Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

یکی از دغدغه‌های دست‌اندرکاران حوزه مد و لباس عرضه محصولات تولید داخل است؛ دغدغه‌ای که سبب شده تا کارگروه مد و لباس آستین‌ها را بالا بزند و با همکاری وزارت صنعت و معدن و همچنین طراحان و تولیدکنندگان لباس درصدد ارائه کالای داخلی متناسب بافرهنگ ایرانی و اسلامی برآید. این کارگروه توانسته با پیوند بین تولیدکننده، طراحان و توزیع‌کنندگان نه‌تنها فاصله بین تولیدکننده و مصرف‌کننده را کوتاه کند بلکه گام‌های بلندی درزمینه تولید لباس ایرانی و اسلامی بردارد اما آنچه روند تولید داخل را با مشکل مواجه می‌کند قاچاق کالا است؛ امری که سبب یأس در بین تولیدکنندگان داخلی شده است.

 پوشاک یک محصول فرهنگی است در این خصوص «حمید قبادی» دبیر کارگروه مد و لباس
در گفت‌وگو با «حمایت» اظهار کرد: با تأسف باید گفت بیشتر فروشگاه‌هایی که هرروز بی‌تفاوت از کنار آن‌ها رد می‌شویم مولد قاچاق هستند؛ به‌طوری‌که در سال 94 کل واردات رسمی صنایع پوشاک 50 میلیارد تومان بود و این در حالی است که درصد فروش و اجاره‌بهای یک برند در طول سال 94 تنها 50 میلیارد تومان یعنی مبلغی معادل کل واردات رسمی پوشاک کشور اعلام‌شده است. باید توجه داشت که پوشاک یک محصول فرهنگی است و عدم مبارزه با قاچاق در این عرصه می‌تواند عوارض متعدد و جبران‌ناپذیری
به دنبال داشته باشد.
 قبادی همچنین یادآور شد: در حال حاضر ۵۰ درصد محصولات، قاچاق و غیر ایرانی است. باید گفت قاچاق پدیده‌ای مذموم است و تجارت مباح نیست که در تمام عرصه‌های کشور حتی عرصه‌های سیاسی و امنیت کشور تأثیرگذار بوده است.
وی بابیان اینکه بسیاری از برندهای موجود در بازار برای ورود به کشور، مراحل قانونی را طی نمی‌کنند و فعالیت بسیاری از نشان‌ها و علائم برندهای خارجی غیرقانونی است هم خاطرنشان کرد: برخی محصولات خارجی در کشور با استفاده از این شرایط توانسته‌اند فضای مناسبی برای خودشان فراهم کرده و با استفاده از شرایط تبلیغاتی نابرابر محصولات خود را به جامعه معرفی می‌کنند.
قبادی اضافه کرد: در حال حاضر نیز بیش از 400 برند غیرقانونی دنیا در کشور اخطار گرفته‌اند تا به‌زودی تعیین تکلیف شوند.

 اصالت برندها باید موردتوجه قرار گیرد
دبیر کارگروه مد و لباس همچنین با اشاره به فعالیت برندهای دست دوم و سوم پوشاک در کشور گفت: یکی از مواردی که باید موردتوجه قرار گیرد، اصالت برندها است. در حال حاضر برخی برندهای محدود قانونی، به‌صورت دست‌دوم و سوم در کشور کار می‌کنند. شرکت ایرانی با برندی که مبدأ آن کشور ایتالیاست و در ترکیه نمایندگی دارد، قرارداد بسته است.
قبادی با اعلام اینکه سالانه ۱۵ میلیون دلار منسوجات وارد کشور می‌شود، هم افزود: حجم خسارتی که از ورود کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود در حدی است که فقط می‌توان گفت رقم واردات رسمی حوزه منسوجات در کشور کمتر از ۱۵ میلیون دلار در سال بوده و این کارگروه امکان این را ندارد که کاری برای مبادی ورود کالای قاچاق انجام دهد. در حال حاضر این کارگروه تنها می‌تواند با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت آیین‌نامه فعالیت برندها در کشور را بازنگری کند.
دبیر کارگروه مد و لباس همچنین با یادآوری یک موضوع در نشست خبری نمایشگاه «ایران مد» خاطرنشان کرد: گزارش‌های ما
حاکی از این است که می‌توان به تعدادی از برندهایی که در کشور فعالیت دارند و حتی زیر سایه برند اصلی نیستند، اتهام کلاه‌برداری اطلاق کرد تا علاوه بر دستگاه‌های نظارتی، دستگاه‌های قضایی وارد عمل شوند. ما با توان ملی و مقررات موجود در کشور اجازه فعالیت به برندهای غیرقانونی نمی‌دهیم چراکه این برندها بانام‌های دهان‌پرکن، جای برندهای داخلی را می‌گیرند.
وی مجدد تأکید کرد: به‌زودی یک برنامه اطلاع‌رسانی و افشاگری راجع به برندهای غیرقانونی با قید اسامی آن‌ها داریم تا مردم مطلع شوند که چه برندهایی در کشور فعالیت می‌کنند و جایگاه قانونی ندارند.

 باید بتوانیم از ابزار رسانه در امر مدسازی  نهایت بهره را ببریم
دبیر کارگروه مد و لباس در خصوص راهکار برون‌رفت از اوضاع کنونی هم یادآور شد: کالای ساخت ایران کالای باافتخار و نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب برای استفاده است. کالاهای ایرانی
به درجه‌ای از کیفیت و کمیت رسیده‌اند که اگر درهای ورودی کشور را به روی کالاهای خارجی ببندیم توانایی تأمین نیازهای داخلی را دارند. در این زمینه رسانه‌ها کمک شایان توجهی می‌توانند داشته باشند. وی همچنین یادآور شد: ما باید بتوانیم از ابزار رسانه در امر مدسازی نهایت بهره را ببریم و فعالیت‌های انجام‌شده تا به امروز هم در این زمینه جای تقدیر دارد.
قبادی همچنین ارائه و عرضه محصولات ایرانی در نمایشگاه‌ها را یکی دیگر از راه‌های معرفی پوشاک ایرانی دانست و افزود: برگزاری نمایشگاه‌ها موقعیت مناسبی را برای آشنایی مستقیم قشر دانشگاهی، پژوهشگران، دست اندرکاران و متخصصان
با دستاوردهای علمی، هنری و صنعتی حوزه مد و لباس را فراهم کرده و در رشد بخش علمی و انگیزه بخشیدن به ارائه نوآوری
در کشورمان مؤثر است.

تاریخ: یکشنبه 21 شهریور 1395