Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
کسی در شوم بودن پدیده قاچاق تردیدی ندارد،چراکه قاچاق باعث می‌شود صدمات فراوانی بر پیکره اقتصاد کشور وارد شود. این پدیده برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه اقتصادی را مختل میکند و باعث کاهش تولیدات داخلی و افزایش بیکاری می‌شود.

پدیده قاچاق علاوه بر اینکه به تولیدات داخلی ضربه میزند حقوق مصرف‌کنندگان را نیز ضایع میکند، چراکه بسیاری از این کالاها فاقد ضمانت و خدمات پس از فروش هستند. 


بنا به آمار ارائه شده هر یک میلیارد دلار قاچاق کالا مساوی است با از بین رفتن یکصد هزار فرصت  شغلی در کشور. این آمار بهترین گواه است که باید 
از ورود کاالی قاچاق به کشور جلوگیری کنیم تا کشور با خیل عظیم کارگران بیکار و تولیدکنندگان ورشکسته مواجه نشود.


سخنگو و دبیر هیات‌رییسه اتاق اصناف ایران می‌گوید: متاسفانه همواره در کشور شاهد پدیده شوم قاچاق بود‌ه‌ایم. این پدیده محصول مدیریت فعلی نیست. 


مجتبی صفایی در گفت‌وگو با  می‌افزاید: مسئولان معتقد هستند فقط ۱۰درصد کالاهای قاچاق، در کشور قابل شناسایی هستند. اگر این آمار صحت داشته باشد تولید در ایران به کدام  سمت خواهد رفت؟ کالای قاچاق، صنوفی ازجمله دوزندگان کفش و تولیدکنندگان پوشاک را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است. 


وی در ادامه بیان میکند: متاسفانه تعداد زیادی از این واحدها در آستانه تعطیلی قرار گرفتهاند و تعدادی نیز تعطیل شده‌ا‌ند. ما باید برای واردات کالای قاچاق تمهیداتی در نظر بگیریم. تردید نداشته باشید وقتی برخورد شدید باشد، میزان واردات کالای قاچاق نیز کاهش پیدا میکند. 


سخنگوی  اتاق  اصناف  ایران  می‌گوید: قاچاقچی‌های پوشاک، کالا را به‌صورت کیلویی وارد می‌کنند. متأسفانه بعضی از فروشندگان، از روی آگاهی یا ناآگاهی این کالاها را عرضه میکنند. به نظر من افرادی که اقدام به واردات کالای قاچاق می‌کنند فقط به سود مالی نمی‌اندیشند. بدون تردید پشت این حرکت، انگیزه بالاتری نهفته است و آن از بین بردن صنعت، فرصت شغلی و روحیه کارآفرینی در کشور است. 


وی در ادامه بیان میکند: در ایران کسی این ادعا را مطرح نمی‌کند که در تولید تلفن همراه حرفی برای گفتن دارد. اما میتوانیم بگوییم که این حق مردم است که از کالای باکیفیت استفاده کنند؛ کالاهایی که خدمات پس از فروش، به  مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند. 


صفایی میگوید: فشار زیادی به شرکت اپل وارد شد که نمایندگی خود را در ایران فعال کند اما این شرکت هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده است. حجم عظیمی از قاچاق این تلفن همراه به یک معضل در کشور تبدیل شده است. 


وی در ادامه می‌افزاید: اتاق اصناف بارها اعلام  کرده است که مبارزه با کالای قاچاق باید از لب مرزها آغاز شود. اتاق اصناف بر این باور است که برای مبارزه با کالای قاچاق باید همت بیشتری صرف کنیم و تلاشهایی که انجام می‌دهیم کافی نیست. 


دبیر هیات‌رییسه اتاق اصناف ایران می‌گوید: موقعیت جغرافیایی کشور ما به‌گونه‌ا‌ی است که امکان واردات کالای قاچاق زیاد است. اما اینجا این پرسش مطرح می‌شود که چرا عوارض گمرکی تا این میزان بالا است؟ متاسفانه واردکنندگان برای کسب سود اقتصادی بیشتر، اقدام به واردکردن کالا به صورت قاچاق می‌کنند. 


وی در ادامه میگوید: تولید ما در حوزه باتری خودرو نیمی از نیاز داخلی را تامین میکند. وقتی واردکنندگان میخواهند اقدام به واردات باتری خارجی کنند با شرایط سخت مواجه می‌شوند. وقتی شرایط واردات سخت شود به تعبیری امکان وارد کردن کالای قاچاق هموار شده است. 


صفایی در ادامه اظهار می‌کند: به نظر من اگر تعریف درستی از عوارض گمرکی ارائه بدهیم و از سوی دیگر این مسئله برای مردم نهادینه شود که از مصرف کالای قاچاق اجتناب کنند تا حدود زیادی میتوانیم ورود این نوع از کالاها را مهار کنیم. 


سخنگوی اتاق اصناف ایران تصریح می‌کند: استفاده از کالای قاچاق در کشور فرصت‌های شغلی را از بین میبرد. ما نباید تمرکز خود را در بحث عرضه کالای قاچاق خالصه کنیم و تنها به اصناف خرده بگیریم. 


وی در ادامه میگوید: تردید نداشته باشید که فرصت شغلی نه تنها با عرضه کالای قاچاق به وجود نمی‌آید بلکه فرصت‌های زیادی را هم از دست می‌دهیم. زمان و سرمایه زیادی الزام است  تا یک کارگاه خود را تجهیز کند و به مرحله تولید برسد. متاسفانه با وارد کردن کالای قاچاق بسیاری از سرمایه‌های داخلی ما از بین می‌روند. 
صفایی  خاطرنشان  می‌کند:  بسیاری  از تولیدکنندگان داخلی برای سرپا نگه داشتن خود تسهیلات بانکی گرفتند اما توان پس دادن آنها را ندارند. 


وی اظهار میکند: ما باید از مرزها مانع ورود کالای قاچاق شویم. رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که تمرکز ما نباید روی کوله‌بری باشد که عدهای در روز دو بار برای معیشت خود کالایی را حمل می‌کنند. ما باید از ورود کامیونهای مجهز به یخچال جلوگیری کنیم. 


دبیر هیات رییسه اتاق اصناف ایران می‌گوید: ملت شریف ایران باید بداند با خرید کالای قاچاق نه تنها شغل ایجاد نمی‌شود بلکه فرصت‌های زیادی را هم از دست می‌دهیم. توقع نداشته باشیم که آینده ایران با مصرف نکردن کالایی که در کشور تولید می‌شود روشن باشد. 


وی می‌افزاید: خرید کالای قاچاق در درازمدت به امنیت کشور آسیب می‌رساند؛ وقتی کارگران ما شغل نداشته باشند بزهکاری در کشور رشد می‌کند و بیکاری خود به‌ خود توجیهی برای ارتکاب بزه‌های مختلف ایجاد می‌کند. 


‹ نابودی تولید با ورود کالای قاچاق


رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان می‌گوید: من آمار دقیقی در دست ندارم که تا چه میزان کالای قاچاق در کشور وارد می‌شود اما بر این مسئله اشراف دارم که کالاهای قاچاق، تولید داخلی را نابود کرده است. 


جواد درودیان نقوسیان در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: با ورود کالای قاچاق، مردم کمتر کاالهایی که در کشور تولید میشود را خریداری می‌کنند. زمانی‌که مردم تمایلی به خرید تولیدات داخلی نداشته باشند، تولیدی‌ها نیز تعطیل میشوند. 


وی در ادامه بیان می‌کند: من بارها در اتاق اصناف به مسئولان گفته‌ام که کارگران از بیکاری به سمت بزهکاری متمایل شده‌اند. عده‌ای که می‌خواهند با اخلاق زندگی کنند اقدام به مسافرکشی می‌کنند و عدهای دیگر که چندان پایبند به مسائل اخلاقی نیستند اقدام به هر کاری می‌کنند. باید برای رفع این معضل چاره‌ای اندیشید. 


درودیان نقوسیان میگوید: شاید بتوان گفت بیش از نیمی از تولیدکنندگان ما کار را تعطیل کرده‌اند یا در آستانه ورشکستگی هستند چراکه تولید برای آنها سود ندارد. آنهایی که شرایط اقتصادی خوبی دارند تولید آنها از ۱۰۰درصد به ۲۰درصد رسیده است. 

رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان میگوید: مسئولان این نوید را به ما دادهاند که از ابتدای مهر هر فروشگاهی که اجناس قاچاق را عرضه کند پلمب می‌شود. من نیز امیدوار هستم که این اقدامات انجام شود تا فعالیت ما کمی رونق پیدا کند. 


‹ نکته پایانی


در پایان می‌توان گفت ورود کالای قاچاق به کشور به مثابه از بین رفتن هزاران فرصت شغلی است. برخی از کارشناسان معتقد هستند با ورود کالای قاچاق، میزان تولیدات داخلی به نصف تقلیل پیدا کرده و بسیاری از تولیدکنندگان در آستانه ورشکستگی هستند. به حکم عقل برای مقابله با این معضل باید چاره‌ای اندیشید تا جامعه با خیل عظیم کارگران بیکار و تولیدکنندگان ورشکسته مواجه نشود.

تاریخ: سه شنبه 9 شهریور 1395