Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
بعد از آتش‌سوزي در ساختمان پلاسكو درگيري‌ها درباره نحوه واگذاري واحدهاي صنفي در مجتمع‌هاي تجاري آغاز شد.

 اتحاديه پوشاك چهارشنبه هفته گذشته براي نحوه فعاليتش در شرايط بحران پلاسكويي‌ها نقشه راهي را ترسيم كرد؛ قبل از ريزش ساختمان پلاسكو اتحاديه پوشاك تهران با سرمايه‌گذاران خارجي و بين‌المللي نشست‌هاي مشتركي را برگزار و تفاهمنامه‌هاي مختلفي را به امضا رساند. حالا با برهم خوردن شرايط براي صنف‌هاي توليدي پوشاك قرار است براي بازگشت سرمايه اين خسارت‌ديدگان واحدهاي صنفي توليدي نيز پا در عرصه‌هاي بين‌المللي بگذارند و در اين راستا با همتايان خود به توليد پوشاك بپردازند.

از ديگر مسووليت اجتماعي درنظر گرفته شده از سوي اتحاديه پوشاك براي خسارت‌ديدگان پلاسكويي عبارت است از:

1) در اختيار قراردادن وكيل حقوقي

2) پيگيري امور در بخش‌هاي بانكي (معوق كردن خدمات بانكي براي بدهكاران)

‌3) ارائه خدمات بيمه‌يي براي آسيب‌ديدگان پلاسكو

4) ميدان دادن به توليدكنندگان پلاسكو در تفاهمنامه‌هاي بين‌المللي.

در اين زمينه رييس مركز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاك تهران درباره شايعات مطرح شده مبني بر اخذ اجاره‌بها از واحدهاي صنفي پلاسكو به «تعادل» گفت: با استقرار واحدهاي صنفي پوشاك پلاسكو در مجتمع نور گفته مي‌شود كه قرار است اجاره‌بهايي از اين افراد اخذ شود اما اين حرف‌ها در حد شايعه است و گروه بنياد مستضعفان هزينه اجاره‌بهاي اين واحدهاي صنفي را تقبل كرده است.

همچنين در راستاي ساماندهي و اعطاي وام به واحدهاي صنفي پلاسكو كارگروهي توسط دولت و وزرا تشكيل شد.

محمد جواد صدق‌آميز درباره سرنوشت وام‌هاي دولتي به پلاسكويي‌ها اظهار كرد: بسته حمايتي كه قرار بود توسط ارگان‌هاي مختلف پرداخت شود، به تصويب رسيده است، اما تزريق اين منابع نيازمند يك سري زيرساخت‌هاست. درحقيقت براي اجرايي شدن بسته حمايت دولتي ما نيازمند يك سري زيرساخت‌ها هستيم كه اميدواريم با فراهم‌سازي اين زيرساخت‌ها شاهد اتفاق‌هاي خوبي باشيم.

وي با اشاره به خسارت ديدن واحدهاي صنفي پلاسكو گفت: به هرحال در ماه‌هاي پاياني سال 95 ما شاهد نابود شدن 600 واحد صنفي بوديم، به هر حال براي تزريق منابع آسان وارزان قيمت به اين واحدهاي صنفي خسارت ديده اتحاديه برآوردهايي را انجام داده است. در حقيقت نخستين اقدام اتحاديه اولويت‌بندي واحدهاي خسارت ديده پلاسكو بوده است. در هرحال بررسي اين نوع موضوع‌ها كار آساني نيست. درواقع شناسايي واحدهاي صنفي و ميزان خسارت آنها و جمع‌بندي اين نوع آمار و ارقام كار دشواري بود.

صدق آميز با اشاره به دشواري جمع‌بندي واحدهاي صنفي خسارت ديده اظهار كرد: يكي از دغدغه‌هاي ما اين بود كه جمع‌بندي اطلاعات از واحدهاي صنفي آسيب ديده پلاسكو به بيش از دو ماه به طول مي‌انجامد اما خوشبختانه با همكاري ديگر سازمان‌ها و اتاق اصناف توانستيم اين اطلاعات را كمتر از زمان ذكر شده اعلام و جمع‌بندي كنيم.

 

 وام 500 ميليوني براي كسبه‌هاي خسارت‌ديده


 اين فعال تشكلي در پاسخ به اين پرسش كه چه ميزان منابع براي آسيب ديده‌هاي پلاسكو از سوي دولت در نظر گرفته شده است، عنوان كرد: در كل 500 ميليون تومان براي واحدهاي صنفي خسارت ديده درنظر گرفته شده، 300 ميليون از اين منابع به تصويب بانك مركزي رسيده و 100 ميليون ديگر نيز قرار است از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت به اين خسارت ديدگان تعلق گيرد و همچنين 100ميليون ديگر نيز جز آن دسته منابعي است كه گفته مي‌شود از طرف وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي به اين آسيب ديدگان تعلق گيرد.

البته به تناسب پرداخت اين منابع شرايط مختلفي وجود دارد. صدق آميز گفت: براساس وام‌هايي مطرح شده از سوي ارگان‌هاي مختلف، وزارت صنعت شرايط پرداخت وام را اينگونه اعلام كرد كه از مجموع 100 ميليون تومان 30 درصد آن بلاعوض و مابقي با بهره 4 تا 7 درصد به تصويب رسيده است. البته وامي كه قراراست از سوي وزارت كار به واحدهاي صنفي پلاسكويي تعلق گيرد به دليلي برخي از شروط شايد شامل حال همه نشود اما در كل اميدواريم اين فعالان صنفي بتوانند با ارائه اين نوع خدمات كار خود را آغاز كنند.

 

 اعطاي وام تنها مُسكن است


رييس مركز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاك تهران در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين منابع درنظر گرفته شده از سوي دولت مي‌تواند از مشكل خسارت ديدگان بكاهد، گفت: به هرحال خسارت‌هاي وارد شده به اين واحدهاي صنفي بيش از اينهاست.

درحقيقت، اعطاي وام كه نمي‌تواند مسير درستي براي اين خسارت ديدگان باشد، اين وام‌ها مُسكني براي واحدهاي صنفي خسارت ديده محسوب مي‌شود كه در ادامه مسير چالش‌برانگيز است. درحقيقت اعطاي وام تنها مشكلات را كمي به عقب مي‌اندازد، اما اميدواريم كه اين فعالان كسب و كار در آينده نزديك بتوانند به چرخه كسب و كار بازگردند.

 

 اتاق اصناف؛ بهترين نمونه‌ مديريت بحران


صدق‌آميز در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: پروسه جانمايي كسبه پلاسكو با نظارت نمايندگان كسبه پلاسكو، اتحاديه پوشاك و اتاق اصناف ظرف ۳ شبانه‌روز همراه با واگذاري‌هاي موقت انجام شد و اكنون برخي واحد‌ها فعاليت خود را شروع كرده‌اند.

وي درباره وضعيت جانمايي كسبه پلاسكو در محل جديد اظهار كرد: يكي از بهترين نمونه‌هاي مديريت بحران توسط اتاق اصناف به نمايش گذاشته شد و معتقديم اتخاذ تصميم‌هاي درست براي كسبه پلاسكو از ايجاد جو رواني در بازار پوشاك جلوگيري كرد. وي افزود: در همان ابتدا حادثه پلاسكو مطرح شد كه بازار شب عيد به خطر مي‌افتد، به همين منظور در مرحله اول آن جو كنترل شد و اطلاع‌رساني لازم در اين خصوص انجام گرفت.

 

 تمام واحدهاي توليدي مملو از جنس هستند


رييس مركز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاك تهران با اشاره به جايگاه مهم كسبه پلاسكو در توزيع پوشاك توليد داخلي در صنف مردانه گفت: مجموع اجناسي كه مي‌توانست داخل پلاسكو باشد حداكثر ۱۵۰ ميليارد تومان بود اما در بازار شب عيد كشور گردش مالي بيش از ۱۰ هزار ميليارد تومان وجود دارد كه گردش مالي موجود در پلاسكو نمي‌تواند باعث بر هم خوردن اين بازار شود.

وي يادآور شد كه جايگاه پلاسكو به عنوان بزرگ‌ترين توزيع‌كننده پوشاك مردانه مورد توجه است و بايد در نظر داشت كه ۴۰ درصد خريد و فروش پوشاك كشور محدود به 5. 1 ماه پاياني سال يعني در ايام عيد است.

رييس مركز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاك تهران تاكيد كرد: صنعت پوشاك در شرايط ركودي به سر مي‌برد به‌طوري كه تمام واحدهاي توليدي مملو از جنس هستند و براي فروش اجناس خود با مشكل مواجه‌اند، بنابراين بايد اذعان داشت كه مشكلي براي تامين پوشاك عيد نداريم.

 

 جلوگيري از متفرق شدن كسبه پلاسكو


صدق‌آميز با اشاره به اقرار كسبه پلاسكو در فضاي جديد در مركز خريد نور تهران گفت: غالب كسبه حاضر در پلاسكو افراد توانمندي بودند و به راحتي مي‌توانستند بعد از حادثه جاي ديگري مشغول شوند، اما اتحاديه تلاش كرد كه از متفرق شدن اين كسبه جلوگيري كند. وي گفت: پلاسكو جايگاه ويژه‌يي در بخش پوشاك كشور دارد بطوري كه ۸۰ درصد پوشاك مردانه در تهران و ۳۰ درصد پوشاك مردانه در كشور از اين محل توزيع مي‌شود به همين منظور سعي شد تا ۶۰۰ كسبه پلاسكو فعاليتي در كنار هم در پاساژ نور داشته باشند.

رييس مركز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاك تهران يادآور شد: كسبه پلاسكو با توجه به اينكه بزرگ‌ترين پخش‌كننده پوشاك مردانه در كشور هستند، مي‌توانند در كنترل قيمت و ايجاد فضاي رقابتي موثر باشند، كه با تداوم كار اين مجموعه در محل جديد مشكلي براي بازار پوشاك نخواهيم داشت.

 

 در صنف پوشاك نيازي به كنترل قيمتي وجود ندارد


صدق‌آميز با اشاره به اينكه در سال جاري پوشاك از رسته قيمت‌گذاري سازمان حمايت و برخورد تعزيراتي خارج شده است، گفت: فضاي رقابتي و عرضه و تقاضا در بخش پوشاك كشور تعيين‌كننده قيمت‌ها است و نيازي به كنترل وجود دارد. بايد در نظر داشت كه پاساژ پلاسكو نقش تاثيرگذاري در ايجاد فضاي رقابتي و كنترل قيمت‌ها و ارتقاي سطح كيفيت دارد.

وي در ادامه صحبت‌هاي خود با بيان اينكه ۵۰۰۰ توليد‌كننده در بخش پوشاك مردانه كشور وجود دارد، گفت: ۲۰۰۰ توليد‌كننده پوشاك مردانه در تهران و ۳۰۰۰ توليد‌كننده پوشاك مردانه در ساير استان‌ها وجود دارد، كه وضعيت فروش و عرضه اين توليد‌كنندگان به پلاسكو وابسته بود و پلاسكو مي‌توانست واسط ارتباط آنها با خرده فروشي‌ها شود.

رييس مركز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاك تهران اضافه كرد: صنعت پوشاك وضعيت خوبي ندارد و در صورتي كه پلاسكو به‌عنوان مهم‌ترين توليد‌كننده پوشاك در كشور از بين مي‌رفت و در محل جديدي مستقر نمي‌شد، لطمات جبران‌ناپذيري به توليد‌كنندگان داخلي وارد مي‌شد. صدق‌آميز با تاكيد بر اهميت حفظ انسجام كسبه پلاسكو گفت: با وجود اينكه اسناد و مدارك كسبه پلاسكو از بين رفت و خسارت زيادي به آنها وارد شد، اما با حفظ فعاليت‌ آنها عمل حياتي انجام شد.

 

 فعاليت كسبه پلاسكو در محل جديد شروع شد


رييس مركز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاك تهران در خصوص نحوه مكان‌يابي استقرار كسبه پلاسكو گفت: گزينه‌هاي زيادي براي استقرار كسبه پلاسكو مطرح شد، اما تنها واحدي كه ۶۰۰ واحد خالي همزمان داشت تا بتوانيم كسبه پلاسكو را در آن استقرار دهيم مجتمع نور تهران بود كه اين انتخاب با مشاركت و نظر شوراي نمايندگان پاساژ پلاسكو انجام شد.

 

 پلاسكويي‌ها شرايط متفاوت را تجربه مي‌كنند


رييس مركز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاك تهران با بيان اينكه متراژ مفيد كسبه آسيب‌ديده پلاسكو در محل جديد كم‌تر است، گفت: پاساژ جديد نمي‌تواند كل متراژ موجود در پاساژ پلاسكو را تامين كند و متراژش كمتر است و بايد اذعان كرد امكان نداشت كه همانند پلاسكو استقرار ايجاد كنيم.

صدق‌آميز عنوان كرد: كمترين مطابقت براي جايگزيني كسبه در پاساژ جديد در طبقات همكف صورت گرفت، زيرا شرايط محيطي دو پاساژ متفاوت بود و تعدادي از واحدها از مجتمع نور قبل به ديگران واگذار شده بود، اما با اين وجود سعي شد تا حد امكان مطابقت صورت گيرد. وي با تاكيد بر اينكه موقعيت و متراژ كسبه پلاسكو در واحدهاي پاساژ نور بر هم خورده است، گفت: سعي شد براساس متراژ، طبقه، موقعيت و قيمت سرقفلي كسبه جانمايي‌هاي دقيق صورت گيرد.

رييس مركز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاك تهران در خصوص وضعيت مالكيت افراد در پاساژ جديد نور گفت: در صورتي كه كسبه تمايل داشته باشند امكان واگذاري قطعي سرقفلي واحدهاي پاساژ نور وجود دارد، اما در خصوص سرقفلي‌هاي گذشته افراد در پاساژ پلاسكو بايد اشخاص و نهادهاي مسوول پاسخگو باشند و رسيدگي‌هاي لازم را انجام دهند، اما اتاق اصناف نيز پيگري‌هاي حقوقي لازم را در اين خصوص انجام مي‌دهند.

 

 اعتراضات درخصوص نحوه واگذاري


صدق‌آميز با اشاره به وجود برخي اعتراضات در خصوص نحوه واگذاري واحدهاي جديد در پاساژ نور تهران، گفت: براي كسبه‌يي كه متراژ آنها خيلي كمتر از متراژ گذشته است تلاش مي‌كنيم مشكلات آنها را رفع كنيم و واحدهاي جديدي به آنها اختصاص دهيم، به‌طوري كه ۲۷ مورد از اين كسبه متراژي كمتر از ۵۰ درصد خود دارند.

تاریخ: یکشنبه 1 اسفند 1395