Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبرداد : در جهت هماهنگی دستگاهها برای حمایت از صنعت پوشاک، سند توسعه این صنعت را به تصویب شورای عالی اشتغال می‌رسانیم.

به گزارش مرکزروابط عمومی واطلاع رسانی وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی دکتر علی ربیعی امروز در نشست توسعه کسب و کار در اشتغال صنعت پوشاک تهران که با حضور انجمن‌های تخصصی و نمایندگان یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) برگزار شد، گفت: امروز ۵۵۰ هزار نفر در صنعت پوشاک شاغل هستند که البته زنجیره اشتغال در این صنعت، متاسفانه آسیب دیده است؛ به طوری که مزارع پنبه ما به کشت برنج تبدیل شده است.
وی افزود : علاوه بر این، زنجیره پایین‌دستی صنعتی پوشاک نیز متاسفانه به دلایل مختلف از جمله عقب‌ماندگی تکنولوژیکی، طی دهه‌های اخیر مغفول مانده است که باعث شده در پایین‌دست اشتغال بسیاری را از دست دهیم و صنعت پوشاک نیز مستثنی از آن نیست.
دکترربیعی افزود: یکی از الزامات ایجاد اشتغال در پایین‌دست صنعت، کشت پنبه است که در این زمینه طی هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی، توسعه کشت پنبه در دستور کار قرار دارد..
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به غیرفعال شدن کارخانه‌های فعال قدیمی در حوزه صنعت نساجی ادامه داد: امیدواریم کارخانه‌های قدیمی فعال در این حوزه، مجدد احیاء شوند؛ بطوری که  با برنامه‌ریزی ۵ تا ۱۰ ساله، قابل برگشت به رقابت‌های منطقه‌ای خواهد بود.
وی با بیان اینکه صنعت پوشاک و نظام توزیع آن، برای دولت بسیار حائز اهمیت است، گفت:در گام نخست می‌توانیم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار شغل در صنعت پوشاک ایجاد کنیم؛ اما در مجموع این صنعت ظرفیت ایجاد اشتغال برای یک و نیم میلیون نفر را دارد.
 وی با اشاره به فقدان سند به هم پیوسته در صنعت پوشاک گفت: امیدواریم در دولت تدبیر و امید، سیاست‌های جبرانی و پرشی در جهت جبران عقب‌ماندگی ها اتخاذ کنیم؛  لذا با وجود داشتن پایه‌ها و زیربناهای اساسی در این صنعت باید سیاست‌های جبرانی در جهت خروج آن از شرایط فعلی اتخاذ گردد.
دکترربیعی اظهارکرد: ضمن همکاری با وزارت صنعت، معدن تجارت، اتحادیه‌های صنفی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاهها نیز در اتخاذ سیاستگذاری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد؛ ضمن اینکه سازمان‌های بین‌المللی برای ارتباط با بازارهای بین‌المللی باید با ما همکاری داشته باشند تا سیاستگذاری‌های جهشی محقق شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: رفع مشکلات بیرونی صنعت پوشاک و سیاستگذاری در این بخش وظیفه دولت است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیاست‌های جهشی را برای توسعه صنعت پوشاک دنبال می‌کند.
وی واردات و تعرفه را دو موضوع اصلی در صنعت پوشاک عنوان کرد و گفت : متاسفانه در کنار این دو مقوله، مبارزه با قاچاق پوشاک نیز باید در دستور کار قرار بگیرد؛ چراکه قاچاق پوشاک با حجم کم صورت می‌گیرد و به همین دلیل مبارزه با قاچاق در این کالا بسیار دشوار است.
  دکترربیعی ایجاد نظام تامین مالی و مواد اولیه ذیل انجمن صنفی پوشاک را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در همین راستا یک شهرک تولید پوشاک در کنار فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) ایجاد می‌شود و برای متقاضیان حضور در این شهرک، مزیت‌های خاصی را در نظر می گیریم.
 وی با بیان اینکه برخی از پوشاک ایرانی به برند ملی و بعضاً فراملی تبدیل شده است، تاکید کرد: بنابراین طراحی، مد و برندسازی از نیازهای اصلی صنعت پوشاک است که در بخش طراحی، نیروهای بومی خوبی در داخل کشور وجود دارد؛ اما در حوزه برندسازی نیاز به برندهای بیشتری داریم؛ چرا که ذائقه مصرف‌کننده امروز با برند گره خورده است.
دکترربیعی افزود: همچنین سند توسعه بخش پوشاک را در جهت هماهنگی بین انجمن صنعت پوشاک، وزارت صنعت، معدن تجارت، دانشگاه ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به تصویب شورای عالی اشتغال می‌رسانیم.
 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: موتور توسعه هر صنعت، فعالان همان صنعت هستند؛ لذا در صنعت پوشاک نیز انجمن صنعت پوشاک می‌تواند موتور توسعه این حوزه باشد؛ ضمن اینکه دولت به عنوان مکمل، سیاست‌های توسعه ای را اتخاذ می‌کند.
 دکترربیعی گفت: ما به عنوان مسئول اشتغال اقتصاد مقاومتی، توسعه صنعت پوشاک را یکی از اولویت‌ها و زایش‌های داخلی می‌دانیم و علاوه بر اینکه صنعت پوشاک سهم خوبی در GDP (تولید ناخالص داخلی) دارد، می‌تواند نماد هر جامعه باشد.
وی تاکید کرد: البته در حوزه سبک خرید لباس نیاز به فرهنگسازی داریم که باید برنامه‌های بلندمدت در این بخش تدوین شود.
استفاده از تجربیات یونیدو در صنعت پوشاک ایران
همچنین دکتر عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال‌ وزیر کار با بیان اینکه اشتغال در صنعت پوشاک یکی از شش رشته اصلی در اولویت است، گفت: یک برنامه فشرده برای توسعه این صنعت آغاز شده که امیدواریم منجر به توسعه اشتغال شود. دولت برای توسعه اشتغال برنامه‌های متعددی در دست اجرا دارد که یکی از آنها توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (طرح تکاپو) است که با هماهنگی دستگاههای مختلف با محوریت بخش‌خصوصی اجرا می‌شود.
 وی ادامه داد: برای اینکه بدانیم کدام دسته از فعالیت‌ها در حوزه اشتغال در اولویت قرار دارند، مطالعاتی انجام شده که نتیجه آن رونق برخی از خدمات ‌اشتغال‌زا در دوران رکود بود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال‌ وزیر کار ادامه داد: یکی از رشته هایی که در بررسی‌های انجام شده در اولویت قرار گرفت، بخش پوشاک بود و در این زمینه طی رایزنی با بخش‌خصوصی تلاش کردیم از تجارب بین‌المللی نیز استفاده کنیم.
دکترمنصوری با بیان اینکه یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل مختلف) تجربه خوبی در صنعت پوشاک دارد، افزود: به همین دلیل در نشست امروز، به منظور انتقال تجربیات این نهاد بین‌المللی به ایران دعوت شدند تا از تجربه‌های آنان در صنعت پوشاک استفاده کنیم.
وی  افزود: انتظار ما این است تا ضمن توسعه توانمندی‌های در صنعت پوشاک بتوانیم از ظرفیت‌های داخلی و خارجی بهره‌مند شویم تا سیاست های کلان را بر اساس نیازهای واقعی صنعت تبیین کنیم.
معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خواستار هماهنگی و همکاری نزدیک بین دولت و بخش خصوصی در جهت توسعه خدمات اشتغال‌زا از جمله صنعت پوشاک شد و گفت: برای توسعه و رونق صنعت پوشاک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می تواند نقش آفرینی کند  و علاوه بر این وزارتخانه سایر دستگاه ها نیز باید همکاری کنند.
دکترمنصوری ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های بالای صنعت پوشاک، یک برنامه فشرده جهت توسعه این صنعت آغاز شده که امیدواریم نتیجه آن به توسعه اشتغال منجر شود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال‌ وزیر کار گفت: اشتغال صنعت پوشاک یکی از ۶ رشته اصلی دارای اولویت است که با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.
در این مراسم همچنین سومبات هاکوپیان، رئیس انجمن صنفی صنعت پوشاک گفت: این صنعت ریشه در تاریخ کشور دارد؛ اما در چند دهه گذشته بی‌مهری عمیقی در این حوزه دیده شده است؛ به طوری که در سیاست‌های کلان کشور  به آن توجه نشده تا اینکه صنعت پوشاک به قهقرا رفته است.
وی خواستار توجه بیشتر به صنعت پوشاک شد و افزود: البته با همکاری وزیر صنعت، معدن و تجارت، برای اولین بار سند راهبردی صنعت پوشاک تدوین شده که در این زمینه بخش‌خصوصی، دانشگاه امیرکبیر و سازمان صنایع کوچک همکاری داشته‌اند.
هاکوپیان ادامه داد: اگر مواد سند صنعت پوشاک از طریق یونیدو پیگیری شود، می‌تواند در توسعه این صنعت بسیار موثر باشد؛ متاسفانه امروز بازار پوشاک به طور نابرابر به کالاهای خارجی واگذار شده و صنعت پوشاک بدون حمایت از سوی دولت جزو صنایعی بوده که توانسته به کار خود ادامه دهد..
رئیس انجمن صنعت پوشاک کشور از وزیر تعاون،کارورفاه اجتماعی خواست ضمن پیش‌بینی صنعت پوشاک در سیاست‌های کلان از تقویت آموزش نیروی انسانی در این صنعت حمایت کند.
گفتنی است محمدجواد صدق آمیزمدیرمرکزپژوهش های اتحادیه صنف پوشاک درحاشیه این نشست همکاری بخش های مختلف به ویژه وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی را در زمینه توسعه کسب و کار در صنعت پوشاک را بسیار مثبت ارزیابی کرد .
وی گفت : صنعت پوشاک کشور بیشتر از بسیاری از صنایع دیگر به نیروی کاروابستگی دارد وبسیاری از صنایع می توانند از طرق مکانیزه سطح نیازمندی خود را به نیروی کار کم کند اما  صنعت پوشاک وابستگی زیادی به نیروی کار دارد وسهم اشتغال در این صنعت بسیار بالا و هزینه ایجاد اشتغال دراین زمینه بسیار پایین است . 
حضور وزرات تعاون،کارورفاه اجتماعی در این نوع همکاری ها بسیار خردمندانه شکل گرفته است و معمولا ما به سراغ مجموعه های دولتی می رفتیم اما این بار خود وزارت کار با اخلاق دانش محور و حرفه ای و کارشناسانه وارد شدند .
دکترمسعود لطیفی رئیس دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیردرحاشیه این نشست ادامه داد : صنعت نساجی از قبل بوده و دانشکده ما 50 سال است که دراین صنعت فعالیت داشته است .ما به این نتیجه رسیدیم که با صنعت رابطه بسیار خوبی برقرارکنیم و برای نخستین بار قرارشد که درصنعت پوشاک به شکل علمی وارد شویم وبرای نخستین باردانشگاه امیرکبیردررشته مهندسی پوشاک برنامه های خود را ارائه و وزارت علوم و تحقیقات تصویب کرد و دراین زمینه دانشجو جذب شد . اولین گام این بودکه پوشاک به طور علمی وارد صنعت شود وبعد از ما  دانشگاه های دیگر این امر را ادامه دادند و فرهنگ نگاه علمی به پوشاک درجامعه نهادینه شد . به این نتیجه رسیدیم که ما می توانیم در کنار صنعت پوشاک بقیه امور را نیز پیش ببریم و دردولت جدید که بحث پوشاک و نساجی جزء ارزش افزوده ها و اشتغال زا شناخته شدند برای آن برنامه های راهبردی تدوین شد .

تاریخ: دوشنبه 19 مهر 1395