Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
میوه و پوشاک دو قلم کالای اساسی هستند که بازار آن‌ها در این روزها و شب‌های منتهی به سال نو بیش از پیش رونق می‌گیرد و جنب‌و‌جوش مردم برای خرید میوه و لباس نو بیش از هر زمانی به چشم می‌آید.

 سال‌هاست که دولت‌ها چند ماه پیش از شب عید تدابیری را اتخاذ می‌کنند تا بازار شب عید دچار التهاب نشود و مردم بتوانند با آسودگی کامل مایحتاج خود را تأمین کنند. استقبال بی‌نظیر مردم از بازار در روزهای پایانی سال سبب شده تا سودجویان و منفعت‌طلبان نیز پیش از عید دست به اقداماتی بزنند تا نهایت استفاده را از وضعیت ببرند.

به طور حتم بزرگترین آفتی که در روزهای پایانی سال به جان اقتصاد کشور می‌افتد، معضل قاچاق است و در سال‌های گذشته سودجویان با ساماندهی کردن این پدیده بازار پوشاک و میوه را به شدت دچار التهاب کرده‌اند. در سال جاری اتفاقاتی در کشور رخ داده است که در صورت عدم توجه به آن‌ها به طور حتم پدیده قاچاق بیش از پیش به اقتصاد و تولید کشور ضربه وارد می‌کند.

به دلیل تغییر رویه واردکنندگان پوشاک در دو سال گذشته و گرایش بیشتر آن‌ها به سمت واردات پوشاک از ترکیه به جای چین قاچاق پوشاک ترک به نسبت اجناس چینی افزایش یافته است. مشکلات نقل‌و‌انتقال پول بین ایران و چین و همچنین مسافت طولانی بین دو کشور واردات قاچاق پوشاک از چین را کاهش داده است و بیشتر واردکنندگان پوشاک را به سمت ترکیه سوق داده است.

گرانی البسه ترک در مقایسه با البسه چینی، در کنار همسایگی ایران و ترکیه سبب شده تا قاچاق پوشاک به نسبت افزایش پیدا کند؛ در حالی که 70درصد البسه چینی موجود در بازار قاچاق است، 98درصد البسه ترک به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که آماری بسیار تکان دهنده است. علاوه بر این تحریب ساختمان پلاسکو به عنوان قلب پوشاک پایتخت دولت را مجبور به واردات پوشاک برای تنظیم شب عید کرده که همین امر ضربه بزرگی به بسیاری از تولیدکنندگان داخلی است.

 

 99درصد پوشاک تُرک قاچاق هستند

 

عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با نوآوران  در رابطه با حجم بالای واردات پوشاک به داخل کشور عنوان کرد: متأسفانه حجم زیادی از پوشاک مورد نیاز در داخل کشور از طریق واردات به کشور می‌آید که در حدود 90درصد این پوشاک ترکیه‌ای هستند.

متأسفانه نبود نظارت در بازار باعث شده تا حضور کالاهای تقلبی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، افزایش پیدا کند به نحوی که بررسی‌ها نشان می‌دهد سه میلیارد دلار پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که از این میزان فقط 30میلیون دلار به صورت قانونی وارد کشور شده‌اند. حجم بالای البسه و پوشاک قاچاق در کشور در حالیست که ما واردات گسترده‌ای نیز در بخش پوشاک داریم. روز گذشته مطلع شدم که روزانه 137 کانتینر لباس از ترکیه وارد کشور می‌شود که این مسأله بسیار تکان دهنده است و یک هشدار برای دولتمردان ماست.

در حال حاضر 800هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازار پوشاک کشور شاغل هستند که در صورت مبارزه با قاچاق و کاهش واردات و اتکا به تولیدات داخلی بیش از 3میلیون نفر می‌توانند در این بازار شاغل شوند، علاوه بر این خروج ارز از کسور نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم نیز در این مورد نقش به‌سزایی دارند، آمار نشان می‌دهد که 99درصد البسه ترک داخل بازار قاچاق است، بنابراین احتمال این‌که شما بتوانید یک پیراهن ترک که قاچاق نباشد خریداری کنید تقریباً غیرممکن است، فلذا مردم بهتر است لباس ترک نخرند تا علاوه بر مبارزه با قاچاق پوشاک به تولید داخلی نیز کمک کنند و فرصت‌های شغلی که در این راه از بین می‌رود را حفظ کنند.

تاریخ: دوشنبه 16 اسفند 1395