Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

گزارش خبرنگار بخش بازرگانی خبرگزاری تسنیم، تفاهم‌نامه کریدور سبز گمرکی میان ایران و روسیه برای اولویت داشتن ترخیص کالای ایرانی در گمرک روسیه، عدم انجام کنترل‌های فیزیکی،‌ و پذیرش اظهارنامه گمرکی شرکت‌ها با حداقل اسناد به‌منظور تسهیل تبادل کالاهای تجاری امضا شده است.
بر اساس اعلام دو کشور قرار بود این کریدور در شهریورماه سال جاری عملیاتی شود تا شرایط تجارت دو کشور را تسهیل کند اما به حالت تعلیق در آمده است.
غدیر قیافه نائب‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در این‌ ارتباط در گفتگو با تسنیم گفت: کریدور ایران ــ روسیه متوقف نشده اما به حالت تعلیق درآمده است.
وی افزود: ستاد برقراری کریدور سبز گمرکی ایران و روسیه در حال ایجاد و پیگیری توسط وزارت امور خارجه ایران، وزارت ارتباطات و سفارت جمهوری اسلامی ایران است.
قیافه درباره زمان اجرای کریدور ایران و روسیه گفت: زمان مشخصی در این خصوص نمی‌توان ارائه داد.
✅لابی ترک‌ها برای عدم‌حضور ایران در بازار روسیه
به گزارش تسنیم باید تأکید داشت که این کریدور در جهت توسعه روابط دو کشور باید راه‌اندازی می‌شد، اما بر اساس افشاگری که "رجب سفراف" رئیس اتاق دوستی ایران و روسیه امروز در همایش "حضور پایدار در بازار روسیه" داشت دلایل متفاوتی برای این امر برشمرد
وی با اشاره به اینکه سه هزار شرکت ترکیه‌ای به‌دلیل عدم ارتباط تجاری با روسیه ورشکسته شدند، افزود: در 8 ماهی که ترکیه و روسیه با یکدیگر ارتباط اقتصادی نداشته‌اند 3 هزار شرکت ترکیه‌ای ورشکست شدند و 30 میلیارد دلار خسارت دیدند. همچنین شرکت‌های روسی نیز رقمی در حدود 300 تا 400 میلیون دلار خسارت دیدند که این اتفاقات ناشی از مسائل سیاسی صورت گرفت.
رئیس اتاق دوستی ایران و روسیه گفت: لابی‌های ترکیه در 8 ماهی که با روسیه ارتباط نداشتند حتی یک ساعت فعالیت خود را در کشور ما قطع نکردند و وظیفه داشتند که اجازه ندهند دیگران به این کشور وارد شوند.
سفراف افزود: درصورتی که بخواهم شفاف توضیح دهم باید بگویم که در 8 ماهی که  روسیه و ترکیه با همدیگر روابط اقتصادی نداشتند لابی‌های ترکیه اجازه ندادند که کالاهای ایرانی به بازار روسیه وارد شوند.

تاریخ: چهارشنبه 10 شهریور 1395