Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

29مهرماه، پنجشنبه روز ملی صادرات است و به رسم هرساله صادرکننده نمونه در این روز انتخاب می شود.

 

البته که فعالان اقتصادی و صادرکنندگان خیلی دل خوشی از این ماجرا دارند و انتخاب صادرکننده نمونه و مسایل و مشکلات صادرات را مطرح می کنند، اما به هرحال یک روز در تقویم کشور به روز ملی صادرات ثبت شده است و احتمالا مسئولان سعی می کنند در این روز مسایل و مشکلات صادرات را برطرف کنند یا حداقل به گلایه های صادرکنندگان گوش دهند.

احمد صادقیان، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره روز ملی صادرات تحلیل کرد: با این که واحد تک ماکارون سال گذشته به عنوان صادرکننده نمونه معرفی شد، اما درواقع ما همچنان در صادرات مشکل داریم و راضی نیستیم. چرا که در این مدت آن حجم صادراتی که می خواستیم و در توان داشتیم را نتوانستیم صادر کنیم. چرا که شرایط اصلا برای صادرات مطلوب نیست.

رئیس هیأت مدیره شرکت تک‌ماکارون ادامه داد: قیمت دلار همچنان فریز شده است و از طرف دیگر هزینه های تولید داخل هم همچنان بالا است. در این مدت هزینه بانکی هرسال بالا رفته و دو رقمی است که در واقع برای تولیدکننده رقم بالایی است. البته که تورم کاهش داشته اما هزینه انتقال پول هنوز وجود دارد. به همین دلیل نمی توان به راحتی خرید انجام داد.

صادقیان تاکید کرد: در حال حاضر صادرکننده ایرانی با شرایطی نامتعادل صادر می کند که باعث می شود نتواند از تمام ظرفیت های لازم استفاده کند. به هرحال تولیدکننده داخلی پتانسیل بیشتری دارند اما چون در داخل با مسایل و مشکلاتی رو به روست نمی تواند آنطور که باید و شاید فعال باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین گفت: صادرات فرزندی نوپاست و نیاز به حمایت دارد. صادرکنندگان انتظار دارند که دولت حداقل در زمینه بیمه حمل و نقل، انتقال پول، معافیت های بانکی و مشوق های صادراتی حمایت کند تا تولیدکننده ایرانی بتواند در بازار بین المللی رقابت کند. به هرحال بازار محدود است و باید حمایت صورت بگیرد.

براساس صحبت های این فعال اقتصادی، کشورهای دنیا صادرکننده هستند و برای ماندن در این بازار باید صادرات در کشور راحت تر انجام شود. او ادامه داد: نرخ ارز مشکل است. قیمت تمام شده محصولات هرسال اضافه می شود اما در مقابل نرخ ارز ثابت مانده است. به همین دلیل هم کشورهای خارجی بازار ما را هدف گرفته اند و نمی توانیم با آنها رقابت کنیم.

صادقیان اضافه کرد: براساس گزارش های منتشر شده، هرسال 20 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود. از طرفی هم زمانی که دولت روی تعرفه ها مانور می دهد و آن را افزایش می دهد، قاچاق بیشتر می شود، در طرف برعکس ماجرا هم زمانی که تعرفه ها کاهش پیدا می کند، واردات قانونی همان محصولات صورت می گیرد. این امر به این دلیل است که نرخ دلار آنقدر ثابت مانده که همه جوره برای قاچاقچی و واردکننده سود دارد.

او همچنین گفت: صادرات در وضعیت فعلی ناعادلانه است. حتی در این موقعیت صادرات برای صادرکننده ایرانی به مثابه سود نیست، بلکه صادرکننده می خواهد به هر قیمت و ضرری خودش را در بازار جهانی حفظ کند. به همین دلیل صادرات برای این گروه هزینه بر است. البته که من به این هزینه به چشم سرمایه گذاری نگاه می کنم و امیدوارم روزی برسد که بتوان از این سختی ها و سرمایه گذاری استفاده کرد. بالاخره زمانی که صادرکننده ای 20 سال در بازاری حضوری فعال دارد، برایش سخت است که آن بازار را به دلیل مشکلاتی از این دست، از دست بدهد.

به گفته صادقیان، صادرات هرسال سخت تر شده است. هرسال قیمت ها بالا رفته و در مقابل عرضه ثابت مانده است. او گفت: هر سال این هزینه ها به صادرکننده تحمیل می شود و او همچنان به صادرات ادامه می دهد.

تاریخ: سه شنبه 27 مهر 1395