Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت: گمرک خود را با سامانه جامع تجارت و زیرسامانه صدور یکپارچه مجوزها، منطبق کند تا دستگاه های فنی گرفتار بروکراسی زیادی نشوند.
برای جلوگیری از بروکراسی اداری ، گمرک با سامانه جامع تجارت هماهنگ باشد

به گزارش شاتا؛ مجتبی خسروتاج گفت: براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت موظف است سامانه طرح جامع تجارت را که شامل تجارت داخلی و خارجی است راه اندازی کند، در این سامانه، زیرسامانه یکپارچه سازی مجوزها هم برای دستگاه هایی پیش بینی شده که از نظر کیفی و فنی باید در بحث تجارت اظهارنظر کنند.
وی افزود: فعالان اقتصادی برای اینکه بصورت برخط بتوانند در خصوص مجوزهای مورد نیاز تجارت با دستگاه های مرتبط در تماس باشند وارد سامانه یکپارچه سازی مجوزها می شوند ضمن اینکه دستگاه های ذی ربط نیز بصورت آنلاین نظر خود را در این سامانه اعلام می کنند.
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در پنجره واحد گمرکی، گمرکات بیشتر در بخش تجارت خارجی فعال بودند و در همان سامانه در بخش کنترل فنی، ارتباطات خود را با دستگاه های نظر دهنده برقرار می کردند گفت: در نامه اخیرا وزیر صنعت خطاب به وزیر اقتصاد اعلام آمادگی شد که براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سامانه یکپارچه سازی مجوزها راه اندازی شده و گمرکات کشور هم می توانند از این سامانه استفاده کنند البته این به معنی نفی آنچه که امروز گمرکات انجام می دهند نیست بلکه به موازات کاری که انجام می شود گمرکات باید خود را هماهنگ و از سامانه یکپارچه مجوزها استفاده کنند.
خسروتاج گفت: هم اکنون گمرکات از دستگاههای صادرکننده مجوز بصورت برخط استعلام می کنند و در سامانه ثبت سفارش و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز این کار انجام می شود در حالیکه دستگاه های کنترل کننده فنی و کیفی، اعتقاد دارند فقط با یک سامانه کار کنند و نباید مرتب به دستگاه های مختلف پاسخ دهند از این رو بر اساس قانون سامانه یکپارچه سازی مجوزها پیش بینی شده تا همه دستگاه های نیازمند به آن مرتبط شوند.
وی ادامه داد: هم اکنون 12 دستگاه صادرکننده مجوز به سامانه یکپارچه صدور مجوزها متصل هستند که از جمله آن سازمان دامپزشکی، سازمان قرنطینه نباتی، وزارت بهداشت، موسسه استاندارد، سیستم ثبت سفارش وزارت صنعت، وزارت نیرو و سازمان انرژی اتمی هستند که از این دستگاه ها درباره برخی کالای وارداتی استعلام می شود.
خسروتاج با بیان اینکه تاکید قانون گذار این است که برخورد با قاچاق بصورت سیستمی و جامع از آنسوی مرزها تا وارد شدن، محل و نقل، انبار و شبکه توزیع انجام و فرآیند کار از طریق سامانه رصد و کنترل شود گفت: سامانه گمرکات کشور فقط کالاهای وارداتی و صادراتی کشور را کنترل می کنند اما آنچه که در انبارها وجود دارد، آنچه که در میان راه ها تبادل و آنچه که در سطح عرضه وارد می شود در سامانه گمرکات کشور وجود ندارد از این رو قانون گذار سعی کرده با سامانه جامع تجارت هم تجارت داخلی و هم تجارت خارجی را پوشش دهد تا رصد کالا در بازار داخل بخوبی انجام شود ضمن اینکه بتوان کالای قاچاق را از غیرقاچاق به راحتی تشخیص داد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اینکه گروه های کالایی لوازم آرایشی و بهداشتی ، پوشاک، لوازم خانگی ، تلفن همراه و دخانیات بیشترین فراوانی قاچاق را داشتند گفت: در 5 کمیته بررسی های لازم روی این گروه های کالایی انجام شد و تا 25 بهمن گزارش کارشناسی آنها نهایی می شود البته تمامی این گروههای کالایی مشمول کد شناسایی می شوند که باید کد شناسایی ازجانب فعالان اقتصادی روی این کالاها نصب شود.
وی در پاسخ به این پرسش که موادی از مصوبه جدید دولت درباره قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فقط مشمول کالاهای صادراتی می شود نه وادراتی گفت: بخش عمده آیین نامه ها و مصوبات درباره کالای وارداتی و نحوه برخورد با آن است از این رو مصوبه اخیر هیئت دولت بیشتر به صادرات اختصاص دارد که به نوعی آیین نامه های قبلی را تکمیل می کند.
خسروتاج گفت: در آیین نامه های قبلی در باره نحوه واردات و شناسایی کالاهای قاچاق وارداتی، راهکارها مشخص شده و مشکلی در این باره نداریم.

تاریخ: سه شنبه 19 بهمن 1395