Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک گفت: چرا هنگامی که می‌توان در شرایط مناسب در فروشگاه‌ها خرید کرد در نمایشگاه‌های بهاره روی سطح زمین و زیر چادر به فروش محصولات بپردازیم.

محمدجواد صدق‌آمیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نمایشگاه‌های بهاره، گفت: طبق قانون وزارت بازرگانی و اتاق اصناف با مشارکت اتحادیه‌ها مرجع برگزاری نمایشگاه‌های بهاره هستند.

وی با اشاره به نمایشگاه‌هایی که خارج از حوزه وزارت بازرگانی و اتاق اصناف برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: گاهی شهرداری و سایر نهادها به خاطر منافع برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها به وسیله اختیاراتی که دارند اقدام به برگزاری نمایشگاه می‌کنند. این نمایشگاه‌ها را نمی‌توان غیرمجاز نامید، اما نظارت نمایشگاه‌های زیرمجموعه وزارت صنعت روی آنها نیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک در این رابطه افزود: نمایشگاه‌هایی که در راستای وزارت صنعت و وزارت بازرگانی برگزار شود نظارت زیادی دارند، قیمت و کیفیت کالاهای ارائه شده تحت نظر هستند، اما در نمایشگاه‌های دیگر این نظارت وجود ندارد.

صدق‌آمیز گفت: در نمایشگاه‌های بهاره برگزار شده توسط اتاق اصناف و وزارت بازرگانی که از تولید به مصرف هستند، تولیدکنندگان داخلی به ارائه محصولات خود می‌پردازند و با توجه به نظارت روی این نمایشگاه‌ها می‌توان مطمئن بود که تمام اجناس ارائه شده تولید داخلی هستند، اما در نمایشگاه‌های دیگر اینطور نیست.

وی با اشاره به افزایش فروش پوشاک در ماه‌های پایان سال، افزود: چند سالی است که در اتحادیه پوشاک طرح فروش فوق‌العاده اجرا می‌شود به این معنا که اگر هر واحد صنفی که پیش از ماه‌های بهمن و اسفند روزی ۴۰ واحد کالا به فروش می‌رساند بتواند در ماه‌های پایان سال ۷۰ واحد بفروشد و می‌تواند قسمتی از سود حاصل را با خریدار تقسیم کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک در این رابطه افزود: با توجه به ثابت بودن هزینه‌های مغازه‌داران مانند اجاره و مالیات افزایش فروش در پایان سال سود زیادی برای آنها به همراه دارد به همین دلیل در طرح فروش فوق‌العاده که امسال دو هزار فروشگاه در تهران در این طرح هستند ۲۰ درصد تخفیف داده می‌شود.

صدق‌آمیز با اشاره به افزایش هزینه‌های مغازه‌داران در نمایشگاه‌های بهاره، گفت: این تخفیف ۲۰ درصد می‌تواند در مغازه به مصرف‌کننده داده شود، اما در زمان نمایشگاه‌های بهاره که تبلیغات زیادی برای آن صورت می‌گیرد تولیدکنندگان به حضور در آن نمایشگاه ترغیب می‌شوند در صورتی که حضور در آن به دلیل افزایش هزینه‌های سربار مانند اجاره غرفه، حمل و نقل یا کم و زیاد شدن جنس به صرفه نیست.

وی در همین رابطه افزود: بنابراین در این نمایشگاه‌ها هزینه تولیدکنندگان افزایش می‌یابد در صورتی که تخفیف این نمایشگاه‌ها می‌تواند بدون افزایش هزینه برای تولیدکننده در مغازه اعمال شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک با اشاره به نقاط ضعف نمایشگاه‌های بهاره، ادامه داد: این نمایشگاه‌ها حلقه اتصال مصرف‌کننده و تولیدکننده را قطع می‌کند زیرا در شرایطی که تولیدکننده محصول با کیفیت و با قیمت مناسب به مصرف‌کننده برساند و مصرف‌کننده پس از استفاده از آن رضایت داشته باشد دیگر نمی‌تواند فروشنده را پیدا کند.

وی در این رابطه افزود: هنگامی که مغازه‌دار در فروشگاه خودش که اعتبار اوست اقدام به فروش می‌کند به خاطر مسائل اعتباری و اقتصادی مراقب اشتباهات احتمالی است، اما در نمایشگاه‌های بهاره تنها چیزی که پشتیبان فعالیت درست است، الزامات اخلاقی و شرعی است.

صدق‌آمیز با اشاره به مشکلات مصرف‌کنندگان در نمایشگاه‌های بهاره، خاطرنشان کرد: مردم برای خرید از این نمایشگاه‌ها باید راه طولانی را بپیمایند و در شرایط نامناسب در مکان غیرزیبنده خرید کنند در صورتی که در فروشگاه‌ها نور مناسب، اتاق پرو و فرصت کافی برای خرید است، اما در نمایشگاه‌ها خریداران مجبورند در سطح زمین و زیر چادر اقدام به خرید کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک با بیان اینکه این اتحادیه با برگزاری نمایشگاه‌های بهاره مخالف است، تاکید کرد: هنگامی که با تبلیغات تلویزیونی و رسانه‌ای مردم ترغیب به خرید از نمایشگاه‌های بهاره می‌شوند تولیدکنندگان نیز در این نمایشگاه‌ها غرفه می‌گیرند در صورتیکه برگزاری این نمایشگاه‌ها نه به نفع تولیدکننده است و نه به نفع مصرف‌کننده.

تاریخ: چهارشنبه 18 اسفند 1395