Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره فشارهای مالیاتی بر روی واحدهای تولیدی و صنعتی گفت: مالیات مقطوع در کشور ۲۵درصد بوده و دولت بدون اینکه پولی اورده باشد این میزان سود می‌برد که ۷۵درصد سود متعلق به سهامدارانی است که ایجاد ثروت کرده‌اند
در نتیجه من پیشنهاد دادم باید راهکارهایی بررسی شود که سوددهی افزایش یافته تا دولت هم بتواند به ۲۵درصد مالیات خود برسد. در غیراین صورت فشار مالیاتی منجربه فلج شدن واحدهای تولیدی و صنعتی می‌شود و نه‌تنها توان پرداخت ۲۵درصد مالیات را ندارند بلکه این نرخ معوق شده و افزایش می‌یابد. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان این مطلب که در همه دنیا سازمان امور مالیاتی شریک مجانی بخش‌های تولیدی و صنعتی می‌شوند، اظهار کرد: ارائه تسهیلات به ۷۵۰۰ واحد در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید که با کمک نظام بانکی در سراسر کشور و برخی مسئولان در حال تحقق آن هستیم. البته در مجموع تا به امروز بیش از ۲۰هزار و ۵۰۰ واحد موفق به دریافت تسهیلات بانکی شده‌اند. وی با بیان اینکه رقم تسهیلات بانکی اختصاص یافته معادل ۱۴هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است گفت: اما هنوز به سقف ۱۶هزار میلیارد تومانِ پیش‌بینی شده نرسیده‌ایم، این در حالی است که امیدواریم نزدیک به ۳۰هزار واحد صنعتی و تولیدی تسهیلات دریافت کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ارائه تسهیلات جدید بانکی به واحدهای تولیدی و صنعتی تصریح کرد: برای ارائه این تسهیلات، جلساتی با رییس‌جمهوری برگزار و راهکارهایی ارائه شده است. اگرچه نباید از بدهی‌های انباشته دولت به نظام بانکی و معوقات در سال‌های رکود غافل شویم علاوه‌بر این، بدهی برخی شرکت‌های دولتی نیز مسئله دیگری است که باعث شده بانک‌ها زمین‌گیر شوند. به گفته وی، منابع نظام بانکی محدود است، اما معتقدیم که سود ۱۸درصد بسیار بالاست. اگر بخواهیم اسکناس چاپ کنیم، این مسئله تورم‌زاست. خوشبختانه در دولت جدید از ابتدا تاکنون از این مسئله خودداری کردیم و در زمینه استقراض از نظام بانکی نیز عملکرد مناسبی داشته‌ایم. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه اقتصاددانان ترجیح دادند با کاهش نرخ تورم همزمان تمهیدات لازم اندیشیده شود، گفت: برای خروج از رکود از ابتدای سال این اقدامات عملیاتی شد، اما بالاخره باید امکانات لازم نیز فراهم می‌شد هرچند کشور به‌تازگی در شرایط پساتحریم قرار گرفته بود.

فشار مالیاتی بر تولید صحیح نیست
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، صنعت سالانه حداقل باید ۵۰درصد آورده‌اش را از محل سهامداران و ۵۰درصد تسهیلات دریافت کنند. اگر فکر کنیم که با ۸۰درصد تسهیلات بانکی می‌توان سرمایه‌گذاری کرد، این مسئله توجیه‌پذیر نیست. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به نظر فشار مالیاتی بر روی صنعت و تولید صحیح نبوده و در ملاقات و جلساتی که با مسئولان و مدیران سازمان مالیاتی داشتم به این موضوع اشاره کردم. وی با بیان اینکه در همه دنیا سازمان‌های مالیاتی خود را شریک مجانی بخش صنعت و تولید می‌دانند ادامه داد: مالیات مقطوع در کشور ۲۵درصد بوده که ۷۵درصد متعلق به سهامدارانی است که ایجاد ثروت کرده‌اند در نتیجه من پیشنهاد دادم باید راهکارهایی بررسی شود که سوددهی افزایش یافته و دولت هم بتواند به ۲۵درصد مالیات خود برسد. به گفته این مقام مسئول، فشار مالیاتی منجر به فلج شدن واحدهای تولیدی و صنعتی می‌شود. در حال حاضر نه تنها تولیدکنندگان توان پرداخت ۲۵درصد مالیات را ندارند بلکه این نرخ معوق شده و افزایش می‌یابد. نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: اینجانب معتقدم سازمان امور مالیاتی به این امر واقف است که فشار بر واحدهای صنعتی تولیدی کاهش یابد اما به این علت که سازمان گسترده‌ای است مشکلاتی هم در این مورد وجود دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه درخواست‌هایی در راستای کاهش فشار مالیاتی به مسئولان این سازمان ارجاع داده‌ایم، گفت: این تلاش نتیجه داد و در حال حاضر مالیات برخی از این واحدها قسط‌بندی شده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه مشکل این واحدها را با وزیرامور اقتصادی و دارایی مطرح کرده و خواستار نهادینه کردن قاعده کلی در این باره شده‌ایم، ادامه داد: وزیر امور اقتصادی و دارایی در این باره اعلام کرد که محدودیت‌هایی وجود دارد بود و در زمینه مالیات تولیدکنندگان طبق قوانین عمل می‌کند در نتیجه در این میان تولیدکنندگان شناسنامه‌دار متضرر می‌شوند. به گفته این عضو کابینه دولت یازدهم، مشکل مالیاتی ازجمله مشکلاتی است که هنوز نتوانسته‌اند فکری برای آن بکنیم.


توانایی برای در تکمیل پروژه‌ها
نعمت‌زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه سال گذشته، نرخ رشد سرمایه‌گذاری منفی ۱۵درصد بوده است، گفت: در ۹ماه امسال در حدود ۴۳۰۰ واحد نیمه‌تمام که برخی از آنها از چند سال گذشته نیمه‌تمام مانده بودند تکمیل و راه‌اندازی شده در نتیجه این موضوع بیانگر حضور پررنگ بخش خصوصی است. به عبارتی اگرچه امروز شرایط برای بخش خصوصی کمی سخت شده است اما با کاهش خفقان ارتباطات بین‌الملل ایران به آینده امیدوار است. وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات صنعت و تولید در کشور کمبود سرمایه است ادامه داد: بخش خصوصی توانایی اتمام پروژه‌های نیمه تمام را دارد اما در عین حال نیازمند تسهیلات بانکی هستیم بنابراین حتی در این شرایط مردم با امیدواری به آینده سرمایه‌گذاری می‌کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نرخ رشد صنعت در امسال اعلام کرد: پیش‌بینی ما این است که در سال ۹۵ نرخ رشد صنعت در کشور بین ۵تا ۶درصد باشد که تا خرداد سال آینده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی محاسبه خواهد شد.
وی در مورد صنعت‌های پیشران گفت: خوشبختانه صنعت خودرو با ۳۸درصد رشد تولید در کل خودروهای کشور همراه بود و در مورد سواری با بیش از ۴۰درصد رشد همراه بودیم. صنعت فولاد هم از لحاظ تولید و قیمت از رکود دوساله گذشته خارج شده است. اگر با برخی مسائل روبه‌رو نبودیم، می‌توانستیم تا ۸ درصد رشد صنعت را نیز داشته باشیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اینکه این وزارتخانه برنامه راهبردی و استراتژی برای تمام بخش‌های تولید و صنعت و تجارت دارد، گفت: برنامه راهبردی و استراتژی این وزارتخانه در ۳ بعد صنعت، معدن و تجارت در قالب افتصاد مقاومتی تهیه و چاپ شده و امروز اجرا می‌شود. این برنامه راهبردی در انواع صنایع همچون نساجی و خودرو به صورت جزیی‌تر تهیه شده است. نعمت‌زاده درباره پیش‌بینی افزایش ۱۰میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از وظایف تعیین شده وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و افزود: در ۹ ماه امسال در حدود ۱۰درصد افزایش صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌ایم که البته این میزان به علت کاهش قیمت‌های جهانی است. اما می‌توان گفت واحدها تلاش خود را کرده و صادرات انجام شده اما از این پیش‌بینی نصف آن را محقق کردیم. وی در پاسخ به این سوال که از ادغام این وزارتخانه رضایت دارید گفت: من معتقدم این اقدام بهترین تصمیمی بود که تا به امروز گرفته شده، این اقدام باعث شد در یک دوره صنایع و صنایع سنگین ادغام و در دوره بعدی معادن و فلزات ادغام شوند. همچنین در برنامه پنجم توسعه، کاهش وزارتخانه‌های صنعتی پیش‌بینی شده بود که این امر نیر اتفاق افتاد در نتیجه ایده درستی بوده و در تمامی کشورهایی که رو به پیشرفت صنعتی هستند این اتفاق افتاده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تعرفه‌ها را تا اوایل اسفند سال جاری جمع بندی خواهیم کرد افزود: ما هر سال ۱۰ جلسه با معاونان، انجمن‌ها و تشکل‌ها برگزار کرده و نظر آنان رابرای وضعیت تعرفه‌ها می‌پرسیم این در حالی است که امروز در حدود ۷۳۰۰ رقم تعرفه وضع شده داریم که بر روی گروه کالایی وضع نشده و برای کالا به کالا تعیین می‌شوداین عضو کابینه دولت یازدهم به کاهش تعرفه واردات پوشاک و پارچه اشاره کرده و با بیان اینکه کاهش این تعرفه ارتباطی به پوشاک ندارد گفت: پیش از این ۱۴ طبقه تعرفه‌ای داشتیم اما دولت برای تسهیل امور و روانسازی فضای کسب و کار اقدام به صدور مصوبه‌ای کرد که در آن، هر سال از تعداد تعرفه‌ها کاسته می‌شود در نتیجه بنا بر پیش‌بینی‌های انجام شده قرار بود این تعداد تعرفه در سال ۹۶ به ۶ طبقه برسد که امسال به ۸ طبقه رسیده و معتقدم بهتر است کمتر از این میزان نشود چرا که بخش بازرگانی و صنعت کشور ظرفیت کاهش این تعداد تعرفه را ندارد.

نعمت‌زاده درباره صادرات مواد غذایی و مصالح ساختمانی گفت: در زمینه صادرات صنایع غذایی شرایط خوبی داشته‌ایم، اما متاسفانه در حوزه مصالح ساختمانی همچون سیمان، گچ، کاشی، سرامیک و آهک به خاطر رکود ساخت‌وساز در داخل با رشد چندانی روبه‌رو نبودیم. وی در مورد اهمیت خودرو بیش از سایر صنایع از نگاه وزارتخانه و دولتی بودن آن گفت: این‌گونه نیست. خودروسازی ما دولتی نیست، ما به‌عنوان حاکمیت سیاست‌گذاریم و این مسئله شامل بخش خصوصی و دولتی می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه سازمان گسترش با رنو قراردادی امضا کرده و ایران‌خودرو و سایپا نیز قراردادهای مجزا بسته‌اند و از سوی دیگر نیز شرکتی به نام نگین‌خودرو واردات را انجام می‌دهد به همین دلیل نگرانی‌هایی درباره زمینه آینده بازار خودرو وجود دارد بیان کرد: ایران‌خودرو و سایپا مذاکراتی را انجام داده‌اند، اما نه قراردادی امضا کرده و نه قراردادی خواهند بست. وی ادامه داد: ما معتقدیم آرای مختلف می‌تواند به ضرر کشور تمام شود، به همین دلیل سازمان ایدرو را که سهامدار این دو خودروساز نیز هست با رنو وارد مذاکره کردیم که هم برای تولید داخل و سرمایه‌گذاری مشترک و نیز در در صورت لزوم برای واردات اقدام کنند. نگین‌خودرو نیز بخش خصوصی است که از سال‌ها قبل فعال بوده و واردات را انجام می‌داده است. قرار بر این شده که نگین‌خودرو نیز زیر نظر مشارکت ایدرو و رنو کار خود را انجام دهد و با حفظ استقلال سهام عمده آن زیرمجموعه کار تلقی می‌شود. نعمت‌زاده در پاسخ به اینکه مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای شفافیت سامانه تجارت و همچنین دارا بودن گمرک از پنجره واحد که منجر به ایجاد مشکلاتی می‌شود خاطرنشان کرد: هیچ اختلافی بین این دو وجود ندارد، علاوه بر این با توجه به آیین‌نامه‌ای که ۳ ماه پیش تصویب شد سامانه تجارت را طراحی کردیم که تمامی اطلاعات مربوط به تجارت در آن وجود دارد. همچنین گمرک نیز سامانه جامع گمرکی ایجاد کرد. پیش از این مباحثی مربوط بر این وجود داشت که این دو یکی شوند اما این کار منطقی نبود چرا که گمرک کار تخصصی خود را انجام می‌دهد و ما نیز به‌عنوان مسئول تجارت باید مسائل کلان را ببینیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نزدیک به ۱۲ سامانه برای دولت الکترونیک پیش‌بینی شده است. اگر تمام فعالیت‌های دولت به شکل الکترونیک انجام شود شامل ثبت احوال، ثبت اسناد، بانک‌ها و غیره می‌شود. ما خودمان در وزارت صنعت، معدن و تجارت سامانه انبارها و سامانه شناسه کالا را داریم.
وی اقدام به ارائه آماری مربوط به قاچاق کالا کرده و گفت: آنهایی که میگویند قاچاق کالا از ۱۵ تا ۲۴ میلیارد دلار بوده باید گفته‌های‌شان با سند همراه باشد. آمار ارائه شده درباره قاچاق دارای مبنای محاسباتی است قاچاق از طریق ته‌لنجی‌ها است که قاچاق را افزایش می‌دهد اما خوشبختانه آیین‌نامه مربوط به آن با کمک استانداری‌ها، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تهیه شده و در حال حاضر در کمیسیون مربوطه در دولت قرار دارد که اگر تصویب شود می‌تواند شرایط بسیار بازدارنده‌ای را ایجاد کند

تاریخ: سه شنبه 12 بهمن 1395