Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

یوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران، جامعیت، تنوع، فراگیری در مناطق مختلف و آگاهی و شناخت از عملکرد دستگاه‌های دولتی در بهبود فضای کسب‌وکار را از مهم‌ترین فواید طرح پایش فضای کسب‌وکار عنوان می‌کند.

ماده چهارم قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوب 1390، اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، تعاون و اصناف را موظف کرده است که شاخص‌های ملی محیط کسب‌وکار را به تفکیک استان‌ها و مناطق مختلف سنجش و اعلام کنند. بر همین اساس مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران طرحی ملی را برای سنجش موانع بهبود فضای کسب‌وکار آغاز کرده است. این طرح به‌صورت الکترونیکی و در قالب پرسش‌نامه‌ای با 28 سؤال، نظر فعالان اقتصادی را در مورد موانع بهبود محیط کسب‌وکار جمع‌آوری می‌کند. کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران جامعیت، تنوع، فراگیری در مناطق مختلف و آگاهی و شناخت از عملکرد دستگاه‌های دولتی در بهبود فضای کسب‌وکار را از مهم‌ترین فواید این طرح عنوان می‌کند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران راجع به چرایی انجام این طرح به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: این طرح در دوره‌‌های قبل توسط مرکز پژوهش‌های مجلس انجام و هر سه ماه یک‌بار هم نتایج آن اعلام می‌شد؛ اما بخش خصوصی به این گزارش‌ها انتقاداتی داشت؛ به دلایلی مانند تنوع نداشتن در حوزه‌های مختلف تولیدی، خدماتی و کشاورزی؛ بزرگ نبودن جامعه آماری و نداشتن فراگیری لازم، بخش خصوصی این پژوهش را جامع و کامل نمی‌دانست.

کیوان کاشفی همچنین با تأکید بر وظیفه قانونی اتاق برای پایش محیط کسب‌وکار می‌گوید: از طرف دیگر قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار وظیفه پایش محیط کسب‌وکار را به اتاق داده است و اتاق در راستای اجرای وظیفه قانونی خود این طرح را اجرا می‌کند.

رئیس اتاق کرمانشاه نقطه قوت طرح مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران برای پایش محیط کسب‌وکار را مشورت با اساتید دانشگاه و همچنین استفاده از تجربیات مرکز پژوهش‌های مجلس در اجرای طرح مشابه می‌داند. کاشفی می‌گوید: با انجام این طرح اطلاعات استان‌ها و مناطق مختلف هم پایش می‌شود و می‌توان فهمید مناطق مختلف چه نقطه‌ضعف‌هایی داشته و در چه زمینه‌هایی مشکل‌ دارند.

کاشفی همچنین می‌گوید: این طرح ویژه فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نیست و اتاق اصناف و تعاون هم در آن مشارکت دارند. سؤالات هم به‌گونه‌ای طراحی‌شده که هرکدام، دربرگیرنده یک امتیاز و ویژگی فضای کسب‌وکار باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در مورد الزامات اجرای مطلوب طرح ملی پایش فضای کسب‌وکار می‌گوید: مهم‌ترین موضوع افزایش مشارکت در این طرح است، چرا که فعالان و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی هر چه بیشتر در اجرای طرح و پاسخ به سؤالات مشارکت کنند، قدرت پژوهش و قابلیت اعتماد نتایج آن بالاتر می‌رود.

کاشفی مهم‌ترین نتیجه این طرح را شناخت عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در بهبود فضای کسب‌وکار عنوان می‌کند و می‌گوید: یکی از ایده‌های این پایش این است که دستگاه‌هایی که مشکلات دارند را شناسایی کرده و بتوانیم با ارائه اطلاعات درست و کامل به دولت و مجلس، برای بهبود فضای کسب‌وکار با همکاری دستگاه‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

فعالان بخش‌خصوصی می‌توانند برای شرکت در این طرح به پورتال خدمات الکترونیکی اتاق ایران مراجعه و بر روی طرح پایش محیط کسب و کار کلیک کنند.

تاریخ: یکشنبه 8 اسفند 1395