Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
معاون صنایع و امور صنعتی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: کشور ترکیه درآمد چند ده میلیاردی از پوشاک، منسوجات و محصولات چرم دارد که بی‌شک این صنعت سهم عمده‌ای در قرار گرفتن این کشور در بین 20 اقتصاد بزرگ دنیا دارد.

  
علی کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: صنعت نساجی از قدیمی‌ترین صنایع موجود در جهان است و قدمت بسیار طولانی دارد و تاثیری که در پیشرفت صنعت و اقتصاد دنیا گذاشته و خواهد گذاشت اهمیت این صنعت را بیان می‌کند، به گونه‌ای که این صنعت به‌عنوان یک صنعت پایه شناخته می‌شود.
 
این مسئول ادامه داد: سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی دارای مزایای بسیاری است و این صنعت ارزش‌افزوده به نسبت بالایی تولید می‎کند و نسبت به سرمایه‌گذاری که در آن می‌شود اشتغال نسبتا بالایی را ایجاد می‌کند و در صورت تمرکز بر صادرات، ارزآوری مطلوبی دارد و همین مزایا باعث شده اکثر کشورهای در راه توسعه که اکثرا فاقد منابع معدنی و نفت و گاز نیز هستند، جهت ارتقا و رونق اقتصاد خود به سرمایه‌گذاری در این صنعت روی می‌آورند و کشور ترکیه با درآمد چند ده میلیاردی از پوشاک، منسوجات و محصولات چرم دارد که بی‌شک این صنعت سهم عمده‌ای در قرار گرفتن این کشور در بین 20 اقتصاد بزرگ دنیا دارد.
 
کلانتری تصریح کرد: بر اساس گزارش دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی نیاز کشور در حال حاضر در حدود 9 میلیارد دلار به انواع محصولات نساجی است که در بهترین شرایط حداکثر توان تولید داخل 6.5 میلیارد دلار است و در زمینه پوشاک، نخ و پارچه نیاز هر فرد در کشورهای جهان سوم و توسعه به طور متوسط 20 متر طول در سال ارزیابی می‌شود.
 
وی افزود: با این مقیاس نیاز کشور با توجه به 80 میلیون نفر جمعیت کشور در حدود یک میلیارد و 600 میلیون متر خواهد بود که در بهترین شرایط 50 درصد امکان تولید در کشور وجود دارد و با تبدیل واحد طول به وزن در حدود 850 هزار تن برآورد می‌شود.
 
معاون صنایع و امور صنعتی سازمان با اشاره به سایر موارد صنعت نساجی کشور خاطرنشان کرد: نیاز کشور به کت و شلوار 2.5 میلیون دست است که فقط یک‌پنجم آن می‌توان تولید داخلی آن را به‌وجود آورد و نیز در کشور تولید در زمینه نخ پنبه و به خصوص نخ فاستونی ظریف به شدت مورد نیاز است و لوازم جانبی تولید پوشاک مانند دکمه، چسب‌های نر و ماده، زیپ در داخل تولید نمی‌شود و یا میزان تولید آن‌ها بسیار ناچیز است و اگر در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری شود می‌توان جلوی واردات را گرفت و علاوه‌بر آن اشتغال داخلی ایجاد کرد.
 
وی یادآور شد: استان زنجان نیز به‌عنوان قطب صنایع نساجی در کشور مطرح است و در زمینه تکنولوژی مورد استفاده، پس از استان اصفهان رتبه دوم را دارد. گروه نساجی و پوشاک در استان جدود 80 واحد فعال با اشتغال زایی بیش از پنج‌هزار نفر را شامل می‌‌شود و در صورت ایجاد زنجیره تکمیلی در استان، می‌توان اقتصاد استان را رونق بخشید.

تاریخ: دوشنبه 19 مهر 1395