Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رئیس شورای همکاری بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به امضای تفاهم نامه تجارت ترجیحی در ۳۰ کالای جدید میان ایران و ترکیه گفت: ایران قصد گنجانده شدن کالاهای صنعتی خود به ویژه فولاد را در این فهرست دارد.
رضا کامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: 30 تعرفه ترجیحی جدید به تعرفه‌های ترجیحی در تجارت میان ایران و ترکیه افزوده می‌شود که 15 نوع کالا برای ایران و 15 کالا برای ترکیه است.
وی افزود: ازآنجایی که این لیست هنوز نهایی نشده و در میان طرفین در حال رایزنی است امکان اعلام آن وجود ندارد، اما ایران قصد گنجانده شدن کالاهای صنعتی به ویژه دربخش فولاد را دارد.
رئیس شورای همکاری بازرگانی ایران و ترکیه یاد آورشد: تا به امروز هیچ اظهار نظر رسمی در ارتباط با کالاهای جدیدی که قرار است تعرفه‌های ترجیحی برای آنها بر قرار شود از طرف دو کشور اعلام نشده است.
وی تصریح کرد: کمیته‌ای در سطح کارشناسی برای بررسی تعرفه‌های ترجیحی جدید ایران و ترکیه ایجاد شده است تا نتایج این کمیته به مقامات ارشد 2 کشور برای توافق نهایی ارائه شود.
کامی با بیان اینکه  برقراری تعرفه‌های ترجیحی میان ایران با سایر کشور‌ها برای رقابت پذیر شدن صنایع تولیدی ما امری ضروری است گفت: انتقادهایی در کشور درباره برقراری تعرفه‌های ترجیحی وجود دارد اما باید اذعان داشت که در نهایت باید به جامعه جهانی پیوست و تولیداتی رقابت پذیر داشت.
وی افزود: ایجاد تعرفه‌های ترجیحی میان ایران با ترکیه و سایر کشور‌ها خود مقدمه‌ای برای پیوستن به جامعه جهانی است و این امکان را به ما می‌دهد که آمادگی لازم را برای رقابت پذیری به دست آوریم.
کامی با اشاره به ورود هیئت اقتصادی ترکیه به ایران تاکیدکرد: این تفاهم نامه جدید برای برقراری 30 تعرفه ترجیحی جدید میان ایران و ترکیه امروز نهایی می‌شود.
رئیس شورای همکاری بازرگانی ایران و ترکیه  تاکید کرد: در خصوص مسائل گمرکی و  پایانه‌ها مسائلی میان دو کشور وجود دارد که برای رفع این مشکل هیئت‌های مشترکی به مرزها فرستاده شده است تا مسائل را به صورت میدانی بررسی و حل و فصل کند.

تاریخ: دوشنبه 13 اردیبهشت 1395