Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
در راستای حفظ محیط زیست و تلاش برای توسعه پایدار، یک جایی در نزدیکی برلین، پارچه ها و لباس های جین و ژاکت های کهنه زندگی دوباره ای دارند. 60 برند برگزیده و بزرگ در دنیا و صنعت مد با همکاری یک شرکت بازیافت آلمانی زندگی پارچه های کهنه را احیا می کنند.

این شرکت آلمانی بازیافت و مرتب سازی (که سه کارخانه در کشور های آلمان، آمریکا و هند دارد) هر ساله هزاران تن پارچه و لباس کهنه را پردازش و بازیافت می کند. بسیاری از برند های بزرگ و معتبر صنعت مد و لباس، مثل Levi’s، آدیداس، H&M، پوما و C&A با شرکت آلمانی I: CO همکاری می کنند.

در شهر ولفن و در دو ساعتی برلین، جایی در قلب  «دره خورشیدی» آلمان و در میان صفحه های خورشیدی فتوولتائیک کارخانه  گروه Soex  بنا شده است. متخصصان و کارشناسان سوییسی حوزه بازیافت محصولات I: Collect که زیرمجموعه گروه Soex است در این کارخانه هرساله مشغول مرتب سازی و بازیافت هزاران تن لباس کهنه ای هستند که از سراسر اروپا و از تمام برند های دنیا به آنجا می آیند. فرقی نمی کند این لباس ها کهنه باشند یا آسیب دیده یا از مد افتاده و قدیمی.

پل دوئرتنباخ، مدیر بازاریابی گروه I : CO می گوید: «متأسفانه هنوز 85درصد از لباس های کهنه دور انداخته می شوند و در نهایت به همراه زباله ها سوزانده یا دفن می شوند.»به گفته او، این حجم لباسی که دور انداخته می شود، در اروپا برابر با 3میلیون تن پارچه و در آمریکا معادل 12میلیون تن پارچه است. او متاسف است که از هر 10لباس، یکی از آنها دور انداخته می شود درحالی که هنوز هم سالم و قابل استفاده هستند و بسیاری از آنها حتی یک بار هم پوشیده نشده اند.

در واقع این شرکت یک استارتاپ است که در سال 2009 راه اندازی شد و امروزه با 60برند معتبر صنعت پوشاک و مد در دنیا و در 65کشور جهان کار می کند. برند های تیم برلند، پوما، H&M، آدیداس، C&A، Levi’s و بسیاری از برند های معروف دیگر لباس ها و کفش های بی مصرف را در فروشگاه ها جمع آوری می کنند و به سه کارخانه این گروه بازیافتی در آلمان، آمریکا و هند می فرستند. سایت ولفن کارخانه این گروه بازیافتی در اروپاست که محصولات نساجی را بازیافت می کند.

در سال 2016 سایت آلمان این شرکت 19هزار تن لباس کهنه و از کار افتاده را بازیافت کرد، درحالی که در سال های 2009 تا 2010 تنها 1000تن بازیافتی داشت. به گفته مسئولان این گروه بازیافتی، نزدیک به 55درصد از این منسوجات و لباس ها تحت عنوان لباس های دست دوم به فروشگاه ها می روند و دوباره به فروش می رسند و 45درصد بقیه بازیافت می شوند یا دوباره با تعمیر به چرخه مصرف بازمی گردند.

از محصولات بازیافت شده، در صنایع خودروسازی و آستر  لباس های نو استفاده می شود. بخش اعظم محصولات بازیافت شده به آفریقا  (48درصد) صادر می شود و ما بقی به شرق اروپا  (21 درصد)، خاورمیانه  (16 درصد)، غرب اروپا  (9درصد) و 6درصد به آمریکا و آسیا صادر می شود.

تاریخ: چهارشنبه 11 اسفند 1395