Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
تولیدکنندگانی که در صف دریافت تسهیلات با نرخ بهره ۱۸درصدی قرار گرفته‌اند با برخی شروط می‌توانند از تخفیف ۵درصدی سود تسهیلات دریافتی بهره‌مند شوند. پرداخت به موقع اقساط، بکارگیری تسهیلات درجهت اشتغالزایی، افزایش ظرفیت و راه‌اندازی دوباره واحدهای تعطیل و... ازجمله شروطی است که تولیدکنندگان را شامل تخفیف سود تسهیلات می‌کند.

 


نحوه پرداخت تخفیف ۵درصدی سود تسهیلات و تامین منابع آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور رسمی اعلام نشده اما به گفته فعالان اقتصادی بناست این تخفیف شامل وام‌های یک‌ساله و در انتهای دوره از سوی دولت پرداخت شود. 


تامین منابع از محل یارانه سود تسهیلات


مهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخفیف ۵درصدی سود تسهیلات صنایع گفت: یکی از عوامل کاهش هزینه‌های تولید درجهت رقابت‌پذیری و صادرات‌محور شدن تولیدات کاهش سود تسهیلات بانکی است به همین دلیل مجلس شورای اسلامی از گذشته در رایزنی با دولت در پی کاهش سود تسهیلات بوده که در همین راستا دولت در گام نخست سود تسهیلات را به ۱۸درصد کاهش داده و در گام بعد نیز تخفیف ۵درصدی سود تسهیلات صنایع را در نظر گرفته است. 


دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه پرداخت یارانه سود تسهیلات به صنایع بسیار راهگشا خواهد بود، گفت: در تمام دنیا در کنار کنترل قاچاق، وضع تعرفه و تحریک تقاضا، کاهش سود تسهیلات بانکی یکی از شیوه‌های مرسوم رونق تولید است. 


درحال‌حاضر سود تسهیلات بانکی در دنیا زیر ۱۰درصد است اما در ایران این رقم به ۱۸درصد می‌رسد که به طور قطع کاهش آن به توسعه صنعتی کمک بسزایی خواهد کرد. 


مقدسی با بیان اینکه با توجه به تعطیل بودن مجلس هنوز این موضوع در کمیسیون صنایع و معادن مطرح نشده، اظهار کرد: تاکنون نحوه تامین اعتبار این طرح از سوی دولت اعلام نشده اما دولت می‌تواند از محل تخصیص هزار میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات در بودجه ۹۵ اعتبار این طرح را تامین کند. 
امیدواریم با گشایش‌های مالی که در آینده در بودجه دولت ایجاد خواهد شد میزان این تخفیف‌ها افزایش پیدا کند. 

 

وی درباره پرداخت تخفیف در انتهای دوره نیز افزود: از آنجایی که فروش نفت افزایش پیدا کرده و برخی بدهی‌های دولت وصول شده، جمع‌آوری آنها، اصلاح نظام بانکی و اصلاح بودجه کمی زمانبر است به همین دلیل دولت نیاز به زمان دارد تا بتواند با تامین اعتبار تخفیف‌های اعمال‌شده را پرداخت کند بنابراین از این منظر نمی‌توان نقد جدی به دولت وارد کرد. 


تاثیر چشمگیر بر صنایع با حاشیه سود اندک 


محمدمهدی رییس‌زاده، مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران نیز با تایید این خبر به صمت گفت: پرداخت ۵درصد سود تسهیلات به صنایع در دیدار قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید با انجمن‌های بخش خصوصی اعلام شد اما تامین اعتبار آن از سوی دولت هنوز مشخص نشده است. 


رییس‌زاده با بیان اینکه تاکنون ۶هزار واحدصنعتی توانسته‌اند تسهیلات ۱۶هزار میلیارد تومانی رونق تولید را دریافت کنند، افزود: واحدهای بسیاری به دلیل کمبود نقدینگی دچار مشکل هستند بنابراین برای آنکه این تسهیلات به سرنوشت وام‌های زودبازده دچار نشود باید توجه داشت که برای رونق تولید نیاز به تحریک تقاضاست و درکنار ارائه تسهیلات و امتیازات به صنایع باید بازار نیز برای محصولات تولیدی ایجاد شود. 


مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران درباره آثار تخفیف ۵درصدی سود تسهیلات بر صنایع کشور گفت: از آنجایی که هزینه‌های مالی در صنایع متفاوت است بنابراین تاثیر تخفیف ۵درصدی نیز بر صنایع مختلف، متفاوت است. 


درحال‌حاضر هزینه‌های مالی در برخی صنایع تبدیل به پاشنه‌آشیلی شده که با افزایش قیمت تمام‌شده آن محصول امکان رقابت‌پذیری از دست رفته است بنابراین تاثیر تخفیف ۵درصدی بر صنایعی که حاشیه سود آنها به کمتر از نرخ تورم رسیده بسیار بالا خواهد بود. 
وی درباره اینکه از نظر محاسباتی اعمال تخفیف ۵درصدی هنگام پرداخت اقساط با پرداخت تخفیف در انتهای دوره متفاوت است، گفت: با توجه به جو بی‌اعتمادی نسبت به وعده‌های دولتی در سال‌های گذشته در صورتی که این تخفیف در زمان پرداخت اقساط لحاظ شود به طور قطع اعتماد بیشتری نسبت به دولت جلب و تاثیر تخفیف‌ها نیز بیشتر خواهد شد. 


آسان‌سازی شروط اعطای تخفیف


معراج محرابی‌موقر، نایب‌رییس خانه صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با صمت درباره شروط اعطای تخفیف سود تسهیلات گفت: یکی از شروط اعطای تخفیف تسهیلات ایجاد اشتغال جدید است که با توجه به شرایط کسب و کار برای تولیدکنندگان بسیار دشوار است. 


درحال‌حاضر سیستم صنعت چندین برابر ۱۶هزار میلیارد تومان به جامعه بازار خود بدهکار است بنابراین شروط اشتغال جدید موجب می‌شود که تعداد اندکی از صنایع از امتیازات مختلف بهره‌مند شوند. 


وی با بیان اینکه یارانه تولید باید به نحوی پرداخت شود که شامل تمام صنایع شود، افزود: حفظ حیات صنایع و شرایط موجود باید پایه برنامه‌ریزی‌ها باشد و براساس آن امتیازات، یارانه تولید و سایر تسهیلات را ارائه داد تا تمام صنایع از آن بهره‌مند شوند. 
نایب‌رییس خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تنها در طرح‌های ساخت و توسعه آینده امکان ایجاد درصد اندکی اشتغال وجود دارد، گفت: شروط اشتغالزایی، صادرات‌محوری و...  بیشتر شامل صنایعی می‌شود که با مشکلات کمتری دست‌وپنجه نرم می‌کنند بنابراین برای کمک به صنایع مشکل‌دار باید شروط را آسان‌ترکرد. 


وی با بیان اینکه کاهش بهره بانکی به ۱۳درصد لازم است اما کافی نیست، اظهارکرد: با وجود نرخ تورم ۹ درصدی نرخ بهره ۱۳ درصدی هنوز هم زیاد است با این حال تخفیف ۵درصدی می‌تواند به صنایع کمک بسیاری کند. 


محرابی‌موقر با اشاره به پرداخت تخفیف ۵درصدی در انتهای دوره نیز اظهارکرد: واحدهای صنعتی در پرداخت اقساط با مشکل مواجه هستند اما در عین حال دولت نیز به دنبال مکانیزمی است تا تزریق منابع به طرح‌ها به درستی انجام شود به همین دلیل باید یک رابطه دوطرفه میان دولت و واحدهای صنعتی شکل گیرد تا دولت بتواند در کنار اهرم نظارتی خود مشکل صنایع را نیز حل کند.  

بنابر این گزارش، با توجه به تاثیر سود تسهیلات بانکی در کاهش هزینه‌های تولید و رقابت‌پذیری کالاهای تولیدی به‌طور قطع پرداخت ۵ درصدی سود تسهیلات از سوی دولت می‌تواند کمک بزرگی به رونق تولید و صادرات‌محور شدن محصولات داخلی کند. 
صمت در تلاش بود چگونگی پرداخت تخفیف سود تسهیلات و محل تامین منابع این طرح را در گفت‌وگو با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت جویا شود اما متاسفانه موفق به تماس با مسئولان نشدیم.

تاریخ: یکشنبه 21 شهریور 1395