Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نبود ارز اختصاصی و کافی برای ساماندهی به حوزه مد و لباس و عدم همکاری صدا‌و‌سیما به عنوان یک رسانه تأثیرگذار در این حوزه از مهم‌ترین مباحث مطرح در بازدید مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اتحادیه پوشاک کشور بود.

حمید شاه‌آبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری، صبح روز دوشنبه 10 خرداد از اتحادیه پوشاک دیدار کرد و در جلسه با مدیران این مجموعه به بررسی مباحث چالشی ازوضعیت مد و لباس کشور پرداخت.
در این جلسه ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه، محمود رفیعی عضو هیئت مدیره، مصطفی پروانه مدیر کمیسیون حل اختلاف، مجتبی سعیدیان مشاور طرح و برنامه و حمیدرضا یوسفی‌فر دبیر کارگروه کشوری مد و لباس اتحادیه پوشاک حضور داشتند.
حمید شاه‌آبادی با طرح این پرسش از اعضای حاضر در جلسه که چه دلایلی موجب شده تا جریان‌سازی مد و پوشاک داخلی در کشور به شکل عملی دیده نمی‌شود صحبت‌های خود را آغاز کرد و گفت: به واقع پوشش غالب در جامعه از مد ایرانی و اسلامی پیروی نمی‌کند و هرچند برگزاری جشنواره مد و لباس فجر در آغاز راه قصد داشت تا آغاز به کار یک حرکت بزرگ و منسجم در این عرصه باشد اما به دلایل مختلف هنوز این مهم حاصل نشده است.
او در ادامه با اشاره به ایستادن جریان مد و بأس کشور در نقطه طراحی افزود: جریان‌سازی از مد کشور نیازمند ورود طراحان به چرخه تولید است و جشنواره مد و لباس فجر می‌تواند دریچه‌ای برای انجام هرچه بهتر این معرفی باشد که البته باید فرآیند تولید و نه پوشاک به خروجی عملیاتی خود برسد که جشنواره می‌تواند یکی از همین راه‌ها در کشور باشد.
شاه‌آبادی بر لزوم کشف زبان مشترک میان طراح و تولیدکننده داخلی تأکید و تصریح کرد: ما باید جامعه آماری و طیف مخاطبان خود را بشناسیم و و با بهره‌گیری از امکانات موجود و نه گله‌گزاری از برخی ضعف‌ها از هویت‌بخشی به مد و لباس کشور دور شویم.
او در ادامه از زحمات پرسنل فعال در اتحادیه پوشاک قدردانی کرد و گفت: درگیری با بدنه اقتصادی پوشاک کشور و مواجهه با بخش تولید مد و لباس داخلی اجر بسیار برای همکاران اتحادیه دارد و امیدواریم با افزایش تلاش‌ها شاهد جریان‌سازی مد و لباس کشور مطابق با هنجارهای فرهنگی کشور باشیم.
رئیس اتحادیه پوشاک کشور هم در این جلسه با ارائه آماری از روند تولید پوشاک داخلی گفت: بالغ بر 40 درصد پوشاک مصرف مردم از واردات تأمین می‌شود و متأسفانه باید گفت که 38 درصد از این آمار مربوط به کالاهای قاچاق وارداتی است.
شیرازی از عدم همکاری صدا‌و‌سیما با این بخش مهم فرهنگی و اقتصادی یعنی مد و لباس و نبود ارز اختصاصی ابراز گله‌مندی کرد و گفت: در بیشتر کشورهای جهان، صدا و سیما به عنوان یک رسانه مؤثر در ترویج فرهنگ پوشاک مردم تأثیرگذار است، اما این درحالی است که اتحادیه پوشاک کشور برای پخش برنامه‌های تولیدی خود در صدا و سیما باید مبالغ کلانی را پرداخت کرده و متأسفانه رویکرد صدا و سیما در این بخش فرهنگی با یک نگاه تجاری، تبلیغاتی و بازرگانی است.
او همچنین با اشاره به تعاملات تنگاتنگ اتحادیه پوشاک با کارگروه ساماندهی مد و لباس از تأثیر مؤلفه‌های گوناگون در نبود جریان مؤثر در حوزه پوشاک گفت و تصریح کرد: وقت آن رسیده که از ائمه جماعات تا اساتید دانشگاه وارد عمل شده و با فرهنگسازی در این عرصه وحمایت از تنوع بخشی به تولیدات مد و لباس کشور مطابق با شرع و عرف پاسخگوی ضرر وارد شده به جنبه‌های فرهنگی و اقتصادی این بخش باشند.
در پایان این جلسه، حمید شاه‌آبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری از بخش‌های مختلف مجموعه اتحادیه پوشاک کشور بازدید کرد.

تاریخ: سه شنبه 11 خرداد 1395