Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

شکست طرح شبنم ، طرح مردمی مبارزه برای قاچاق کالا ، طرحی که ظاهرا همراه با مطالعه به تصویب رسیده و اجرایی شده بود و البته هزینه بر هم بوده است !                                                                                                                                                                                                                                                                                ⁉️ ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک در گفت و گو با «ایران آنلاین»:
طرح شبنم مفسده ای بیش نبود/ فراهم آوردن بستر مناسب برای تولید قاچاق را محو می کند                                                                                                          ایران آنلاین/ طرح شبنم یا شبکه بازرسی و نظارت مردمی از سال 1390 با هدف استفاده از حضور مردم در عرصه بازرسی طراحی و برای 5 گروه کالایی اجرایی شد، تا باعث ایجاد شفافیت در مبادلات اقتصادی شود.این استعلام در حقیقت  برای اصل بودن کالا و وارد نشدن از مکان های غیر قانونی (قاچاق) برای گروهی از کالاها اجرا شد که دوسال بعد به دلایل متعدد از جمله ضعف در اجرا شکست خورد و با دستور وزیر صنعت معدن و تجارت دولت یازدهم متوقف شد.
در حال حاضر به دلیل افزایش کشفیات قاچاق، برخی مسوولان بحث بازگشت طرح شبنم را مطرح می کنند در حالی که این طرح به دلیل اجرای ضعیف آن در سه سال گذشته جمع آوری شد.
در همین حال رئیس اتحادیه پوشاک در گفت و گو با «ایران آنلاین»، ضمن این که این طرح را مردود و ضعیف دانست بازگشت آن را مانعی بزرگ بر سر راه مبادلات اقتصادی و حتی تولید درکشور ذکر کرد.
ابوالقاسم شیرازی با اشاره به اینکه کد شبنم با آن کیفیتی که اجرا می شد واقعا اثر معکوس داشت گفت: این کار نه تنها درست و سنجیده نبود بلکه  در واقع تنها یک ممر درآمد برای دست اندرکاران اجرای آن طرح بود، چه آنهایی که در بخش اجرای قانونی طرح بودند و چه افرادی که از موقعیت خود در اجرای این طرح سوء استفاده کرده بودند و به خرید و فروش کدشبنم می پرداختند و کارهای غیر قانونی مرتکب می شدند.
وی افزود: این طرح در واقع یک مفسده بود که هیچ نتیجه ای در بر نداشت چرا که اقلامی نظیر پوشاک به لحاظ وسعت و تعداد بسیار ریز و در عین حال زیادی که داردن به هیچ وجه امکان کد زدن بر روی تک تک آنها ممکن نبود و معضلاتی را به جا گذاشت. به عنوان مثال اکثر اقلام سیسمونی ریز هستند و چطور ممکن بود که هرکدام جداگانه کد زده و همچنین اقلام بهداشتی دیگر.
شیرازی ضمن این که از دولتمردان خواست تا به اتحادیه ها بها دهند وبه آن ها اعتماد کنند گفت: مطمئنا با ورود و نظارت خود اتحادیه های صنفی در مبادی ورود کالا اکثر مشکلات مربوط به قاچاق حل شده و لیست و تعداد همه اقلام وارد شده مشخص خواهد شد.
وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق عزم ملی می طلبد نه کدگذاری بر روی کالا تصریح کرد: دولت هر جا از خود مردم برای حل بزرگترین مسائل کشور کمک گرفته است موفق شده، بنابراین می تواند با کمک اصناف و خود مردم مشکلات قاچاق را ریشه یابی کرده و قاچاق را ریشه کن کند.
شیرازی با بیان اینکه در حال حاضر شبکه های ماهواره ای تبلیغ کالای ایرانی را می کنند گفت: پس بحث فرهنگی می تواند بسیار موفق باشد؛ ما اگر کالاهای با کیفیت ایرانی را با زمینه سازی های فرهنگی مناسب برای مردم تفهیم کنیم و در رسانه ها مردم را تشویق به خرید کالاهای وطنی کنیم، مطمئنا موفق خواهیم شد.
رئیس اتحادیه پوشاک با بیان اینکه وقتی واردات بیشتر در زمینه مایحتاج اولیه و تکنولوژی به منظور تقویت بخشی تولید به کشور وارد شود که دیگر نیازی به قاچاق کردن کالا نخواهد بود و آن را محو می کند.
شیرازی تاکید کرد: ما نیاز به یک کودتا و یا یک رنسانس فرهنگی در اقتصاد داریم و آن هم تنها با عزم ملی و تشویق مردم برای خرید کالای ایرانی صورت خواهد پذیرفت.
وی در ادامه اضافه کرد: اگرعوامل بازدارنده از تولید برداشته شود و اگر دولت حداقل سه سال به تولیدکننده تنفس بدهد و تولید را به حال خودش بگذارد و تنها حمایتش از تولید این باشد که آنچه را به تولید وابسته است آزاد بگذارد مطمئنا اتفاقی در کشورمان می افتد که شاید بتوان گفت در کشورهایی چون مالزی و سنگاپور افتاد.
شیرازی ادامه داد: وقتی تقاضا ی مردم افزایش یابد و حتی تولید ما به سمت تولید صادرات محور برود آن وقت است که به هیچ یک از این اهرم های کنترل دیگر نیازی نخواهد داشت.

وی با پیشنهاد اینکه ابتدا عوامل بازدارنده و نظارتی باید از تولید و فروش کالا برداشته شود، گفت: عوامل بازدارنده تولید در پوشاک مواد اولیه همچون پارچه و مواد اولیه ای است که تولیدکننده بتواند به راحتی وارد کند. ما در ایران یک دکمه یا زیپ هم تولید نمی کنیم. بنابراین واردات مواد اولیه می تواند بدون هرگونه بگیر و ببندهای گمرکی کمک بسیاری در تولید پوشاک کند. رئیس اتحادیه پوشاک در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر برندهای بسیار خوب ایرانی در پوشاک داریم که همگی به خاطر مواد اولیه با کیفیت توانسته اند بازار خوبی را در داخل از آن خود سازند، خاطرنشان کرد: متاسفانه بستر واردات ما در حال حاضر صحیح نیست و باید مسیر واردات بازبینی شود.
وی تاکید کرد: حضور کارشناسان و بازرسان اتحادیه ها در مبادی گمرکی از یک سو و مکانیزه شدن مسیر گمرکی از سوی دیگر و کوتاه شدن دست واسطه ها کمک بسیار زیادی در کوتاه شدن دست قاچاقچیان خواهد کرد.       

تاریخ: چهارشنبه 24 شهریور 1395