Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ریزی جامع برای تسهیلات دهی به واحدهای صنفی-تولیدی خبر داد و گفت: در حال تهیه طرح جامعی هستیم که واحدهای تولیدی صنفی نیز بتوانند از تسهیلات رونق تولید بهره‌مند شوند.

به گزارش صمت، محمدرضا نعمت‌زاده که برای گشایش پروژه‌های صنعتی و تولیدی به استان مرکزی سفر کرده بود با اعلام این خبر خوش برای فعالان صنفی-صنعتی اظهار کرد: تا کنون ۲۱هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی از محل طرح رونق تولید که با همکاری بانک مرکزی به اجرا درآمده است بیش از ۱۵هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند. البته پیش‌بینی می‌شود سقف تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی به ۲۰هزار میلیارد تومان برسد. قائم‌مقام ستاد اقتصاد مقاومتی افزود: در استان مرکزی نیز ۹۴۸واحد صنعتی رقمی معادل ۶۰۰میلیارد تومان وام برای احیا و رونق تولید دریافت کرده‌اند. وی با تاکید بر ضرورت توجه به توسعه صادرات در طرح‌های توسعه کارخانه‌ها ادامه داد: در بسیاری از صنایع روزگاری واردکننده بودیم و امروز با خوداتکایی و تلاش توانسته‌ایم تولید مطلوب و باکیفیت و توان صادراتی داشته باشیم. این عضو کابینه دولت یازدهم خرید مدت‌دار برای تولیدکنندگان را از دستاوردهای برجام برشمرد و تصریح کرد: تولیدکنندگان در موارد ویژه و با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانند برای طرح‌های بازسازی، نوسازی و توسعه‌ای از یوزانس‌های ۳ ساله استفاده کنند. نعمت‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات کارخانه‌ها و کارگران تصریح کرد: بیش از ۹۵هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد که برخی از آنها با مشکلاتی مواجه‌اند و این مسائل از سال‌های دور تاکنون وجود داشته است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلات کارخانه‌های اسپیدال، هپکو، مقره‌سازی ایران و چند کارخانه دیگر تاکید کرد: برخی از کارخانه‌ها مشکلات فنی و برخی دیگر مشکلات مدیریتی یا ساختاری دارند که با تلاش و رایزنی، این مشکلات هرچه سریع‌تر برطرف خواهد شد.
مهندس نعمت‌زاده همچنین با اشاره به نامه اخیر خود به گمرک تصریح کرد: هیچ کشمکشی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک وجود ندارد و براساس قانون، مسئولیت سامانه جامع گمرک برعهده گمرک و مسئولیت سامانه جامع تجارت بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. با توجه به اینکه سامانه جامع تجارت راه‌اندازی شده، از این پس فعالیت‌هایی که با همکاری گمرک در سامانه جامع گمرک در حوزه تجارت انجام شود، از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری می‌شود. این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان این مطلب که وزارت نیرو از تولیدکنندگان انرژی برق، حمایت می‌کند و برق را با قیمت بالا خریداری کرده و با قیمت ارزان به مردم می‌فروشد تا تولید برق برای تولیدکنندگان بخش خصوصی مقرون‌به‌صرفه باشد، خاطرنشان کرد: مشکل عمده یارانه‌ای است که باید از خزانه عمومی تامین شود و این روند کمی کند است. با تمهیدات اندیشیده شده قیمت تمام‌شده کاهش‌یافته و شرایط تولید برق برای صنعت بیش‌ازپیش فراهم می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تلاش انجام شده برای احیای واحدهای صنعتی افزود: در بازدیدهای انجام‌شده تاکنون، مشخص‌شده با وام رونق تولید ۳۰۰واحد صنعتی افزایش تولید داشته‌اند و برای بیش از ۳هزار و ۹۰۰ نفر اشتغال جدید ایجاد شده است. وی استان مرکزی را یکی از استان‌های پیشرو در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: وام پرداخت‌شده برای رونق تولید با نظارت کامل، صرف توسعه صنعتی شده و مدتی زمان باید صرف شود تا این نقدینگی به تولید تبدیل شود. مهندس نعمت‌زاده سیستم نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به حساسیت‌های رهبر معظم انقلاب درباره نحوه هزینه‌کرد تسهیلات رونق تولید، دولت نیز روی این تسهیلات حساس است و پیگیر نحوه هزینه آن است که این برنامه نظارتی می‌تواند از سوی بانک‌ها نیز برای نظارت بر سایر تسهیلات مورد استفاده قرار گیرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برخی صنایع استان مرکزی نیز تصریح کرد: برخی صنایع بزرگ چون هپکو به دلیل مدیریت بد با مشکل مواجه شدند که با برنامه‌ریزی انجام شده به‌زودی به مدیرانی که اهلیت دارند واگذار می‌شود. این عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه این جلسه با اشاره به راه‌اندازی برخی صنایع در دولت گذشته بدون در نظر گرفتن توجیه اقتصادی افزود: برخی از این طرح‌های صنعتی، اصلاح‌شده و درباره سایپا در خمین نیز با هماهنگی انجام‌شده با گروه مادر در تلاشیم خط تولید خودرو در سایپا خمین را از اوایل سال آینده راه‌اندازی کنیم. به گفته وی، برای راه‌اندازی پتروشیمی خمین پیگیری‌های لازم برای تصویب ایجاد شهرک تخصصی پتروشیمی در هیات دولت انجام‌شده و درباره واحد نساجی خمین نیز با بانک صنعت و معدن مذاکره شده تا تسهیلات لازم برای بازسازی، نوسازی و راه‌اندازی دوباره این کارخانه اختصاص یابد. جانشین فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی اظهار امیدواری کرد با راه‌اندازی این ۳ کارخانه بزرگ مشکل اشتغال شهرستان خمین برطرف شود.

تاریخ: یکشنبه 24 بهمن 1395