Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
آغاز به کار نمایشگاه‌های فروش بهاره در تهران و سراسر کشور و نظارت بر کیفیت و قیمت محصولات ارائه شده در این نمایشگاه‌ها، موضوعی بود که شبکه خبر در قالب برنامه 30/18 به آن پرداخت. ‌میهمانان این برنامه، ابراهیم درستی- نایب رئیس اتاق اصناف- و ابوالقاسم شیرازی- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک- بودند.

*چه تعداد نمایشگاه فروش بهاره در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار خواهند شد؟ 

 

ابراهیم درستی- نایب رئیس اتاق اصناف-: در شهر تهران پنج نمایشگاه فروش بهاره (‌پارک ارم، حکیمیه تهرانپارس، بوستان ولایت، مصلی تهران و خاوران در حال برگزاری است. قیمت‌ و کیفیت محصولات عرضه شده این نمایشگاه‌ها تحت نظارت اتاق اصناف قرار دارد و قیمت برخی اقلام 40-15 درصد ارزان‌تر از قیمت کالاها خارج از نمایشگاه‌های بهاره می‌باشد.
نکته مهم این است که نمایشگاه‌های غیرمجاز به خصوص در شهر تهران، 24 ساعت آینده جمع‌آوری خواهند شد زیرا در این گونه نمایشگاه‌ها هیچ‌گونه نظارت بر قیمت و کیفیت کالاهای عرضه شده صورت نمی‌گیرد.

 

*چه اقلامی در نمایشگاه فروش بهاره عرضه می‌شود؟


پوشاک، آجیل و شیرینی‌جات که به دلیل نوروز، مصرف‌کنندگان بیشتری دارد هم‌چنین برنج، مرغ، کره و امثالهم نیز عرضه می‌شوند به این ترتیب مراجعان می‌توانند خریدهای مختلف خود را از یک مکان انجام دهند. 


*اتحادیه پوشاک چه سهمی در برگزاری نمایشگاه فروش بهاره دارد؟


ابوالقاسم شیرازی- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک- : همزمان با برگزاری نمایشگاه فروش بهاره در سطح شهر تهران، دو هزار واحد صنفی نیز در قالب جشنواره فروش فوق‌العاده به عرضه محصولات خود می‌پردازند.
فرصت خوبی است تا از تمام مسئولان به خصوص مدیران اتاق اصناف، روسا و کارشناسان اتحادیه‌ها که در زمینه نظارت بر قیمت و کیفیت محصولات نمایشگاه‌های فروش بهاره تلاش می‌کنند؛ تشکر کنم زیرا برگزاری نمایشگاه‌ها توسط اصناف اقدامی تحمیلی است و به اعتقاد من برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم هیچ‌گونه توجیهی ندارد زیرا در تهران بیش از 15 هزار واحد فروشنده انواع پوشاک وجود دارد (به جز کیف و کفش) و با توجه به رکود بازار (به خصوص در سال‌جاری) و مشکلات اقتصادی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان پوشاک ایرانی، لزومی ندارد که نمایشگاه‌هایی در چند نقطه تهران برگزار و مردم از مناطق و محلات خود به سوی این نمایشگاه‌ها رهسپار شوند.

 

*آیا این امکان وجود دارد که بر کل روند عرضه مستقیم کالا در سراسر کشور نظارت داشت؟ آیا تخفیفی که مورد اشاره آقای درستی قرار گرفت، تمام عرضه‌کنندگان کالا اجرا خواهند کرد؟ 


ابوالقاسم شیرازی- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک- : پیش از آغاز به کار نمایشگاه‌های فروش بهاره، اغلب فروشگاه‌های پوشاک جشنواره فروش فوق‌العاده و ارائه محصولات با قیمت‌های نازل (‌و حتی پایین‌تر از قیمت واقعی به‌دلیل بدهی‌های مختلف و پاس کردن چک‌ها) اجرا می‌کردند که این امر دلیلی بر رکود بازار‌ است. 


به اعتقاد من برگزاری نمایشگاه فروش بهاره، عدم اعتماد مسئولان ذی‌ربط به کسبه را نشان می‌دهد؛ آیا به راستی بر عملکرد تمام واحدهای صنفی که پروانه کسب دریافت می‌کنند نظارتی وجود ندارد؟! واقعیت این است که اتحادیه‌ها، بازرسی اصناف، تعزیزات و .. به نظارت مستمر فعالیت کسبه می‌پردازند.

 

*تمام کشورها در مقاطعی از زمان برای حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده و رونق‌بخشی به بازار چنین نمایشگاه‌هایی ( به خصوص در ایام کریسمس) را برگزار می‌کنند. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟


ابراهیم درستی- نایب رئیس اتاق اصناف- : در نمایشگاه‌های فروش بهاره حق و حقوق واحدهای صنفی چه می‌شود؟ کسبه‌ای که یک‌سال منتظر رسیدن شب عید و رونق بازار هستند؛ واحدهای صنفی مالیات، عوارض شهرداری، بیمه و ... را به‌طور مرتب از محل سرمایه‌های خود پرداخت می‌کنند و تنها بخش خصوصی است که از دولت، امکانات نمی‌خواهد.

به اعتقاد من باید ساختار را تصحیح کنیم و به جای برگزاری نمایشگاه‌های فروش بهاره، نمایشگاه‌های تخصصی برپا کنیم؛ کما این‌که اغلب کشورها به سمت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی گام برداشته‌اند. به‌عنوان مدیر نمایشگاه‌های ‌اتاق اصناف تهران ‌از مسئولان ذی‌ربط درخواست می‌کنم فکر کسبه هم باشند زیرا اگر این روند ادامه پیدا کند مغازه‌ها دچار زیان‌های هنگفت مالی خواهند شد. 

 

*آیا از نمایشگاه‌های فروش بهاره استقبال می‌شود؟


ابراهیم درستی- نایب رئیس اتاق اصناف- : این قبیل نمایشگاه‌ها، مخاطبان و خریداران خود را دارد و مورد استقبال قرار می‌گیرد. 

 

*آیا این استقبال برای اقتصاد ایران مزیت محسوب می‌شود؟ 


ابوالقاسم شیرازی- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک- : خیر؛ هیچ مزیتی به وجود نمی‌آورد! در ایران تعداد قابل توجهی واحد صنفی وجود دارد که معطل فروش کالا و محصولات خود به خصوص در شب عید هستند؛ به همین دلیل جشنواره‌های فروش برگزار می‌کنند.

 

*مگر همین کسبه در نمایشگاه فروش بهاره شرکت نمی‌کنند؟


ابوالقاسم شیرازی- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک- : ‌3 هزار و 300 تولیدکننده، تقاضای حضور در نمایشگاه فروش بهاره را مطرح کردند و اغلب آنها خواستار استقرار در نمایشگاه پارک ارم هستند زیرا معتقدند عرضه محصول در این مکان فروش به مراتب بیشتری نسبت به سایر اماکن دارد؛ در نهایت مجوز حضور 180 واحد در پارک ارم صادر شد اما چگونه می‌توانیم پاسخگوی 3 هزار و 300 عضو صنف خود باشیم؟ جز این‌که در مقابل تولیدکنندگان و اعضای صنف قرار می‌گیریم؟ 


سوال دیگر این است که آیا نمایشگاه‌های فروش بهاره از نظر مدیریت بحران و آمادگی در برابر مهار آتش‌سوزی و...  ایمن هستند؟! آیا دارای استاندارهای لازم یک نمایشگاه فروش است؟

 

*ایمن نیستند؟


ابراهیم درستی- نایب رئیس اتاق اصناف- : چه ‌انتظاری از ایمنی نمایشگاهی که زیر چادر و سازه برگزار شود؛ دارید؟! نهایت تعامل و هماهنگی‌های لازم در بخش امنیت (نیروی انتظامی، آتش‌نشانی، اورژانس و ...) به عمل آمده است اما هنوز این نمایشگاه‌ها دارای استانداردهای لازم نیست. 

 

*به تخفیف 40-15 درصدی برخی اقلام عرضه شده در نمایشگاه‌های فروش بهاره اشاره کردید. این تخفیف‌ها قطعاً مورد استقبال بسیاری از مصرف‌کنندگان به خصوص اقشار کم‌درآمد که توان خرید بالا ندارند؛ قرار می‌گیرد. پس در این بخش حمایت از مصرف‌کننده آن هم با تخفیف قابل توجه صورت می‌گیرد که این اتفاق مثبتی است...  آیا جشنواره‌های فروشگاه‌ها، ملزم به چنین تخفیف‌هایی هستند؟


ابراهیم درستی- نایب رئیس اتاق اصناف- : بهتر است این گونه سوال کنید که نمایشگاه‌های فروش بهاره در خور و منزلت مردم شریف ایران هست یا خیر که باید بگویم خیر! 
اگر بناست سال آینده نمایشگاه فروش بهاره برگزار شود؛ دولت و اصناف باید هماهنگی‌های لازم را به عمل آورند و مکان‌هایی ایجاد نمایند که در خور مردم باشد. نکته دوم این‌که برای فروش‌های فوق‌العاده برنامه‌ریزی و در این زمینه به توانمندی‌های کسبه اعتماد شود. این کسبه همان‌هایی هستند که معمار کبیر انقلاب- امام خمینی (ره)- آنان را به‌عنوان بازوان ستبر انقلاب اسلامی اعلام کردند.

 

* آیا کیفیت و قیمتی که در نمایشگاه فروش بهاره عرضه می‌شود را تأیید می‌کنید؟


ابراهیم درستی- نایب رئیس اتاق اصناف- : در پنج نقطه‌ تهران که نمایشگاه فروش بهاره برگزار می‌شود‌، دقیقاً از نظر کیفیت مورد تأیید ماست اما در مقایسه با اکثر فروش‌های فوق‌العاده مغازه‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر، قیمت‌ها هم‌تراز است. 

 

*با توجه به این‌که فروشندگان سراسر کشور فقط ملزم به عرضه مستقیم ‌کالاهای تولید داخل نیستند؛ حمایت از تولیدکنندگان را چگونه توجیه می‌کنید؟


ابوالقاسم شیرازی- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک- : 50 درصد فروشندگان پوشاک خودشان تولیدکننده هستند، تولیدکنندگان موفق ما افرادی هستند که عاملیت فروش دارند و تولیدکننده‌ای که فاقد عاملیت فروش است با سختی‌های بسیاری روبروست. حمایت از تولیدکننده این نیست که وقتی 3 هزار و 300 واحد صنفی متقاضی حضور در نمایشگاه فروش بهاره هستند فقط به 180 واحد بتوانیم مجوز حضور در پارک ارم ارائه دهیم! این امر نه تنها حمایت نیست بلکه در واقع چالش بسیار جدی به شمار می‌آید.


حمایت از تولیدکننده یعنی انواع و اقسام مالیات‌ مانند مالیات بر ارزش افزوده و ... اصلاح شود تا تولیدکنندگان مجالی برای افزایش تولید پیدا کنند و دسترسی به مواد اولیه داشته باشند. بزرگ‌ترین حمایت از تولیدکننده این است که متقاضی برای محصولات وی به وجود آید و مردم طالب خرید کالاهای داخلی شوند.

 

*سوال مشخص ما این است که چرا تولیدکنندگان از حضور در نمایشگاه فروش بهاره استقبال می‌کنند؟


ابوالقاسم شیرازی- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک- : رکود بازار... درخواست ما این است که مسئولان سه مرتبه در سال، نمایشگاه مسقف استاندارد و در خور شأن مردم و تولیدکننده برگزار کنند نه نمایشگاهی زیر چادر! 
به این مطلب هم باید اشاره کنم که ساختمان پلاسکو دچار حادثه شد و تولیدکنندگان پوشاک باکیفیت داخلی در مجتمع تجاری نور  اسکان داده شدند اما تقاضا می‌کنیم در فضای 6 هزار متری مفید این مجتمع که بسیار مناسب عرضه مستقیم کالاست، نمایشگاهی در خور فعالان ساختمان پلاسکو برگزار شود تا بخشی از مشکلات عمده ‌فروشانی که نیازمند نقدینگی هستند، برطرف شود. 

 

* چه سهمی از نمایشگاه فروش بهاره به فعالان پلاسکو اختصاص داده شده است؟


ابوالقاسم شیرازی- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک- : هیچ سهمی را اتاق اصناف به طور خاص برای فعالان پلاسکو در نظر نگرفته است اما در اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از سهم سایر تولیدکنندگان کسر کردیم و به این دوستان که در اولویت قرار داشتند؛ اختصاص دادیم. 


ابراهیم درستی- نایب رئیس اتاق اصناف- : در نمایشگاه فروش بهاره پارک ارم حدود هزار غرفه وجود دارد که از این تعداد 160 غرفه از طریق اتحادیه ‌تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در اختیار متقاضیان قرار گرفته است؛ سایر غرفه‌ها از طریق اتاق اصناف واگذار شده‌اند اما مگر ظرفیت یک نمایشگاه چه میزان است؟! 


در مورد ساختمان پلاسکو هم لازم به توضیح است که مسئولان ذی‌ربط قول دادند که در 4 ماه اول استقرار فعالان پلاسکو، از آنان اجاره‌ای دریافت نشود و پس از 4 ماه، متری 45 هزار تومان قرارداد اجاره منعقد شود؛ درخواست ما این است که این 4 ماه حداقل به 8 ماه افزایش داده شود. ان‌شاء‌الله در ‌مجتمع نور که آقای شیرازی اشاره کردند، جشنواره پلاسکو را برگزار خواهیم کرد. 


ابوالقاسم شیرازی- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک- : در تمام زمینه‌ها باید از تولیدکننده حمایت شود نه صرف برگزاری نمایشگاه و افتخار ایرانیان باشد که از کالای ایرانی استفاده کنند.

تاریخ: دوشنبه 16 اسفند 1395