Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه واردکنندگان با استفاده از خلاء موجود در گمرک واردات غیرقانونی پوشاک از رده خارج را به کشور انجام می دهند، گفت:اگر اقدام عاجلی نشود بسیاری از تولید کنندگان یا تعطیل یا واردکننده خواهند شد.

به گزارش عیارآنلاین، سعید قدیری با اشاره به اینکه متأسفانه صنعت پوشاک کشور مورد هجمه سنگین واردات غیر قانونی قرار گرفته و همین امر موجب شده بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک با از دست دادن بازارهای خود حجم تولید خود را تا حد زیادی کاهش دهند،اظهار داشت: همین موضوع سبب کاهش تولید در زنجیره تامین پوشاک اعم از ریسندگی ، بافندگی، رنگرزی چاپ و تکمیل و سایر صنایع مرتبط شده است.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه ظاهراً حرکت های سازماندهی شده از سوی رقبای این صنعت بخصوص در کشورهای همسایه شکل گرفته که هدف گذاری آن نابودی صنایع داخلی است، افزود: هیچ آمار درست و متقنی از میزان واردات غیر قانونی پوشاک به کشور در دست نیست در حالیکه آمار واردات رسمی اظهار شده در سال گذشته کمتر از بیست میلیون دلار بوده و رقم اظهار شده واردات پوشاک از سوی گمرک طی سال جاری ۶۰ میلیون دلار است .

 

*خلاءهای قانونی در گمرک و تحمیل واردات وحشتناک غیرقانونی از رده خارج به کشور

 

قدیری تصریح کرد: میزان واردات غیر قانونی توسط برخی از فعالان این صنعت حدود ۳ میلیارد دلار تخمین زده می شود این در حالیست که برخی مبادی اطلاعاتی کشور میزان واردات غیر قانونی به کشور را طی سال ۹۳ بیش از ۴ میلیارد دلار و برای سال جاری بیش از ۵ میلیارد دلار اعلام می کنند.!

وی با اشاره به عدم اجرای صحیح قوانین گمرکی و عدم شفافیت در مراحل ثبت سفارش ها،گفت: بسیاری از وارد کنندگان یا کمپانی های بزرگ پوشاک با استفاده از همین خلاء موجود و عدم اجرای صحیح قوانین گمرکی این حجم واردات غیرقانونی را به کشور تحمیل میکنند. علاوه بر این شرکت های خارجی اجناس خارج از رده خود یا پوشاک استوک موجود در بازار خود را با اسامی برندهای مطرح یا حتی نام های ناشناخته وارد کشور می کنند.

 

*جولان پوشاک استوک و بی کیفیت در بازار

 

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اضافه کرد: اظهار نادرست در گمرک و عدم پرداخت حقوق دولت و دامپینگ کالاهای خود ، حقوق مصرف کنندگان داخلی را هم زیرپا می گذارند اجناس خود را به چند برابر قیمت می فروشند و تازه جایزه صادراتی هم از کشور خود دریافت می کنند. در واقع بخش زیادی از پوشاک وارداتی به کشور پوشاک استوک و بی کیفیت می باشد.

 

وی افزود: امیدواریم با اجرای صحیح قوانین گمرکی و علی الخصوص دستورالعمل نحوه فعالیت شرکت های خارجی عرضه کننده پوشاک در کشور شاهد کاهش این آمار نگران کننده باشیم. چرا که اگر اقدام عاجلی در این خصوص نشود بسیاری از تولید کنندگان کشور در سال آینده فعالیت خود را تعطیل یا خود به صف واردکنندگان خواهند پیوست. البته برنامه های خوبی در وزارت صنعت و گمرک در دست پیگیری است که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

تاریخ: شنبه 7 اسفند 1395