Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
راههای توسعه همکاریهای ایران و ترکیه در زمینه پوشاک و نساجی، توسعه تجارت و سرمایه گذاری مشترک در ایران طی نشستی در استانبول با حضور نمایندگانی از ایران و ترکیه بررسی شد.

به گزارش ایرنا، نشست تجارت وسرمایه گذاری پوشاک ونساجی در ایران با حضور بیش از 40 شرکت تولید وتوزیع کننده پوشاک ونساجی ترکیه روز دوشنبه در محل ساختمان شورای روابط اقتصاد خارجی ترکیه (DEIK) در استانبول برگزار شد .


ریاست جلسه را بیلگین آیگول رییس شورای مشترک بازرگانان ایران و ترکیه به عهده داشت و حمید زادبوم رایزن بازرگانی ایران در ترکیه، مهدی یکتا دبیر سابق اتحادیه تولید  وصادرات نساجی و پوشاک ایران، ارجان هاردال عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان پوشاک استانبول (IHKIB) و رییس کمیته مرکز تجاری ترکیه در تهران، در خصوص ظرفیت های همکاری، مشکلات در توسعه صادرات نساجی و پوشاک ترکیه به ایران، گزینه های همکاری از جمله سرمایه گذاری مشترک دو کشور در صنعت پوشاک و نساجی ایران و یا سرمایه گذاری مستقل ترک ها در ایران، قوانین و مقررات جذب سرمایه خارجی ایران در این زمینه، بحث و بررسی شد. 


بیلگین آیگول با اشاره به فضای مناسب کسب وکار در ایران، امنیت بالا در ایران، شروع فعالیت بانک های آلمانی در ایران، امتیاز بالای ایران در نداشتن بدهی خارجی، گفت: بازار ایران فقط ایران نیست بلکه ایران مسیری برای دسترسی به بازارهای کشورهای فارسی زبان است. با توجه به حضوراروپایی ها وهندی ها در بازار ایران برای سرمایه گذاری، ترکیه اگر اقدام نکند از قافله عقب خواهد ماند. هدف 30 میلیارد دلار تجارت ایران و ترکیه بدون سرمایه گذاری مشترک امکان پذیر نیست.
او با تاکید بر اینکه دو کشور افزون بر چهار قرن است مشکل مرزی ندارند، گفت: به ایران سفر کنید زیرا راحت هستید و مشکل غذا در ایران برای ما نیست و بسیاری از ایرانیان ترکی هم صحبت می کنند، ایران در بخش توریسم هم سرمایه گذاری نیاز دارد، بعد از 1980 فقط در تهران 13 هتل ساخته شده که اغلب پر است، 
او در خصوص موانع و سیاست های حمایتی از تولیدات داخلی در ایران گفت: همه کشورها برای حمایت از صنعت خود حمایتهایی انجام می دهند، طبیعی است که ایران هم در شرایط پس از تحریم با احتیاط رفتار کند.


حمید زادبوم نیز با اشاره به سابقه صنعت نساجی ایران، لزوم همکاریهای مشترک در صنعت نساجی دو کشور، حساسیت این صنعت برای جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد و وجود قاچاق کالا بین دو کشور را معظلی بر سر راه توسعه تجارت ارزیابی کرد و گفت: هر دو کشور از این وضع متضرر می شوند. 


زادبوم، دستور العمل جدید وزارت صمت برای فعالیت نمایندگی های پوشاک خارجی در ایران را تشریح کرد و گفت: موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور از ابتدای سال 2015 اجرایی شده و حدود 30 ردیف از 125 قلم تخفیف داده شده به ترکیه را کالاهای نساجی و پوشاک شامل می شود و این اقدام باعث شده بخشی از قاچاق نساجی و پوشاک از ترکیه به ایران در چارچوب رسمی وارد ایران شود.


برای ورود به بازار ایران لازم است رسمی وارد ایران شوید و دست واسطه ها را قطع کنید و در چارچوب مقررات وارد ایران شوید. 
او اشاره به آمار هشت ماهه تجارت دو کشور و آمار اقلام صادرات ترکیه از موافقتنامه تجارت ترجیحی،داشت و به استقبال از سرمایه گذاری مشترک در بخش پوشاک و نساجی بین ایران و ترکیه و آمادگی برای شنیدن مشکلات این بخش تاکید کرد.


رایزن بازرگانی ایران با اشاره به توانمندیهای ایران و لزوم سفر به ایران برای ارزیابی بازار ایران، گفت: اغلب کارآفرینان ترک با ایران آشنا نیستید و فقط اجناس خود را به واسطه ها میفروشید و این روش با ثبات نیست. لذا تنها راه ماندگاری در بازار حضور و سرمایه گذاری است. 
زادبوم با معرفی اداره کل نساجی و پوشاک وزارت صنعت کشورمان گفت: کسب مشورت از این اداره برای حضور در بازار ایران برای بازرگانان ترکیه ای مفید خواهد بود. 


مهدی یکتا نیز اشاره تفصیلی به آمارهای تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران کرد و مشکلات قاچاق نساجی و پوشاک را توضیح و بر لزوم سرمایه گذاری در ایران برای مقابله با این معضل تاکید کرد و افزود: ایران توانمندیهای خوبی در این بخش دارد که با هم افزایی دو طرف می توان کارهای بزرگی را در منطقه کرد. 
او با تشریح دستور العمل جدید وزارت صنعت گفت: برای حضور در بازار ایران باید بتوانید حداقل در دو سال اول 20 در صد را از داخل ایران تامین یا تولید نمایید که 10 درصد ان را باید صادرات کرد. 


ارجان هاردال دیگر سخنران نیز گفت: بررسی بازار ایران نشان می دهد از پتانسیل بالایی برخوردار است و باید در این بازار سرمایه گذاری کرد. 
او با اشاره به اعتراض ایرانی ها به حضور بخش پوشاک و نساجی ترکیه در نمایشگاه پوشاک تهران، علیرغم استقبال مردم از نمایشگاه، ظرفیت همکاری در بازار نساجی و پوشاک ایران را بسیار بالا دانست. 


وی گفت: در مرکز تجارت ترکیه در تهران که از سوی مجمع صادر کنندگان ترکیه (TIM) اجاره شده، طبقه ای را در اختیار گرفته و برای بازاریابی اقدام میی شود. از شرکتهای ترک برای حضور در این مرکز تجارت، دعوت کرد و گفت: در سال جاری از بیست میلیارد دلار صادرات نساجی و پوشاک ترکیه تقریبا 966 میلیون دلار آن به ایران صادر شده (رسمی) است. 


وی با اشاره به ظرفیت های بزرگ کاری در بخش پوشاک در ایران گفت: ما نسبت به اروپایی ها عقب ماندیم، به نفع ماست که با ایران بیشتر کار کنیم. بازار ایران سخت است ولی باید ماند و تحمل کرد تا موفق شد. روسیه هم بازار سختی بود ولی بالاخره ماندیم و نتیجه گرفتیم.


عثمان آکسوی دبیرکل مجموعه شرکت های پارس حیات، به عنوان سرمایه گذاری که بیش از سه سال است در ایران فعالیت دارد، گفت: گمرک مواد خام در ایران پایین ولی پوشاک بالاست و در هر صورت ایران برای حمایت از صنعت این تعرفه را گذاشته است. ایران کشوری با سنت کشورداری بسیار کهن قوانین و مقررات منسجمی دارد و به نحوی است که کسی نمی تواند سرخود تصمیم بگیرد و بروکراسی ایرانی به ترکیه نزدیک است. ایرانی ها علاقمند هستند با افزایش تجارت، سرمایه گذاری هم افزایش یابد، اگر ما تولید وصادرات را به ایران ببریم، قطعا به نفع ماست زیرا اگر الان 966 میلیوندلار صادرات داشتیم پس از ورود و تولید در ایران بیش از 4 میلیارد دلار تولید را می توانیم در بازار ایران به فروش برسانیم و صادرات هم از ایران به بازارهای نزدیک ایران انجام دهیم.


او گفت: برندهای ترک در بازار ایران فروش خوبی دارند، با سرمایه گذاری در ایران، مشکلات گمرک کم می شود، توصیه کرد که برای ثبت برند در ایران به زبان فارسی فوری اقدام کنند.


این سرمایه گذار ترک با یادآوری اینکه بین دو کشور مشکل ویزا وجود ندارد، گفت: تا 90روز می توان بدون روادید در ایران اقامت داشت. شرکت های پوشاک می توانند در ایران فروشگاههای زنجیره ای داشته باشند. از شرکتهای ترک در ایران استقبال می شود. 
آکسوی از برخی مشکلات گمرکی در ایران گلایه داشت و گفت: ارزش گذاری ناصحیح در گمرکات ایران هر از گاهی مشکل آفرین می شود. مثلا وقتی کالایی در همه دنیا 2 دلار است، 4 دلار ارزش گذاری می کنند که باید مورد توجه مقامات گمرکی ایران قرار گیرد. 


در ادامه جلسه به سوالات مدعوین در باره قوانین گمرکی، گفت: نمایندگی خارجی، ثبت شرکت، شو لباس، تعرفه های گمرکی، سفر به ایران، امنیت سرمایه گذاری، مشکلات روابط بانکی، قوانین چک، و ... پاسخ داده شد.
در این نشست تاکید شد، مشکل روابط بانکی بزرگترین مشکل برای تجارت ایران است .

تاریخ: شنبه 6 آذر 1395