Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه معاون اول رییس‌جمهوری به چهارمحال و بختیاری ضمن افتتاح طرح‌های صنعتی تولید چادر مشکی، فیلم استرج و شرینگ، ورق پوشش‌دار و کارخانه آهن اسفنجی سفیددشت از کارخانه لوازم‌خانگی برفاب نیز بازدید به عمل آمد.

اسحاق جهانگیری در این سفر بر نقش محوری بخش خصوصی استان‌ها در توسعه صنعتی تاکید کرد و تلاش برای فعال‌سازی واحدهای راکد و نیمه‌فعال را مصداق مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی دانست.

معاون اول رییس‌جمهوری به همراه محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهدی کرباسیان رییس هیات‌عامل ایمیدرو، محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، جعفر سرقینی معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نوابی رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تنی چند از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته به استان چهارمحال و بختیاری سفر کردند.

معـاون اول رییس‌جمهوری در افتتاح فولاد سفیددشت شهرکرد با نگاهی به اهمیت دیگر طرح‌های افتتاح شده این استان گفت: ۲۹سال در کشور اراده ایجاد کارخانه چادر مشکی بود اما محقق نشد و پس از استقرار تجهیزات و ماشین‌آلات، «کارخانه حجاب» شهرکرد دیروز راه‌اندازی شد. این موضوع متاثر از اقدام مدیران شایسته کشور است که به عنوان سرمایه‌های کشور باید قدر آنها را بدانیم. اسحاق جهانگیری بیان کرد: تدبیر یعنی بدانیم کارخانه‌ای که نیمه‌تمام یا راکد است چگونه و از کجا منابع آن را تامین کنیم. این یعنی مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی که معنای آن، این است که از منابع داخلی برای توسعه اقتصادی استفاده کنیم.

او با تاکید بر اینکه معوقات بانک‌ها مربوط به دو گروه از افراد است اظهار کرد: برخی معوقات بانکی در نتیجه تغییر شرایط اقتصادی کشور است چراکه در ۳ برابر شدن ارزش دلار، افزایش تورم به بالای ۴۰درصد و تحریم‌ها، بخش خصوصی نقشی نداشت. در این شرایط برخی که سرمایه‌های خود را به بخش تولید وارد کرده بودند به مشکل خوردند و حتی واحدهای آنها تعطیل شد. ما نباید آنها را به حال خود رها کنیم زیرا آنها برای جوانان این کشور اشتغال ایجاد کرده‌اند.

 او با اشاره به اینکه استان‌ها برای توسعه باید از منابع بخش خصوصی و نهادهای عمومی استفاده کنند تصریح کرد: استان‌ها برای ایجاد اشتغال باید از نهادهای عمومی به طور جدی دعوت کنند که با تعریف پروژه جدید و ایجاد انگیزه آنها را به سرمایه‌گذاری تشویق کنند. حال بخش خصوصی بهتر از دولت و نهادهای عمومی می‌تواند در اشتغال و توسعه استان‌ها موثر باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: کارخانه چادر مشکی حجاب شهرکرد با همت دولت یازدهم به بهره‌برداری رسید و این واحد برای تولید سالانه ۱۰میلیون مترمربع چادر درحال ظرفیت‌سازی است.

محمدرضا نعمت‌زاده در تشریح ویژگی طرح تولید چادر مشکی شهرکرد اظهار کرد: ویژگی این کارخانه این است که پارچه پلی‌استر خالص برای تولید چادر مشکی از مرحله نخ آغاز می‌شود و مرحله بافت و رنگرزی چادر مشکی نیز در همین واحد با کیفیت بالا انجام خواهد شد.

به گفته وی، طرح تولید چادر مشکی در این منطقه از سال ۶۹ پایه‌گذاری شد اما در این سال‌ها به دلیل مشکلات مالی بهره‌برداری آن به تاخیر افتاده بود که در ۲سال اخیر دولت تمام تلاش خود را برای بهره‌برداری از این طرح به کار گرفته است. نعمت‌زاده میزان مصرف این کالا در کشور را حدود ۶۰میلیون مترمربع در سال عنوان کرد و گفت: این کارخانه برای تولید سالانه ۱۰میلیون متر پارچه چادر مشکی در حال ظرفیت‌سازی است و با حمایت از بخش خصوصی می‌توان به سهم بالای تولید در این کارخانه دست یافت.

وی نخ این مجتمع را وارداتی اعلام و اظهار امیدواری کرد که مرحله تولید نخ نیز انجام شود و افزود: درحال‌حاضر نخ در این مجتمع به صورت تابندگی تولید می‌شود. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز درباره کارخانه تولید چادر مشکی شهرکرد گفت: این طرح با سرمایه ۱۱۰میلیارد تومانی و ۲۰میلیون یورویی برای ۲۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است. سید نعیم امامی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر یک‌هزار و ۲۸۸ واحد تولیدی و صنعتی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، افزود: طرح توسعه‌ای این کارخانه با رویکرد تولید صادرات‌محور و چادر مشکی بر محور اقتصاد مقاومتی برای تامین نیازهای داخلی به بهره‌برداری رسید.


تابوی تولید چادر مشکی شکست


درحال‌حاضر سالانه نزدیک به ۶۰میلیون متر چادر مشکی به کشور وارد می‌شود که در سال ۹۲ نزدیک به ۴۸میلیون دلار خروج ارز به همراه داشت از این‌رو مشاور معاون امور صنایع در حاشیه افتتاح خط تولید چادر مشکی حجاب شهرکرد به صمت گفت: این واحد نخستین تولیدکننده چادر مشکی طرح‌دار در کشور است که در نگاه کلان این طرح تابوی سرمایه‌گذاری در چادر مشکی را شکست زیرا پیش از این برخی معتقد بودند این محصول در انحصار واردکننده‌هاست که امیدواریم بخش خصوصی همچون این طرح پروژه‌های جدیدی را تعریف کند که دارای مزیت صادراتی باشد زیرا همین کارخانه در قراردادی که با کره‌ای‌ها برای تامین تجهیزات منعقد کرده بازار صادراتی ۳۰درصد از محصولات جزو تعهدات آنها تعیین شده است.

گلنار نصراللهی با تاکید بر اینکه این کارخانه با سرمایه ۳۰میلیون دلاری فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، افزود: نشان حجاب شهرکرد نزدیک به ۱۵سال گذشته برای تولید چادر مشکی ایجاد شده بود که تنها در بخش بافت، رنگرزی و چاپ فعالیت می‌کرد به همین دلیل بخشی از زیرساخت‌ها را داشت و نسبت به پروژه‌های جدید برای ساخت آن هزینه کمتری صرف شد همچنین در خط تولید جدید ماشین‌آلات بافندگی اروپایی و تجهیزات رنگرزی به همراه دانش فنی کره‌ای به‌کار رفته است.

او با تاکید بر اینکه با راه‌اندازی این خط تولید تنها بخشی از نیاز داخلی به این محصول تامین خواهد شد، تصریح کرد: این کارخانه قرار است سالانه ۱۰میلیون متر چادر مشکی تولید کند که در آینده طرح توسعه برای تولید نخ «پی‌یووای»و افزایش تولید به میزان ۱۰ میلیون‌متر دیگر نیز خواهد داشت. پیش از این تنها ۲میلیون متر چادر مشکی ساده در یزد و کرمانشاه تولید می‌شد.

در ادامه سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی به چهارمحال و بختیاری، معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در حاشیه بازدید از کارخانه تولید لوازم خانگی برفاب درباره روند اجرای طرح رونق صنایع کوچک به صمت گفت: هم‌اکنون از ۷۵۰۰ واحد هدفگذاری شده برای دریافت تسهیلات از مسیر این طرح رونق ۷۳۰۰ واحد تسهیلات دریافت کرده که از بین این واحدها ۱۶۰۰ طرح نیمه‌تمام بالای ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی است که تا پایان سال تمام آنها به بهره‌برداری می‌رسد.

محسن صالحی‌نیا افزود: بانک‌ها نیز به ۸ هزار واحد صنعتی تسهیلات داده‌اند که در مجموع ۱۵ هزار و ۳۰۰ واحد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. به گفته وی ۷ هزار و ۳۰۹ طرح نزدیک به ۵/۵ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند و ۸ هزار واحد نیز موفق به دریافت حدود ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات شده‌اند. صالحی‌نیا با بیان اینکه سایت بهین‌یاب برای ثبت‌نام جدید باز نخواهد شد، افزود: تنها در زمان ارزیابی شرایط واحدهای ثبت‌نام شده درصورتی که نواقصی در پرونده آنها وجود داشته باشد این سایت برای اصلاح مدارک به طور موقت باز می‌شود.

تاریخ: چهارشنبه 19 آبان 1395