Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

نايب رييس کميسيون تسهيل کسب و کار اتاق بازرگاني ضمن انتقاد از اينکه بازار پوشاک ايران در سيطره پوشاک ترک است، گفت:‌ با توجه به اينکه صنعت نساجي داخلي امکان رقابت با پوشاک ترکيه را ندارد بايد با اقدامات نظارتي، تدوين تعرفه‌هاي مناسب و جلوگيري از قاچاق به توليد داخل کمک شود.
احمد کيميايي اسدي در گفت‌وگو با ايسنا،‌ گفت:‌ حذف تعرفه‌ ترجيحي واردات پوشاک از ترکيه اقدام مثبتي بود، چرا که در مدتي که اين تعرفه‌ها برقرار بود پوشاک داخل آسيب ديده بود و اگر اين وضعيت ادامه پيدا مي‌کرد پوشاک داخلي با بحران جدي مواجه مي‌شد.
وي همچنين تصريح کرد که با اين حال نمي‌توان انتظار داشت که حذف تعرفه ترجيحي با ترکيه نتايج خود را در کوتاه مدت نشان نخواهد داد.اين فعال صنعت نساجي ادامه داد: با توجه به اينکه ترکيه در صنعت پوشاک موفق است اگر تعرفه‌هاي واردات از اين کشور پايين آيد، مطمئنا بازار داخلي ضرر مي‌کند و بازار در قبضه پوشاک ترک قرار مي‌گيرد و توليدکننده داخلي هم امکان رقابت با توليدکنندگان مطرح پوشاک ترک را نخواهد داشت.
 کيميايي افزود:‌ صنعت پوشاک ما در حال پيشرفت است. اما هنوز آنقدر قوي نشده که بتواند با کشور‌هايي مثل ترکيه رقابت کند براي همين با کاهش تعرفه‌ها آسيب مي‌بيند. همچنين از سوي ديگر مسئله اي که تاثير منفي زيادي بر صنعت نساجي در داخل گذاشته، قاچاق است.
وي عنوان کرد:‌ ترکيه در زمينه پوشاک حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد و صادرکننده اول پوشاک به اتحاديه اروپا است. همچنين اولين صادرکننده به کشورهاي CIS است، از اين جهت براي ديگر کشور‌ها سخت است که بخواهند با ترکيه رقابت کنند.
عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران اضافه کرد: در اين راستا دولت بايد تمهيداتي را مثل تعرفه‌هاي مناسب و نظارت جدي در بحث قاچاق داشته باشد تا توليد داخل سامان پيدا کند.
کيميايي همچنين درباره وضعيت واردات پوشاک از کشور‌هاي شرق آسيا به بازار ايران گفت: بازار پوشاک در داخل نشان مي‌دهد که در چند سال اخير واردات پوشاک از شرق آسيا بسيار زياد شده است، کشور‌هاي شرق آسيا سوبسيد‌هاي بالايي به توليدکنندگان و صادرکنندگان شان پرداخت مي‌کنند و همين موضوع کمک کرده است پوشاک شرق آسيا در سطح وسيعي وارد ايران شود.
وي اضافه کرد: اگر بخواهيم واردات پوشاک شرق آسيا و واردات پوشاک ترک را مقايسه کنيم متوجه مي‌شويم که توليدکنندگان داخلي آسيب بسيار بيشتري از ورود پوشاک ترک خورده اند تا پوشاک شرق آسيا، چرا که عمده پوشاک شرق آسيا از طريق کشتي و با پرداخت عوارض گمرکي وارد مي‌شود اما قاچاق پوشاک ترک به دليل مرزهاي گسترده‌اي ک با ترکيه داريم بسيار راحت‌تر انجام مي‌شود. ضمن آنکه پوشاک ترکيه بيشتربا سليقه مردم ما از جهت تنوع رنگ و ذائقه هماهنگ است و راحت هم در دسترس مردم قرار مي گيرد، از اين جهت مي‌توان گفت بازار پوشاک ما در سيطره پوشاک ترک است.

تاریخ: شنبه 22 خرداد 1395