Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
یکی از معضلاتی که این روزها دامن پوشاک تولید داخل را گرفته ،فروش جنس ایرانی با مارک خارجی است.

به گزارش بازار خبر، خرید اجناس خارجی به ویژه در حوزه هایی که نمونه آن در داخل تولید می شود حکم تیشه زدن به ریشه اقتصاد کشور را دارد و متاسفانه در تمامی سالهایی که پشت سرگذاشته شده است خرید کالای خارجی در نزد افکار عمومی نه تنها به یک ننگ تبدیل نشده بلکه نشانی از فرهنگ بالا و تمول گرایی است.این دیدگاه بسیاری از صنایع از جمله پوشاک را که نقش مهمی در تولید اشتغال و توسعه اقتصادی کشور دارد، نشانه رفته و نتیجه اش تضرر تولید داخل بوده است.

نداشتن خودباوری و سقوط فرهنگی در این صنعت، تولید کنندگان را به انجام روش دومی واداشته است و آن فروش جنس ایرانی با مارک خارجی است که سبب شده تولیدکنندگان این بخش قدم های جدی به سمت ایجاد برند داخلی را از دستور کار خود خارج کرده و با دوخت برچسب های خارجی بر روی محصولات صد درصد ایرانی، هویت تولید داخل به دست فراموشی سپرده شود.

براساس گزارش های میدانی خبرنگار ما یک تولید کننده در حوزه پوشاک در این خصوص اظهار داشت: متاسفانه حوزه پوشاک در کشور فاقد برند ایرانی است و خرده فروش ها برای اینکه اجناس خود را بهتر بفروشند درخواست دوخت مارک خارجی بر محصول تولیدیمان دارند و دلیل این امر را عدم فرهنگ سازی و نبود تمایل مردم به استفاده از جنس ایرانی دانست.

تولید کننده دیگری نیزگفت:اگر برچسب تولید داخلی را بر روی لباسها دوخته شود هیچ مغازه داری از ما خرید نمی کند و این امر باعث شده که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی به واردات رو بیاورند.

یک فروشنده پوشاک نیز در این ارتباط گفت: عمده پوشاک موجود در بازار وارداتی است و حدود 70 درصد آن به طور قاچاق وارد کشور می‌شود که دلیل اصلی این امر فرار واردکننده از بروکراسی های اداری و فرآیند ثبت سفارش است.

در همین خصوص نخعی مدیر کل دفتر امور مبارزه با قاچاق کالا در خصوص واردات غیررسمی در حوزه پوشاک به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بخش عمده ای از پوشاک از طریق قاچاق به کشور وارد می شود.

وی افزود: دولت باید از واردات غیر قانونی پوشاک در صورت واردات رسمی و با احتساب تعرفه 55 درصدی سال 94 بیش از 800 میلیون دلار درآمد داشته باشد که به دلیل قاچاق پوشاک این رقم محقق نمی شود.

نخعی تصریح کرد: اگر این حجم پول به بخش صنعت تزریق شود، تحولی عظیم در آن حوزه صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش علاوه بر نظارت های دقیقی که باید از سوی دستگاه های اجرایی مربوطه در این حوزه صورت گیرد وظیفه مصرف کننده نیز آن است که با خرید کالای اصیل ایرانی ، از تولیدکننده کشور خود حمایت کند تا بتواند روی پای خودش بایستد و به جنگ مارک های زیرزمینی برود.

تاریخ: دوشنبه 24 خرداد 1395