Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

کرج- خبرنگار جام جم: این روزها بحث داغ قاچاق پوشاک و ساماندهی دست فروشان پوشاک در صدر اخبار استان به چشم می خورد برای بررسی بهتر و دقیق تر موضوع به سراغ آقای میراسماعیل صدیق دبیر اتاق اصناف و رئیس اتحادیه پوشاک استان البرز رفتیم تا خوانندگان روزنامه را با ابعاد مختلف این مشکلات آشنا نموده و مسئولین را نیز از این معضلات مطلع نمائیم، البته در کنار تدابیر و تصمیماتی که مسئولین امر اتخاذ می نمایند، همکاری مردم نیز لازمه رفع این معضل را می طلبد. مطالعه این مصاحبه اختصاصی و صمیمانه را برای شما توصیه می کنیم:
افتتاح و راه اندازی شعبات برندهای معروف در صنعت پوشاک در استان البرز در حال گسترش است ارزیابی شما در این خصوص چیست؟
واحدهای صنفی که با عرضه پوشاک با برندهای خارجی در استان البرز به خصوص شهر کرج فعالیت دارند به دلیل داشتن بنیه مالی قوی و تعاملات بسیار خوبی که با تولیدکنندگان خارجی دارند حجم بسیار بزرگی از بازار پوشاک را به خود اختصاص داده اند. البته پیش از این قرار بود این نمایندگی ها مرکز تولید خود را در کشور ایران خصوصاً در هر استانی که فعالیت دارند با هدف اشتغالزایی مستقر نمایند که عملاً این مهم محقق نشد. این نمایندگی ها با سابقه طولانی در این عرصه از راه های رقابت اطلاع دارند و در بهترین نقاط شهر فعالیت می کنند و احتمالاً با خراب کردن بازار نمایندگی خود را جمع کنند و به کشور دیگری ببرند که موجب خارج شدن ارز از کشور می شود، چون تعهدی نسبت به کشور ما ندارند و در کشور خودشان صنعت پوشاک خودشان را نابود کرده اند. اجناس این نمایندگی های همگی از کشورهای خارجی وارد کشور می شوند و بوسیله تبلیغات گسترده ماهواره ای با استقبال خوب مردم مواجه شده و اصناف آن منطقه را به چالش کشیده و موجب بسته شدن واحد صنفی کوچک می شوند. با ضربه ای که این نمایندگی برندها به واحدهای صنفی پوشاک زده اند بسیاری از فروشگاه ها بسته شده و توان رقابت با آنها را ندارند به همین دلیل برخی از مراکز خرید تخلیه شده اند و باعث رکود صنعت پوشاک کشور می شوند. به نظرم حمایت واقعی از تولید کنندگان داخلی می تواند از گسترش چنین نمایندگی هایی که هیچ تعهدی نسبت به اقتصاد کشور ندارند جلوگیری نماید.
داستان پوشاک مارک دار زیر بیست هزار تومان را شما چگونه تفسیر می کنید؟
بسیاری از این اجناس به طور قاچاق وارد کشور می شوند و برخی دیگر نیز با برند تقلبی تولید می شود که با این کار ضربه جبران ناپیذیری به صنعت پوشاک کشور وارد می شود و این محصولات ارزان و برخی هم که از کیفیت لازم برخوردار نیستند، متأسفانه مورد استقبال مردم نیز قرار می گیرد. تا زمانی که تولیدات داخلی نتوانند برندسازی نمایند عملاً نمی توانند در عرصه رقابت با تولیدکنندگان خارجی که بیش از 30 یا 40 سال قدمت دارند رقابت نمایند.
یک منبع مطلع از وجود کارگاه تولید پوشاک در کمالشهر با برند معروف خبر داده است آیا این صحت دارد؟
بله. در کمالشهر و محمدشهر کارگاه هایی وجود دارد که شلوار جین و... با برندهای خارجی تولید می کنند. برند خارجی طی چند سال هزینه کرده و اکنون خریدار ذهن آماده ای نسبت به این برند داشته و کارگاه ها با استفاده از موضوع تولیدات خود را با برند خارجی به فروش می رسانند. در ایران مشکل مواد اولیه، طرح یا نیروی ماهر نداریم بلکه مشکل اصلی در بخش فروش است که برای جلوگیری از این کار نیز با حمایت از تولیدی ها برای راه اندازی شعبات مختلف و تبلیغات موثر از طریق رسانه ها و حتی معرفی محصول به صورت رایگان در رسانه ملی محصول ایرانی به مردم شناسانده شده و با این کار محصولات ایرانی برندسازی شود.
خرید شب عید شهروندان در پیش است چه تدابیری در این خصوص اندیشیده اید؟
مشکلی از بابت کمبود لباس نداریم و به علت رقابت قیمت ها نیز مناسب می باشد حتی به نظر من قیمت پوشاک بسیار پائین است.
برنامه های شما بعد از انتخابات جدید اتحادیه بر اساس چه اولویت هایی خواهد بود؟
اولین اولویت ما بحث آموزش است و کارگاه ها به صورت مستمر تشکیل می شوند، برگزاری کارگاه آموزشی فروشندگان پوشاک (ویژه بانوان) در قالب همایش تحکیم بنیان خانواده نیز در همین راستا برگزار شد، بازدید و ساماندهی واحدهای صنفی، اجرای طرح جمع آوری پوشاک و مانکن های نامتعارف و ارائه خدمات بیشتر به صنف فروشندگان پوشاک از جمله اولویت های این اتحادیه به شمار می روند.
در پایان چه پیامی برای فروشندگان صنف پوشاک دارید:
مشتری مدار باشند و در بحث تعویض لباس با مشتری با احترام برخورد نمایند. در خدمت رسانی به مردم کوشا بوده و خوش رفتار باشند. اگر کسی نارضایتی داشته راهنمایی کنند تا در کمیسیون شکایات و حل اختلاف اتحادیه به صورت رایگان به این موارد رسیدگی می کنیم.

تاریخ: یکشنبه 10 بهمن 1395