Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت با بیان " عملیات مبارزه با قاچاق کالا در کشور اولویت‌بندی شده و به نوبت به آنها رسیدگی می‌شود " گفت: گروه اول این فهرست پوشاک، دخانیات، سیگار، لوازم‌خانگی، لوازم‌آرایشی و بهداشتی و لوازم خودرو است.

مجتبی خسرو تاج در گفت و گو با خبرنگار بخش بازرگانی خبرگزاری تسنیم در واکنش به برخورد مقطعی و منطقه‌ای مبارزه با قاچاق در کوچه مروی اظهار کرد: عزم جدی برای مبارزه با قاچاق کالا در کشور شکل‌گرفته است و مقامات بخش‌های مختلف توجه ویژه‌ای به این بخش‌دارند. بنابراین وقتی این عزم در همه سطوح وجود دارد، نمی‌توان مشاهده کرد که در سطح عرضه، برخورد لازم وجود نداشته باشد.

وی افزود:  همه باید به موضوع قاچاق کالا در کشور حساس باشند. برای برخور‌د با بعضی از کالاها مانند میوه به کد نیز نیاز نداریم و قاچاق بودن آنها برای ما محرز است و خود مردم نیز می‌توانند در این باره همکاری کنند.

خسروتاج تصریح کرد:  همان‌طور که از مرزبان، شرکت حمل‌ونقل، انباردار و غیره توقع داریم که در برخور‌د با کالای قاچاق حساس و  قاطع باشند، در سطح عرضه و خرده‌فروشی نیز باید حساسیت لازم وجود داشته باشد .  

وی در واکنش به صحبت های خرده فروشان مبنی بر اینکه چرا مبارزه با قاچاق کالا  از سطح خرده فروشی انجام می‌شود؟  گفت:  درصورتی‌که ما مرزها را ول کرده باشیم و تنها در سطح خرده‌فروشی با کالا قاچاق برخورد کنیم، آن موقع می‌توان حرف اصناف را در نحوه نادرست برخورد با قاچاق کالا  قبول کرد و اذعان داشت که عمل به این شکل جواب نمی‌دهد  اما اکنون برخورد با کالای قاچاق در تمام سطوح در حال انجام است.

قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت افزود:  ستاد مبازره با قاچاق کالا کمیته‌های مختلفی را برای برخور‌د با کالای قاچاق تشکیل داده و در حال برخورد با این پدیده است هرچند این امکان وجود دارد در برخی  سطوح نسبت به دیگری کمتر باشد.

خسرو تاج با بیان اینکه سطح بیکاری در کشور بالا است تأکید کرد: هرچقدر با کالای قاچاق برخورد بیشتری انجام شود، شرایط اشتغال در کشور بهبود می‌یابد.

آثار مبارزه با قاچاق سیگار به زودی نمایان می‌شود

وی گفت:  در 2 هفته گذشته ترانزیت سیگار از کشور ممنوع شده است یعنی هیچ سیگاری به مقصد عراق و افغانستان از ایران عبور نمی‌کند که آثار این امر به‌زودی در بازار کشور مشخص می‌شود.

خسرو تاج تاکید کرد: در بخش پوشاک نیز به جد، دنبال آن هستیم که نام و نشان پوشاک خارجی موجود در بازار کشور را ساماندهی کنیم و اصناف من‌بعد برای اینکه بتوانند تابلوی برندی را بالا ببرند، باید به ما مراجعه کرده و مجوزهای لازم را اخذ کنند.

وی افزود:  بر این اساس مشخص می‌شود که هر برند یا فروشگاه سالانه چقدر کالا و از چه کشوری وارد کرده است. همچنین صندوق‌های فروش در این فروشگاه ها نصب می‌شود تا میزان فروش آنها نیز به‌درستی مشخص شود.

دنبال پیداکردن بازیگر اصلی قاچاق پوشاک هستیم

قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت گفت: براساس این برنامه مشخص می‌شود که چه کسانی، با چه مشخصاتی و  چه کدی می‌توانند کالای خارجی را به کشور وارد کنند و ورود این کالاها چه تأثیری در بازار کشور دارد.

وی افزود: وقتی که در مناطق مرزی کالا و ته  لنجی پوشاک نتواند به کشور وارد شود، مشخص می‌شود که بازیگر اصلی در قاچاق پوشاک به کشور کیست.

قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت گفت: در ستاد مبازره با قاچاق کالا تمام وزارتخانه ها، دستگاه‌ها، نهادی‌های اطلاعاتی و امنیتی به دنبال آن هستند که به‌صورت جامع این پدیده را شناسایی کنند و اولویت بندی لازم، برای مبارزه با کالای قاچاق صورت گرفته است.

وی در خصوص اولویت بندی انجام‌شده برای مبارزه با قاچاق کالا گفت:گروه اول مبازره با قاچاق کالا در کشور پوشاک، دخانیات، سیگار، لوازم‌خانگی، لوازم‌آرایشی و بهداشتی و لوازم خودرو است و این موارد به نوبت در دستور کار قرار دارد و جلو می رود.

تاریخ: دوشنبه 28 تیر 1395