Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لباس را نوعی زبان انتقال پیام و یک رسانه عنوان کرد و گفت: لباس نباید عامل تفاخر بوده و هویت اسلامی را تخریب کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، سید رضا صالحی امیری شامگاه شنبه در آیین اختتامیه ششمین جشنواره مد و لباس فجر که در تالار وحدت برگزار شد ، تدوین برنامه ۱۰ ساله در حوزه مد و لباس را یک ضرورت انکارناپذیر دانست.

وی گفت: ما به عنوان مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای دست اندرکار حوزه مد و لباس باید یک سخن واحد را برای جامعه مخاطب داشته باشیم وگرنه تکثر نهادها در این حوزه جامعه مخاطب را دچار اغتشاش می کند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به عنوان دستگاه فرهنگی کشور باید یک سخن برای جامعه مخاطب داشته باشیم که از چه سازمانی حرف بشنود.


صالحی امیری افزود: به عنوان وزارت ارشاد وظیفه جهت دهی به این موارد را داریم که لازمه آن درک لازم از فرهنگ ایرانی اسلامی و دست رد زدن به کالای خارجی است . وی بابیان اینکه حجم فرصت ها بیشتر از آسیبهاست گفت: ما فعالان مد و لباس را از زاویه انسانی، اخلاقی و معرفتی می نگریم ، نباید جامعه بزرگ فعال در این حوزه مورد انگ زنی قرارگیرند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در وزارت ارشاد وظیفه داریم از فعالان مد و لباس حمایت کرده و موانع این حوزه را برطرف کنیم. صالحی امیری افزود: سبک زندگی ایرانی دستخوش تغییرات شد و این تغییرات را باید رصد کنیم.


وی با اشاره به اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه پوشاک در ایران است گفت: لازم است بطور جدی به مسئله لباس پرداخته شود این صنعت نیازمند یک سازگاری ملی است که با رویکرد عقلانی برای نفی رویکرد ولنگاری فراهم می شود.


صالحی امیری با تاکید براینکه نیازمند یک ذائقه سنجی ملی هستیم افزود: جامعه ایران یک جامعه اخلاقی با فضیلت است پس ما باید الگوهای بومی و ملی این جامعه ترغیب و تشویق کنیم. وزیر با اشاره به اینکه در کشور ما همچنان گرمترین کانون جامعه کانون خانواده است که همه به آن پناه می بریم گفت: جامعه ایران به لحاظ تبار دینی تاریخی و معرفتی از جوامع بسیار نادر است و حق نداریم این جامعه را تخریب کنیم و انگ بزنیم.


وی گفت: ایرانیان از گذشته بر موضوع لباس و پوشش حساسیت نشان داده اند لباس ایرانی نسبت به همه جامعه های دیگر، نمود بیشتری داشته است بنابر این مبنای کار خود در حوزه مد و لباس را باید بر اساس نیاز سنجی ذایقه ایرانی قراردهیم بدون دانستن ذایقه جامعه نمیتوانیم تولید کنیم.


صالحی امیری با اشاره به اینکه لباس نباید باعث فروپاشی اخلاقی جامعه شود گفت: لباس ایرانی باید متناسب با اخلاقیات ایرانی بوده و موجب اشاعه بیکاری در جامعه نشود که ظلم در حق نسل جوان است. وی بیان داشت: بحث دوگانگی در حوزه مد و لباس نباید امنیت اخلاقی خانواده ایرانی را تحت تاثیر قرار دهد یا موجب شکاف طبقاتی شود که در این راستا نیازمند نهادهای آموزشی هستیم.


وی ادامه داد : باید از نهاد آموزش و پرورش آغاز کنیم همچنین رسانه ها نیز نقش دارند صدا و سیما باید انرژی و آنتن بیشتری برای تبلیغ کالای ایرانی اختصاص دهد و برای طراحان لباس داخلی فرصت ایجاد کند تا عرصه رقابت برابر فراهم شود.

تاریخ: یکشنبه 22 اسفند 1395