Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مهندس محمد مروج رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران پیرامون دو موضوع مهم این روزهای صنعت نساجی که اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم و قانون جدید معاملات مواد اولیه در بورس کالا به نساجی نیوز گفت: 
در خصوص معاملات در بورس کالا ، معامله گرانی که در بورس کالا وارد معامله شده اند به علت شکاف موجود میان عرضه و تقاضا عملا به هیچ نتیجه ای نرسیدند درحالی که در بازارخارج از بورس کالا معاملات با یک اختلاف هزار تومانی در هر کیلو در حال پیگیری است. با توجه به نسبت چند برابری مقدار تقاضا بر مقدار عرضه، عملا تولیدکنندگان واقعی که حجم کالای مورد نیازشان بسیار پایین تر از مقادیر تقاضای سفارش داده شده از سوی عده ای دیگر است، به علت عدم نقدینگی کافی به مواد اولیه خود دسترسی نخواهند یافت. این در حالی است که عده ای با سفارشات خرید بالای هزار تنی وارد این معاملات شده اند که به جرات می توان گفت این عده بصورت منطقی هم توان بکارگیری این حجم از مواد اولیه را در تولید کالای خود ندارند. ضمن آنکه با اطلاعاتی که بنده بدست آورده ام درحال حاضر هیچ یک از واحدهای مصرف کننده پلی پرو پیلن که تولید کنندگان موکت از آن استفاده می کنند و تولید کنندگان نخ پلی پروپیلن مشغول به کار نیستند.
مهندس مروج در ادامه افزود: اگر یک تولید کننده بخواهد مقدار زیادی مواد اولیه تهیه کند اولین مشکل برای این واحد فقدان نقدینگی لازم برای سفارش این مقدار از مواد اولیه است. بنابر این هیچ یک از واحدهای تولید کننده در این معاملات شرکت نکرده اند و یا اینکه با مقدار تقاضای بسیار پایین در این بازار حضور یافته اند.
رئیس انجمن صنایع نساجی ایران با صراحت کلام همیشگی خود اعلام کرد:کسانی که با مقدار تقاضای بسیار زیاد در این معاملات شرکت کرده اند نه برای تولید، بلکه در صدد این هستند که کالایی که در این بازار خریداری کرده اند با قیمت بالاتر در بازار آزاد بفروش برسانند.
مروج در ارتباط با اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم که منجر به تعطیلی بعضی از واحدها شده است نیز گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی در پایان سال 94 تصمیم گرفتند با اجرای صحیح قانون تنها با صدور فاکتور برای خریداران خود کالا را به آنها بفروشند و البته طبیعی به نظر می رسد که در صورت عدم استقبال از سوی خریداران و به دنبال آن عدم فروش کالا، این واحدها نیازی به تولید کالا هم نخواهند داشت و واحد آنها به حالت غیر فعال تبدیل می شود. خریداران نیز که میلی به دریافت فاکتور و ثبت نامشان در دفاتر به علت مسائل مالیاتی را ندارند نا گزیر از خرید منصرف گردیده و به سمت خرید کالاهای وارداتی و قاچاق گرایش می یابند. بدین ترتیب تولیدکنندگان، از سویی با مشکل فروش کالا و از سوی دیگر با پرداخت مالیات های پیش بینی شده در قانون ، آن هم به تنهایی مواجه می شوند.
وی ابراز امیدواری کرد که این مسائل بزودی برطرف شود و گفت: انجمن صنایع نساجی ایران این مسائل و مشکلات را به مهندس جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ، وزیر صنعت و معدن و تجارت و مدیر کل نساجی و پوشاک گزارش داده است و امیدوار هستیم پاسخ قانع کننده ای از سوی مسئولین دریافت کنیم.
وی در پایان به طنز یا به جد گفت: بنده بارها به وزارت دارایی چه در زمان آقای عسگری و چه در زمان آقای تقوی عرض کرده ام با توجه به شرایط رکود موجود، آنها می توانند نمایندگانی را به بنگاه های تولیدی  ما بفرستند تا اگر می تواند کالاهای ما را با رعایت ضوابط مالیاتی به فروش برسانند و علاوه بر مالیات های متعلقه ، حقوق و مزایایی هم از جانب واحدها دریافت نمایند.

تاریخ: یکشنبه 29 فروردین 1395