگارخانه آسمان فرهنگستان هنر آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه لباس‌های متنوعی از 18 استان کشور به نمایش درآمد که قدمت بسیاری از آن‌ها متعلق به 40 یا 50 سال پیش بود، اما نمونه‌های بسیار قدیمی‌تری هم وجود داشت که قدمت 150 ساله داشتند. در بخش دیگری هم لباس‌های محلی وجود داشت که با استفاده از همان نقوش محلی بازسازی شده و کمی ساده‌تر از نمونه‌های اصلی بودند. تنوع بسیار زیاد لباس‌ها از نکات جالب این نمایشگاه بود و گاه از یک منطقه لباس‌های مختلف با کاربردهای متفاوت نمایش داده شده بود.
اساتید آکادمی مد ایتالیایی در ایران
نوشین مقتدر و جرجا دنیا Giorgia Donia مدرسان آکادمی کوفیا Accademia Koefia برای برگزاری یک کارگاه آموزشی 15 روزه به ایران آمدند. در این کارگاه آموزشی که توسط انجمن طراحان پارچه و لباس برگزار شد دو واحد درسی طراحی لباس و مولاژ ارائه شد و در پایان دوره هم گواهینامه‌ای از دانشگاه کوفیا به هنرجویان اهدا ‌شد. علاوه بر متقاضیانی که به صورت آزاد در این دوره شرکت کردند، تعدادی از دانشجویان برتر دانشگاه‌ها و برگزیدگان‌ جشنواره مد و لباس فجر نیز با دریافت بورسیه تشویقی به صورت رایگان در این دوره آموزشی حضور داشتند.
حضور طراحان لباس ایرانی در ترکیه
جشنواره "سبک جدید ایرانی و اسلامی" از 10 تا 13 دی ماه در استانبول برگزار شد. در این نمایشگاه 100 طرح اصیل ایرانی که شامل آثار عفاف و حجاب و سایر محصولات اسلامی و ایرانی بود به نمایش درآمد. برای معرفی آثار ایرانی در این نمایشگاه، بنیاد ملی مد و لباس از تعدادی طراح دعوت کرد و پس از داوری و انتخاب آثار، لباس‌ها برای نمایش در ترکیه انجام شد.
چهارمین جشنواره ملی نقش تن پوش برگزار شد
جشنواره ملی نقش تن پوش در تاریخ 13 و 14 دی ماه برگزار شد و تیشرت‌هایی با طرح‌هایی متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی و با استفاده از هنرهایی مانند انواع چاپ روی پارچه، خطاطی، نقاشی خط، انواع رودوزی‌های سنتی و مدرن و... در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. این نمایشگاه با مشارکت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و توسط جهاد دانشگاهی واحد هنر و همراهی دانشگاه هنر، دانشگاه شریعتی، دانشگاه علم و فرهنگ و دانشگاه علمی کاربردی با هدف رشد خلاقیت‌های فردی دانشجویان و هنرمندان کشور و تلاش برای استفاده از نمادها و نشان‌های ایرانی و اسلامی در لباس برگزار شد.
برگزاری نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب مستور 
نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب مستور توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و با مشارکت بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی، مؤسسه توسعه هنرهای معاصر، بنیاد رودکی و مؤسسه فرهنگ‌سازان مشعر 16 دی‌ماه برگزار شد. این کنگره با دریافت بیش از 1500 اثر از 500 دانشگاه و حوزه علمیه به کار خود پایان داد. در این برنامه کتاب اشعار برگزیده در قالب‌های مختلف شعری با محوریت عفاف و حجاب رونمایی شد.
جشنواره مد و لباس تسنیم
جشنواره مد و لباس تسنیم از 16 دی ماه آغاز به کار کرد. در بخشی از جشنواره تسنیم که به نمایشگاه مد و پوشش اسلامی ایرانی اختصاص داشت 73 اثر در بخش‌های پوشش اداری، نوجوانان، خانوادگی و اجتماعی به نمایش درآمد. همچنین با توجه به وجود رویکرد آموزشی در جشنواره مد و لباس تسنیم، 12 کارگروه آموزشی در زمینه مد و لباس اسلامی – ایرانی در این نمایشگاه فعالیت داشته و چند کارگاه آموزشی در زمینه بهپوشی برگزار شد. در این نمایشگاه 80 غرفه به عرضه محصولات تولید شده در حوزه عفاف و حجاب اختصاص یافت و‌ دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد نیز در عرضه مد و پوشش اسلامی در این جشنواره شرکت کردند.
هفته طراحی جواهر تهران
پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در بهمن ماه 94 میزبان هفته طراحی جواهر تهران بود. این برنامه توسط انجمن علمی طراحی صنعتی دانشگاه تهران و با همکاری نهادهای آموزش مهارت‌های طراحی جواهر، اتحادیه طراحان صنف طلا و جواهر تهران و تعدادی از فعالان این عرصه برگزار شد. برگزاری نشست‌های تخصصی و نمایش آثار طراحان جواهر، از بخش‎‌های تشکیل دهنده این رویداد بود.
حضور طراحان پارچه ایران در نمایشگاه فرانکفورت
طراحانی از شرکت نقش‌نگاران پندار با برند طراحی پارچه "سدره" از ۸ تا ۱۱ ژانویه در نمایشگاه بین‌المللی هایمتکستیل که در مرکز نمایشگاهی فرانکفورت آلمان برگزار شد شرکت کردند. نمایشگاه منسوجات خانگی هایمتکستیل دارای سابقه‌ای حدود 40 سال است و در بین تجار، طراحان و صنعتگران منسوجات جایگاه و اعتبار خاصی دارد. طراحان پارچه ایران در کنار کشورهایی توانمند در زمینه طراحی و تولید منسوجات مانند ایتالیا، آلمان، فرانسه، اسپانیا، هند، روسیه، پاکستان، امریکا، انگلیس، چین، کره، ژاپن، ترکیه و…آثار خود را نمایش دادند.
برگزاری کارگاه آموزشی هنر تا تجارت
کارگاه سه روزه آموزشی "هنر تا تجارت" با موضوع طراحی و توسعه آن تا مرحله تولید در هتل هما برگزار شد. در این کارگاه سه روزه که در حاشیه جشنواره مد و لباس فجر برگزار شد، نیکولو اسبارالیا و گابریل موسکین اساتید دانشگاه "پلی مدا" ایتالیا با برگزاری دوره‌های مبتدی و پیشرفته به آموزش متقاضیان پرداختند. این کارگاه در روزهای 12 تا 14 اسفندماه با موضوع طراحی و مدیریت مد و لباس برگزار شد و گواهینامه شرکت در کارگاه به شرکت‌کنندگان اهدا شد.
جشنواره مد و لباس فجر برگزار شد
پنجمین جشنواره مد و لباس فجر 10 تا 19 اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد. این جشنواره که قرار بود توسط اتاق اصناف و در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شود، بار دیگر توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس در محلی بسیار کوچکتر از نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد. ویژگی اصلی این دوره جشنواره حذف بخش فروش بود و به این ترتیب فضای تخصصی تری در آن به وجود آمد که می تواند در آینده جشنواره مد و لباس را به اتفاقی هنری تبدیل کند. برگزاری مسابقه سه روزه طراحی لباس مهمترین اتفاق این جشنواره بود که توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرد.

تاریخ: چهارشنبه 26 اسفند 1394