Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
فهيمه فيروزفر مي‌گويد: قصد داريم اين نمايشگاه را دائمي کني. يعني فضاي بزرگتري را در اختيار بگيريم تا مردم هر وقت قصد تهيه پوشاک ايراني را داشته باشند بتوانند به اين کالاها دسترسي پيدا کنند البته براي رسيدن به اين هدف لازم است توليد کنندگان هزينه بيشتري براي اجاره غرفه بکنند . شهرداري هم بيشتر تبليغات کند تا مردم توليد ملي را بشناسند.

وي درباره ميزان استقبال مديران شهري از پيشنهاد دائمي شده نمايشگاه زنان و توليد ملي خبر مي دهد و اظهار مي‌کند:  ممکن است گفته شود وظيفه شهرداري، توليد پوشاک نيست. در حال حاضر  ما از توليد داخلي و زنان سرپرست خانوار حمايت مي‌کنيم. شايد لازم باشد دائمي کردن نمايشگاه زنان و توليد ملي در قالب لايحه‌اي از سوي شهرداري تهران در شوراي شهر مطرح شود تا در صورت تصويب، شهرداري تهران بتواند فضايي را در اختيار برندهاي داخلي قرار دهد.

مدير ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداري تهران  معتقد است: اين ستاد تا حد امکان در جهت شبکه‌سازي در حوزه پوشاک تلاش کرده است. درحال حاضر براي خصوصي‌سازي هزينه زيادي مي‌شود ولي از بخش خصوصي پشتيباني نمي‌شود.

وي اضافه مي‌کند: 2975 زن سرپرست خانوار تحت حمايت 74 برند پوشاک هستند. اگر اين کارخانجات تعطيل شوند، زنان سرپرست خانوار بيکار مي‌شوند و بيکاري آنان بر فرزندانشان تاثير مي‌گذارد اما در صورت حمايت  از برندهاي داخلي، آن‌ها چند برابر اين تعداد مي‌توانند براي زنان سرپرست خانوار اشتغال ايجاد کنند.

فيروزفر به رقابت ميان کالاهاي داخلي و خارجي اشاره مي‌کند و مي‌گويد: رقابت بين کالاهاي داخلي و خارجي بايد وجود داشته باشد ولي اين رقابت با عدالت همراه باشد. توليد کنندگان خارجي با پشتوانه مالي دولت مغازهاي فروشگاه‌هاي بزرگ(هاپرها) را اجاره مي‌کنند  ولي توليد کنندگان ايراني نمي‌توانند اجاره چنين مغازه‌هايي را بپردازد بنابراين مردم توليدات آن‌ها را نمي‌بينند اين در حاليست که توليدکنندگان خارجي در نمايشگاه‌هاي ايران بهترين غرفه‌ها را اجاره مي‌کنند.

 وي درباره نحوه برگزاري دوره‌هاي بعدي نمايشگاه زنان و توليد ملي اظهار مي‌کند: خيلي از توليدکنندگان داخلي تمايل به شرکت در اين نمايشگاه را دارند ولي فضا نداريم اما اگر فضاي بزرگتري داشته باشيم امکان برپايي اين نمايشگاه به صورت تخصصي‌تر فراهم مي‌شود. به عنوان نمونه در حوزه چرم خيلي چندان کار نکرده‌ايم يا براي زيورآلات اختيار عمل نداريم اين در حاليست که واردات اين محصولات زياد و شبکه‌سازي براي آنان لازم است.

فيروزفر به پيشينه نمايشگاه زنان و توليد ملي اشاره مي‌کند و مي‌گويد: اين نمايشگاه از شهريور 91 کار خود را آغاز کرد و در دوره‌هاي مختلف خود اهدافي مانند نمايش توانمندي‌هاي مراکز مهارت آموزي و کارآفريني کوثر، آشنا ساختن برندها با مراکز کوثر و ستاد توانمندسازي، رقابتي کردن محصولات مراکز کوثر با برندها،شبکه‌سازي و اتصال کارآفرينان اجتماعي، نيروي کار و برندها، گسترش فهم مشترک و همدلي بين توليدکنندگان ايراني (برندهاي همراه و کوثرهاي برند شده)، اعتماد سازي بين مردم نسبت به برندهاي ايراني،ارتقاي مسووليت‌پذيري اجتماعي و فرهنگ مشتري مداري در بين برندهاي ايراني، شبکه‌سازي برندها و مراکز مهارت آموزي کوثر و ايجاد شبکه مجازي زنان  و توليد ملي براي دسترسي مردم به توليدات زنان و توليد ملي و ايجاد وبگاه زنان و توليد ملي را دنبال کرده است.

 

پاي صحبت برندها

 

نمايشگاه زنان توليد ملي از دومين دوره خود همکاري با برندها را آغاز کرده است. اين برندها که در جهت تقويت  توليد ملي تلاش مي‌کنند، انتقادات و پيشنهاداتي براي بهتر برگزار شدن اين نمايشگاه دارند. يکي از برندهاي پوشاک کودکان که هشتمين دوره حضور خود در اين نمايشگاه را پشت سر مي‌گذارد، از ميزان تبليغات براي نمايشگاه زنان و توليد ملي ابراز نارضايتي مي‌کند و مي‌گويد: اين موضوع يک معضل اساسي است که موجب شده که افراد جديدي براي خريد مراجعه نکنند، از طرف ديگر نرم‌افزاري براي اطلاع‌رساني به مردم در يک دوره از نمايشگاه طراحي شده بود که به علت استقبال نکردن مردم در دوره‌هاي بعدي از آن استفاده نشد.

وي معتقد است که کيفيت ارايه خدمات به غرفه‌داران از مشتريان کمتر است و همين موضوع مشکلاتي را براي غرفه‌داران به وجود آورده است.

اين غرفه‌دار به رنگ متفاوت غرفه‌ها اشاره مي‌کند و مي‌گويد: غرفه‌هاي هريک از گروه‌هاي پوشاک مانند زنانه،بچگانه و دخترانه به رنگ خاصي است و اين کار ضمن زيبا کردن نمايشگاه به مردم در انتخاب غرفه‌ها براي خريد کمک مي‌کند البته بهتر است که هريک از سالن‌هاي نمايشگاه به يکي از گروه‌هاي پوشاک اختصاص داده شود.

يکي از برندهاي پوشاک مردانه نيز ششمين دوره است که در نمايشگاه زنان و توليد ملي حضور يافته است. به اعتقاد او بهتر است که ساعت پاياني نمايشگاه تغيير کند چون مردم معمولا پس از پايان ساعت اداري به اين مکان مراجعه مي‌کنند و اوج ساعت حضور آنها 20 و 30 دقيقه تا 21 است بنابراين لازم است اين نمايشگاه تا ساعت 22 ادامه پيدا کند.

اين غرفه‌دار خواهان فضاي بيشتري است و مي‌گويد: فضاي غرفه ما 130متر است اما مي‌توانيم تا 300 متر هم پوشش دهيم.

يکي از برندهاي پوشاک زنانه و مردانه هم از کمبود امکانات رفاهي و نبود سوپرمارکت گله مي‌کند و معتقد است سيستم گرمايشي و تهويه هواي نمايشگاه خوب نيست به اعتقاد او تبليغات اين نمايشگاه نيز خيلي ضعيف بوده است.

به گفته اين غرفه‌دار،حفاظت و امنيت اين دوره از نمايشگاه زنان و توليد ملي از دوره‌هاي قبلي بهتر بوده است.

يکي از برندهاي کيف و کفش هم از اطلاع‌رساني اندک نمايشگاه زنان  و توليد ملي گله مي‌کند و مي‌گويد: قشر متوسط به بالا مي‌تواند خريد ايده‌آلي در اين نمايشگاه داشته باشد و اطلاع‌رساني بيشتر مي‌تواند موجب افزايش مشتريان نمايشگاه شود.

اين غرفه‌دار به برگزارکنندگان نمايشگاه زنان وتوليد ملي پيشنهاد داد که به برندهاي نوپا ميدان بدهد تا بتوانند خود را به مردم بشناسانند و رشد کنند.

به اعتقاد يکي از برندهاي لباس زنانه دوره‌هاي قبلي نمايشگاه زنان و توليد ملي بهتر بود. به اعتقاد او لازم است که اين نمايشگاه تا ساعت 22 ادامه يابد تا مردم پس از ساعت اداري فرصت مراجعه و خريد داشته باشند.

وي پيشنهاد داد که همه غرفه‌ها ملزم به تخفيف حداقل 20 درصدي براي کالاهاي خود شوند چون غرفه‌هايي که اجناس خود را تخفيف نمي‌دهند ممکن است از آن‌ها استقبال نشود.

اين غرفه‌دار نيز از کمبود امکانات رفاهي نمايشگاه گله دارد و مي‌گويد: کمبود امکانات رفاهي براي بازديدکنندگان بويژه کودکان و زنان باردار مشکلاتي را به وجود مي‌آورد.

به نظر مي‌آيد که با وجود تمام تلاش‌هاي ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار براي برگزاري نمايشگاه زنان و توليد ملي و جلب همکاري برندها هنوز توليدکنندگان پوشاک انتقاداتي به اين نمايشگاه دارند که لازم است در صورت تداوم برپايي آن به اين انتقادها توجه و در جهت رفع اين مشکلات تلاش شود.

تاریخ: دوشنبه 23 اسفند 1395