Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در گفتگو با فرصت امروز مطرح کرد :

* دولت در یکسال گذشته برنامه هایی  به خصوص در تعرفه ها برای حمایت از نساجی و پوشاک داشت، در حال حاضر هم فعالان این حوزه شاید در انتظار تسهیلات کم بهره باشند، شما معتقدید این حمایت ها آنچنان اثر نکرد، چرا؟

 در مورد تسهیلات،به نظرمن واقعیت این است که گره آنچنانی از مشکلات ما باز نمی کند به این دلیل که مشکل عمده ما انباشت کالا درانبار است. رکودی که برای ما اتفاق افتاده به هر حال به دلیل رکود اقتصادی و گردش  نقدینگی پایین است و این مسئله باعث شده واحدهای تولیدی تقریبا با  50 درصد ظرفیت شان کار کنند، بنابراین دولت باید کاری برای تحریک تقاضا درداخل انجام می داد تا فروش کالا رونق پیدا کند تا اینکه وام بدهد، وقتی یک واحد تولیدی وام می گیرد، فقط  موجودی انبارش بیشتر می شود.

*اما شاید با وجود قاچاق بالا ، برنامه ریزی برای نساجی و پوشاک کار آسانی نباشد، به خصوص که از لحاظ قیمت با تولید داخل کاملا رقابت می کند. چطور می توان این بازار را به سمت و سوی تولید داخل تغییر داد؟

واقعیت این است که خرید پوشاک کاهش پیدا کرده است به این دلیل که هزینه های زندگی مردم بسیار بالاست. الان درصد بسیار کمی حدود 4 تا 5 درصد درآمد یک خانواده به پوشاک تعلق می گیرد، در حالی که قبلا دو برابراین رقم بود. به هر حال همه مردم الان بیشتر به دنبال تامین نیازهای ضروری و تامین مایحتاج اولیه و مواد غذایی هستند .کلا در شرایط فعلی خرید کالا از سوی مردم بسیار پایین است.اگر بخواهیم با 3 سال پیش مقایسه کنیم ،خرید مردم تقریبا یک سوم شده است مغازه ای که در ماه 200 میلیون جنس می فروخت الان به سختی 50 میلیون تومان می فروشد.

*آقای یکتا، شما سیاست دولت را در ارائه تسهیلات کم بهره را موثر نمی دانید با این اوضاع که قدرت خرید هم پایین است، چه راه دیگری وجود دارد؟

ببینید، دولت در دو سال اخیر برای مهار تورم سیاست انقباضی در پیش گرفته، بله تورم پایین آمده است ولی ما هنوز با رکود مواجه ایم .به هر حال باید انتخاب کند یا تورم تک رقمی با رکود و یا ایجاد رونق با تورم در حدود 10 تا 12 درصد به نظر من دولت ناچاراست، یکی از این دو راه را انتحاب کند.

*صادرات چطور، آیا می تواند گزینه مناسبی باشد ؟

راهکار مطمئنی نیست. وقتی یک کالا تولیدش پایین می آید قیمت تمام شده اش بالا می رود بنابراین مزیت صادراتی اش را کم کم از دست می دهد . البته الان تلاش هایی برای صادرات انجام شود اما به نظرمن واقعیت این است که این تلاش برای صادرات بیشتر برای فرار کردن از جهنم فعلی بازار داخل است، نه بر اساس یک برنامه پایدار و بلند مدت که ما بتوانیم در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم. به نظر من این تفکرهم محدود به شکست است چون قطعا صادرات فرآیندی است که ما باید برای آن برنامه ریزی بلندمدت داشته باشیم. یعنی دانه ای است که باید بکاریم تا بتوانیم بعد از یک مدت طولانی از آن برداشت کنیم. متاسفانه الان اغلب کسانی که تمایل دارند و وارد کار صادرات می شوند برای فراراز وضعیت فعلی بازار داخلی است، چون فکر می کنند حتی اگر بتوانند کالایشان را آن طرف مرز به قیمت تمام شده بفروشند بازهم بهتراست چون نقدینگی به دستشان می رسد. به نظر من این کار حتی راه حل نیست چون تداوم و تامین سفارش بحث صاردات بسیار مهم است.

*راهکار دیگر می تواند تعرفه ترجیهی باشد،  اگر چه در مورد ترکیه جواب نداد، آیا در مبادلات به کشورهای دیگر می توان به این راهکارامیدوار بود ؟

تعرفه ترجیهی در مورد ترکیه اصلا تاثیری نداشت، همان وقت سروصداهایی هم شد. اما من ازهمان موقع هم این نظر را داشتم که،  کشوری مانند ما که در این حوزه با مسئله قاچاق بی رویه روبروست تعرفه ترجیهی مثل این است که بگویند واردات پوشاک از گمرک بندرعباس تخفیف دارد. کالای قاچاق ترکیه از گمرک بندرعباس که نمی آید،از جایی دیگر می آید. متاسفانه در استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به خصوص هر چه به مرز نزدیکتر می شویم برندهای ایرانی نمایندگی ندارند یا بسیار کم است. چون کسی نمی تواند آنجا کالا بفروشد، پوشاک از ترکیه مثل سیل وارد می شود و هم مردم برای تفریح می رودند و خرید می کنند. مناطق آزاد هم دلیل مضاعف شده که کالای قاچاق وارد کشور شود و مردم هم بروند از آنجا خرید کنند.

*پوشاک بعد از مواد غذایی و کالاهای اساسی شاید، در صدر نیازهای اصلی باشد آیا برای حمایت از این حوزه نیاز به برنامه ریزی مجزا و یا بسته حمایتی خاصی است؟

به نظر من مشکل نساجی وپوشاک مشکل همه صنایع است بسته خاصی نمی خواهد فقط دولت باید برنامه ای داشته باشد که قدرت خرید مرد بالا برود، تا گردش پول اتفاق بیفتد و خرید و فروش انجام شود الان خرید و فروش انجام نمی شود.

*این در ادامه همان بحث شما در تورم است که باید بین 10 تا 12 درصد ثابت باشد؟

من فکر می کنم، این مسئله باید به سرعت اتفاق بیفتد  تولید در کشور شرایط بد  و به عبارت درست تر شرایط  خطرناکی دارد. به نظر من بهتر است یک تورم 10 تا 12 درصدی داشته باشیم و خرید و فروش انجام شود تا اینکه تورم بین 5 تا 7 درصد بشود ولی هیج خرید و فروشی انجام نشود. وخامت اوضاع تا حدی است که حتی بانک هاهم که سود سپرده هایشان را پایین می آوردند، باز هم خروج سرمایه از بانک ها بسیار کم است. یعنی شما یک وقتی مثلا 20 درصد سود از سپرده تان می گرفتید، حالا 15 درصد هم بگیرید باز هم خوب است. به این دلیل که الان در کشور ما فعالیت تجاری در آن شکل وسیع وجود ندارد که مثلا مطمئن باشید سالی 15 درصد سود خالص به شما می دهد.

 

 

تاریخ: شنبه 12 تیر 1395