Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
بازار ساحلی آستارا از بزرگترین بازارهای کشور است و به سبب موقعیت مرزی این شهرستان، کالاهای وارداتی بیش از کالاهای داخلی به چشم می خورد، اما با توجه به آنکه عمده مغازه های این بازار به پوشاک فروشان اختصاص دارد، تولید پوشاک ایرانی و عرضه آن می تواند رونق بازار و تولید داخلی را در پی داشته باشد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، تولید کالاهای داخلی با کیفیت، زمینه ای برای تحقق اقتصاد مقاومتی است و این دغدغه ای است که کارشناسان اقتصادی در تمامی بخش ها بر آن صحه گذاشته اند. حال حمایت از کالای داخلی مقوله ای است که به آن توجه چندانی نمی شود و فرهنگ خرید کالای داخلی به جای کالای خارجی در جامعه ما رنگ باخته است. وجود بازارهای مختلف در اقصی نقاط کشور زمینه ای برای رونق بخشی به تولیدات داخلی است و حال، بازار بزرگ ساحلی آستارا با توجه به اهمیت خود چقدر در این راستا موفق عمل کرده است؟ 

 

* لزوم نهادینه سازی فرهنگ خرید کالای ایرانی بین مردم 


دروازه مرزی شهرستان مرزی آستارا از سال 1368 برای اتباع دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به منظور انواع تبادلات اقتصادی و رفاهی گشوده شده است و در پی رونق تجارت مرزی، از سال 1377 در نزدیکی سواحل دریای خزر در حومه شهر آستارا، 900 واحد مغازه یا غرفه برای ساماندهی مبادلات مرزنشینان ساخته شده و با رونق مبادلات مرزی در شهر آستارا طی 10 سال اخیر، اطراف بازار ساحلی و مرزی آستارا حدود 60 پاساژ و بیش از یک هزار و 500 مغازه احداث شده که وجود این میزان واحد تجاری، نشانگر رونق این بازار در شمال غربی استان گیلان است. 

عمده کالای عرضه شده در بازار آستارا پوشاک است طوری که 900 واحد تجاری در این شهرستان را به خود اختصاص داده است.  به سراغ مهدی قانع یکی از بازاریان عرضه کننده پوشاک در شهرستان آستارا می روم تا از وضعیت خرید و فروش کالای داخلی در این بازار بشنوم. وی می گوید: اکثر اجناسی که در این بازار به فروش می رود، وارداتی است. 


وی با اشاره به اینکه پوشاک تولیدی کشورهای ترکیه و چین بیشتر در این بازار به چشم می خورد، افزود: اگر کیفیت پوشاک داخلی ارتقاء یابد، توان رقابت با کالاهای خارجی را پیدا خواهد کرد و آن موقع می توان زمینه را برای حمایت از تولید ملی فراهم کرد. 


وی اضافه کرد: در یک دوره خاصی، پوشاک ایرانی را در ویترین مغازه ام عرضه کردم ولی به سبب عدم استقبال از سوی مشتریان، مجبور شدم در یک حراجی بهاره زیر قیمت خرید بفروشم. 


یکی از مشتریان این مغازه نیز در ادامه گفت: متاسفانه فرهنگ خرید کالای ایرانی بین مردم نهادینه نشده است و همچنان به کالای ایرانی به عنوان یک کالای با کیفیت پایین نگاه می شود. 


رضا ساسانیان ادامه داد: یکبار علی رغم میل باطنی بنا به اصرار همسرم یک پیراهن با مارک ایرانی را دو سال پیش از بازار ساحلی آستارا خریدم و در حال حاضر آن پیراهن با وجود استفاده مکرر کیفیت خود را حفظ کرده است. 


وی تصریح کرد: باید اندکی نوع نگاه های خود را به سمت کالای ایرانی تغییر بدهیم چرا که یکی از راه های ارتقاء کیفیت کالای ایرانی، حمایت مصرف کننده از کالا است. 

 

* ضرورت راه اندازی واحدهای بزرگ تولیدی پوشاک در آستارا 


رئیس اتاق اصناف شهرستان آستارا نیز در این ارتباط به ایرنا گفت: با اعمال محدودیت در ورود کالاهای خارجی و مقابله با پدیده شوم قاچاق، می توان به حمایت از کالای داخلی به خصوص پوشاک ایرانی برخاست. 


عارف باباش پور با اشاره به اینکه در تولید پوشاک به اصل صادرات محوری آن باید توجه کرد، افزود: دولت با اعطای تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین به سرمایه گذاران کارگاه های تولیدی پوشاک، می تواند گام موثری در راستای حمایت از تولید داخلی بردارد. 


رئیس اتحادیه پوشاک فروشان شهرستان آستارا نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: بازار ساحلی آستارا بهترین بستر برای عرضه پوشاک داخلی است ولی متاسفانه این شهرستان مرزی و توریستی از وجود کارگاه های بزرگ تولیدی محروم است. 


اسماعیل محسنی با اشاره به اینکه روزانه به صورت میانگین یک هزار کیلوگرم پوشاک به صورت چمدانی از مرز زمینی آستارا وارد کشور شده و از طریق بازار ساحلی این شهرستان عرضه می شود، تصریح کرد: اگر با حمایت دولت واحدهای بزرگ تولیدی در شهرستان آستارا راه اندازی شود، می توان از طریق این واحدها ضمن اشتغالزایی زمینه صادرات پوشاک را نیز به واسطه موقعیت مرزی آستارا فراهم کرد. 
وی افزایش افسار گسیخته اجاره بهای مغازه های بازار ساحلی را به عنوان یکی از مشکلات بزرگ بازاریان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر برخی از مغازه داران ماهیانه 60 میلیون ریال اجاره بها پرداخت می کنند که این امر، مشکلاتی را در چرخه اقتصادی بازار آستارا ایجاد کرده است. 


محسنی ادامه داد: تعدادی از واحدهای کوچک در حوزه تولید پوشاک فعالیت می کنند که به علت عدم ساماندهی و نداشتن پروانه کسب، از تعداد و میزان تولید روزانه آنها اطلاعاتی در دست نیست. 


بابک نوری سرپرست صندوق کارآفرینی امید آستارا نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با پرداخت سه میلیارد و 700 میلیون ریال تسهیلات، 9 کارگاه کوچک تولیدی پوشاک با اشتغالزایی برای 30 در شهرستان فعالیت خود را آغاز کرده اند. 


محمد احمدی مقدم رئیس اداره تعزیرات حکومتی آستارا نیز اظهار کرد: در آذر و دی ماه امسال ، پس از کشف و ضبط چهار هزار و 115 ثوب انواع البسه قاچاق از خودروهای سواری در ایستگاه بازرسی قلعه در محور اردبیل -آستارا، 10 عامل قاچاق دستگیر و پرونده متهمان در شعبه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز اداره تعزیرات حکومتی شهرستان بررسی شد. 


وی اظهار کرد: پس از احضار متخلفان، شنیدن دفاعیات آنها و تکمیل تحقیقات مربوط به پرونده، تخلف در حمل کالای قاچاق محرز و متخلفان با استناد به ماده 22 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به پرداخت 282 میلیون و 417 هزار و 219 ریال جزای نقدی محکوم شدند. 


بازارهای گلیم و پوشاک دو نقطه مقابل هم در شهرستان آستارا هستند. در حوزه گلیم بافان، به اندازه کافی شاهد تولید گلیم در شهرستان آستارا هستیم ولی متاسفانه نبود بازار عرضه، مشکل جدی بر سر راه هنرمندان گلیم باف این شهرستان به وجود آورده است، اما در حوزه پوشاک با وجود بستر مناسب برای عرضه، واحدهای تولیدی بزرگ که بتواند پاسخگوی نیازهای موجود باشد، وجود ندارد. 


آستارا با 86 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده و حدود پنج هزار واحد تجاری در این شهرستان فعالیت می کنند که 900 واحد آن اختصاص به پوشاک فروشان دارد.

تاریخ: یکشنبه 17 بهمن 1395