Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
دبیرِ خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طبق محاسبات صورت گرفته الزام وثیقه‌گذاری تولیدکنندگان از سوی بانک‌ها نرخ سود را به 30درصد افزایش می‌دهد که در عمل از عهده پرداخت تولیدکنندگان خارج می‌باشد.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صنعت8، فیروز ابراهیمی، دبیرِ خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، در جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به دشواری‌های پیش‌روی صنعت استان اظهار داشت: متغیرهای اقتصادی نشان‌دهنده وضعیت نگران‌کننده این حوزه است و بخشی از رکود گریبان‌گیر صنعت، متوجه حوزه مالیاتی و قسمتی نیز متوجه بانک‌ها است.

وی با مثبت خواندن مصوبات اخیر دولت و بانک مرکزی پیرامون آسان شدن شرایط بهره‌مندی از تسهیلات برای بنگاه‌های کوچک و متوسط در جهت حمایت از تولید عنوان کرد: متاسفانه با گذشت یک ماه از این مصوبه، بانک‌های استان همکاری لازم را انجام نمی‌دهند.

ابراهیمی مبتنی بر دستورالعمل بانک مرکزی خواستار شفافیت در روند ارائه تسهیلات تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط شد و افزود: از جمله ابهامات موجود سهم واحدهای فعال و نیمه‌فعال از تسهیلات ارائه شده دولتی، روند تامین اعتبار و منابع آن برای استان است که در این رابطه خواهان گزارشاتی 15روزه از سوی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان هستیم.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از وثیقه‌های تسهیلات بیان داشت: مشکلی دیگر در مسیر دریافت تسهیلات، الزام وثیقه‌گذاری تولیدکنندگان از سوی بانک‌ها است و طبق محاسبات صورت گرفته این اقدام نرخ سود را به 30درصد افزایش می‌دهد که در عمل از عهده پرداخت تولیدکنندگان خارج می‌باشد.

دبیرِ خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با استناد به سودهای گرفته شده، تصریح کرد: این موضوع به شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده است و در حال حاضر نرخ تامین مالی برای فعالان صنعتی مثلا صنعت نساجی 15برابر کشورهای همسایه می‌باشد که بیشتر این مسئله هم متوجه سود تسهیلات بانکی است. بررسی‌های ما نشان‌دهنده این است که نرخ مشابه در کشورهای همسایه فقط 2درصد می‌باشد.

تاریخ: دوشنبه 24 خرداد 1395