Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: پوشاک در اولویت صنعت نساجی کشور قرار دارد و در این راستا شهرک‌ تخصصی پوشاک در تهران احداث می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، گلنار نصراللهی ظهر امروز در دهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران اظهار داشت: 9800 واحد نساجی در کشور دارای پروانه صنعتی هستند و 288 هزار کارگر در این رشته صنعتی در کارگاه‌ها و شرکت‌ها داریم که در این راستا 90 هزار و 777 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

وی افزود: باید دانست صنعت نساجی در اشتغال‌زایی تأثیر بسزایی دارد و در این راستا در صنعت نساجی رتبه 55 جهان را به خودمان اختصاص داده‌ایم.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هزار تعرفه رده‌بندی کالاهای نساجی را در خود جای داده، خاطرنشان کرد: در قسمت الیاف و نخ‌ها حقوق ورودی سال گذشته 4.7 سهم بوده و این با معیارهای جهانی مطابقت دارد و این درصد در نخ 20.15  و در پوشاک 75 است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ارزی در صنعت نساجی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این عرصه از سال 1990 میلادی با مبلغی حدود 120 میلیون دلار آغاز شده و بیشترین آن از سال 80 تا 85 است که بیشترین تمرکز نیز در استان اصفهان بوده و در این زمینه بیش از 350 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.

نصراللهی بیان کرد: پس از سال 85 شاهد کاهش سرمایه‌گذاری بوده‌ایم که کاهش این سرمایه‌گذاری به دلیل تحریم‌ها بوده و هنوز نیز گریبان ما را گرفته است، البته باید توجه داشت این نوسانات در دیگر صنایع نیز وجود داشته است.

وی گفت: البته رکودی که در بازارها شاهد بوده‌ایم در حال کاهش و بازار به سمت بهبودی می‌رود و این در حالی است که متأسفانه اغلب واردات ماشین‌آلات دست دوم بوده امیدواریم با مشارکت با بخش خصوصی به سمت سرمایه‌گذاری با ماشین‌آلات نو برویم.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ارزش صادرات در سال‌های اخیر اظهار داشت: صادرات ما از 350 میلیون دلار آغاز شده و روز به روز بهبود یافته و در بازار جهانی با توجه به نوسانات موجود وضعیت خودمان را حفظ کرده‌ایم، باید گفت کاهش وزنی در صادرات به اندازه کاهش ارزشی نیست و کاهش ارزشی به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی بوده است.

وی افزود: ما به کشورهایی مانند عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه و ترکمنستان صادرات نساجی و پارچه داریم، در این میان صادرات به ترکیه‌ که خود از مراکز بزرگ نساجی است از مهم‌ترین دستاوردهای ما به شمار می‌رود و واردات پوشاک ما میان 6 تا 9 میلیون دلار بوده است.

نصراللهی با اشاره به میزان واردات نساجی خاطرنشان کرد: واردات ما از کشورهایی همچون چین، ترکیه، هند، امارات، کره، تایوان و ازبکستان است، کل واردات ما از ترکیه حدود 19 تا 20 درصد بوده و واردات ایران از ترکیه در سال 94 حدود 192 میلیون دلار رقم خورده است، بر اساس آمار رسمی نیز از ترکیه در سال 2014 میلادی 352 میلیون دلار واردات به کشور داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه آن چه برای صنعت نساجی مشکل‌ساز بوده موضوع قاچاق است، تصریح کرد: واردات بی‌رویه، واردات غیرقانونی، کمبود نقدینگی، عدم اسکان کسب بازارهای داخلی در زمینه نساجی و پوشاک، هزینه بالای شبکه توزیع، عدم تولید مواد اولیه، وجود مد، برندهای رسمی و غیر رسمی خارجی در کشور از عمده مشکلات نساجی به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حذف ارز مبادله‌ای برای واردات و اصلاح قیمت‌های وارداتی از اقداماتی است که واردات را متعادل کرده، گفت: واردات نخ و پارچه در 2 سال گذشته سالی 25 درصد کاهش یافته و این به نفع تولیدکنندگان داخلی است و در این راستا اقدامات لازم در راستای کاهش ورود کالای قاچاق است که برندها و کالاها باید نمایندگی‌های خودشان را ثبت کنند که مجموعه این اقدامات در طولانی مدت نتیجه بخش است.

وی بیان کرد: پوشاک در اولویت صنعت نساجی کشور قرار دارد و در این راستا راه اندازی شهرک‌ تخصصی پوشاک در تهران در نظر گرفته که این شهرک در حوالی فرودگاه امام خمینی (ره) کلنگ زنی شده است، در این شهرک 150 واحد بزرگ مستقر می‌شوند و در آن جا نیز فروشگاه‌هایی برای توزیع پیش بینی شده است.

نصراللهی اظهار داشت: پیگیر اقداماتی هستیم تا حقوق ورودی را با تأسیس صندوقی به صنعت نساجی اختصاص دهیم و در این راستا به صورت مرتب با شرکت‌های تولیدی و صادراتی نساجی پیگیر مشکلات هستیم.

تاریخ: سه شنبه 7 اردیبهشت 1395