Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی کشور گفت: رونق صنعت در کشور نیازمند توجه جدی دانشگاه ها به تحقیق و پژوهش های کاربردی است.

به گزارش ذاکرنیوز دکتر علیمردان شیبانی روز چهارشنبه در آیین تقدیر از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد: صنعت ایران آینده درخشانی دارد و طرح های پژوهشی می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.

وی اضافه کرد: باید بپذیریم که کشور ما با مشکلات بی آبی مواجه است و نمی توان روی صنعت کشاورزی تمرکز کرد بلکه توسعه و رونق بخش صنعت را باید مدنظر داشت.


وی بیان کرد: واحدهای صنعتی کشور از حضور تمامی دانش پژوهان و استادان دانشگاهی استقبال می کند و این فرصت برای دانشگاه ها فراهم است تا طرح های پژوهشی خود را با همکاری واحدهای صنعتی بتوانند به شکل تاثیرگذار بکار بگیرند تا بتوانیم آینده درخشان صنعت را همراه داشته باشیم.


وی در ادامه یکی از دغدغه های بخش صنعت را نبود تکنسین به اندازه مورد نیاز عنوان کرد و گفت: دانشگاه ها و مراکز علمی کشورهای پیشرفته در پرورش تکنسین توجه جدی دارند اما در کشورمان کمبود تکنسین به عنوان خلاء موجود بین کارگران و مهندسان کارخانه ها وجود دارد.


وی اضافه کرد: تکنسین ها در پیشرفت صنعت بسیار نقش بسزایی دارند و انتظار می رود دانشگاه ها در پرورش تکنسین ها توجه کنند.


این کارآفرین نمونه کشور با تاکید بر اینکه در دانشگاه های کشور کمتر به پژوهش به عنوان یک منبع درآمدزا توجه شده است گفت: در دانشگاه های آمریکا نزدیک به 17 درصد بودجه از طریق تولید و عرضه طرح های پژوهشی تامین می شود.


* مدیریت صنعت به نسل جوان سپرده شود


نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی کشور با اشاره به اینکه مدیریت در بخش های صنعتی باید به نسل جوان سپرده شود گفت: امروزه با جمعیت عظیم دانش آموختگان مواجه هستیم و فرصت برای اعتماد به این نسل پویا و جوان رسیده است.


شیبانی افزود: کشورمان همانند سایر کشورها گریبانگیر بیکاری است و بدسلیقگی هایی در گذشته وجود داشته که مسیر پیشرفت جوانان مستعد را ناهموار کرده بود اما اکنون بسترها برای اعتماد به نسل جوان و نخبه مهیا است و می توان از علم و انرژی همین پژوهشگران برتر در راستای رونق صنعت و اقتصاد کشور کمک گرفت.


وی اضافه کرد: ایده و علم بانوان دانش آموخته دانشگاهی نیز باید در بخش صنعت بکار گرفته شود ضمن اینکه در حال حاضر شمار دانشجویان دختر کشور به نسبت پسران افزایش چشمگیری داشته است.


* رونق صنعت تنها با کتاب و مدارک دانشگاهی تحقق نمی یابد


وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانش آموختگان مقاطع دکترا و مهندسان اغلب با استفاده از مطالعه کتاب ها به مدارک دانشگاهی رسیده اند گفت: برای ورود به بازار کار به ویژه صنعت و رونق این بخش تنها نمی توان به کتاب ها و مدارک دانشگاهی بسنده کرد بلکه نیاز است دانش آموختگان به صورت عملی نیز بخش های مختلف صنعتی را لمس کنند و در واقع دست آنها هم زیرچرخ صنعت برود.
وی یادآور شد: رونق صنعت کشور نیازمند تعامل دوسویه بین صاحبان صنعت و دانشگاه ها است ضمن اینکه باید ضعف موجود در کمبود تکنسین درصنایع برطرف شود.


* ثروت داریم، استفاده بهینه نداریم


دکتر شیبانی با بیان اینکه کشور ایران در جهان منحصر به فرد است گفت: ایرانیان شایسته بهترین زندگی هستند چرا که بهترین دین را داریم و به لحاظ آب و هوایی و چهار فصل بودن همانند یک قاره است.


وی افزود: باید با اصلاح بدسلیقگی های گذشته در راستای رونق اقتصادی همراه با حفظ استقلال و عزت ایرانی تلاش کنیم.


وی اضافه کرد: 30 سال قبل از کشور ترکیه در صنعت نساجی بسیار جلوتر بودیم اما اکنون عقب ماندیم که دلایلی مختلفی دارد و انتظار داریم پژوهش های دانشگاهی بتواند چرایی این عقب ماندگی را دریابد.


وی افزود: باید از ثروت هایی که داریم به نحو احسن استفاده کنیم و بتوانیم بهترین مسیر را برای زندگی بهتر و فردایی روشن به ویژه در صنعت و اقتصاد مهیا کنیم.
در این آیین از 43 پژوهشگر برتر حوزه دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان تقدیر شد.

تاریخ: شنبه 4 دی 1395