Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

یکی از بخش‌های مهم تجارت جهانی نساجی، بخش ماشین‌آلات فنی این صنعت است. در دنیای امروز با گسترش فناوری‌های جدید، تحولی عظیم در تولید نساجی جهان صورت گرفته و آن هم گسترش ماشین‌های پیشرفته در تولیدات پارچه است که باعث رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت شده است. در این گزارش تلاش می‌شود جایگاه صنعت ماشین‌آلات مربوط به نساجی در سطح جهان تبیین شده و بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده این بخش معرفی شوند.
صنعت نساجی در بازارهای بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای یافته است، همه روزه انواع مختلفی از پارچه‌ها تولید می‌شوند پارچه‌های روکش‌دار، پلی‌استر، ترکیبی، نخی، ابریشمی، نایلونی و... انواع مختلف پارچه تولید شده در این صنعت هستند، طبق پیش‌بینی محققان این بازار، انتظار می‌رود بازار جهانی صنعت پارچه تا سال 2020 به ارزش 77.55میلیارد دلار با نرخ رشد سالانه 4.8درصد برسد.
صنعت نساجی در جهان به‌شدت در حال شکوفایی است و خصوصا همگام شدن با فناوری‌های پیشرفته و تولید ماشین‌های جدید در این صنعت، کسب‌و‌کار آن را با تحولات چشمگیری مواجه کرده و تجارت پویایی را برای آن رقم زده است. چین، آلمان، ایتالیا، سوییس و هند از جمله تولیدکنندگان‌بزرگ ماشین‌آلات نساجی بوده و انتظار می‌رود بازار جهانی بخش ماشین‌آلات این صنعت تا سال 2017 به ارزش 22.9میلیارد دلار برسد. در ادامه به معرفی چند کشور بزرگ تولیدکننده و صادرکننده ماشین‌آلات نساجی پرداخته می‌شود.
تکنولوژی بالای چین در هر دو زمینه تولید محصولات و ماشین‌آلات نساجی
چین از جمله تولیدکنندگان بزرگ آسیایی صنعت نساجی به‌شمار می‌رود که حدود 80درصد از ماشین‌آلات بخش داخلی این صنعت را تامین می‌کند و بزرگ‌ترین تولیدکننده جهانی ماشین‌آلات نساجی به شمار می‌رود. تجهیزات مربوط به رنگرزی، نخ‌ریسی و مجموعه کامل پلی‌استر باعث شده است که چین در میان کشورهای آسیایی مزایای بیشتری را در این صنعت داشته باشد. جالب است بدانید که اگرچه چین از تولیدکنندگان عمده این بخش صنعتی است، اما هنوز هم برخی از ماشین‌آلات پیشرفته‌تر را از دیگر کشورها وارد می‌کند.
صنعت نساجی هند در انتظار بهبود فناوری
صنعت ماشین‌آلات نساجی هند بیش از 50سال سابقه دارد و در حال حاضر دوره رو‌به‌رشدی را پشت سر می‌گذارند. با داشتن 750واحد تولیدی نساجی با ماشین‌آلات مخصوص که بیش از 250 واحد آن ماشین‌آلات کامل و باقی نیز قطعات و لوازم جانبی این صنعت را دارند، کشور هندوستان نیز از پیشگامان صنعت نساجی ماشینی جهان محسوب می‌شود.
هند از صادرکنندگان عمده پارچه در جهان نیز محسوب می‌شود، به‌طوری‌که که در سال‌های 2011 تا 2012 صادرات نساجی آن به 28 تا 30میلیارد دلار رسیده بود. آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، امارات متحده عربی، ژاپن، عربستان و بنگلادش از جمله مقاصد صادراتی هند در سال‌های اخیر بوده‌اند.
رشد قابل‌توجه صنعت نساجی ماشینی در ایتالیا
صنعت نساجی ایتالیا صنعتی رو‌به‌رشد محسوب می‌شود که با داشتن حدود 300 شرکت و تولید ماشین‌آلات این صنعت در هر سال به ارزش 3.41میلیارد دلار، صادرات فروش آن بالغ بر 80درصد است.کیفیت محصولات ماشینی ایتالیا توسط 130کشور که این ابزار به آنها فروخته می‌شود، تایید شده است. تقریبا 25درصد از فروش خارجی ماشین‌آلات این صنعت به چین است و به طور کلی کشورهای آسیایی 50درصد از سهم فروش خارجی این کشور را در صنعت نساجی از آن خود کرده‌اند.
تلاش اسپانیا در جهت افزایش صنعت ماشین‌آلات نساجی
اسپانیا در تلاش است که صنعت ماشین‌آلات نساجی خود را گسترش داده و به مرحله‌ای از سطح جهانی این صنعت برسد، در این میان تا حدودی نیز موفق شده است، به‌طوری‌که که در سال‌های اخیر، با داشتن 80شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات نساجی به ارزشی معادل با 260میلیون یورو رسیده است. مقاصد صادراتی این بخش از صنعت اسپانیا به کشورهایی مانند آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و شرقی چشمگیر است. آمریکا، مکزیک، فرانسه، ترکیه و هند نیز از جمله بازارهای جدید برای صادرات ماشین‌آلات نساجی اسپانیا محسوب می‌شوند.
تکنولوژی قابل اعتماد آلمان در تولید ماشین‌آلات نساجی
آلمان با داشتن رتبه پنجم در تولید ماشین‌آلات نساجی، از سرآمدان این صنعت محسوب می‌شود که به تولید محصولات با کیفیت در جهان مشهور است. جالب است بدانید صادرات بخش نساجی ماشین آلمان در سال 2012، به ارزش 1.82میلیارد یورو برآورد شده بود که رقم قابل توجهی است.
آسیا بزرگ‌ترین بازار محصولات این بخش از صنعت نساجی آلمان، محسوب می‌شود که بیش از 40درصد از تولیدات آن را به خود اختصاص داده است و در این میان هند بزرگ‌ترین واردکننده است، به‌طوری‌که در سال 2012، صادرات ماشین‌آلات نساجی آلمان به این کشور، در حدود 111میلیون یورو برآورد شده است.
مترجم فهیمه خراسانی

تاریخ: چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395